یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: اعدام 14 ‌افسر ایران به دست انگلیسی‌ها.

خانواده‌های افسرانی که توسط انگلیسی‌ها اعدام شده بودند برای شکایت از وثوق‌الدوله، رئیس‌الوزرای وقت که به اعتراض آنان توجه نکرده بود 22‌دی‌ماه1297 (11‌ژانویه‌1919) مقابل کاخ گلستان اجتماع کردند ولی از دست دربار سلطان احمدشاه هم در این زمینه کاری برنیامد!.

انگلیسی‌ها 22 تیرماه همان سال (ژوئیه 1918) درست 4ماه مانده به پایان جنگ جهانی اول، 14 افسر نیروهای مسلح ایران را بدون کوچک‌ترین دلیل اعدام کرده بودند- موضوعی که مورخان ما، آنطور که باید به آن توجه نکرده‌اند.این افسران به‌منظور دفاع از وطن که قبلا اعلام بی‌طرفی کرده بود با نیروهای انگلیسی جنگیده و بعدا دستگیر شده بودند.

بپاخیزی پسران «آذرک» در سیستان

کرونیکلر‌های اروپایی شکست سپاه اعزامی خلیفه عباسی از خراسان به سیستان برای سرکوب کردن بپاخیزی پسران آذرک را یازدهم ژانویه سال‌798 میلادی نوشته‌اند. این بپاخیزی از نخستین قیام‌های مسلحانه ایرانیان در جنوب‌خاوری وطن برای کسب استقلال و حاکمیت ملی بود.

حمزه پسر بزرگ آذرک پس از اینکه شنید علی بن عیسی بن ماهان ژنرال و فرماندار عباسیان پسر خود عیسی را مأمور سرکوبی قیام سیستانیان کرده است، با چند صد تن انقلابی استقلال طلب در کوه‌های سرراه کمین کرد و لشکر اعزامی را پراکنده ساخت.

علی‌بن‌عیسی‌بن‌ماهان، خود 14‌سال بعد در 2 نبرد در ری و همدان، از نیروی داوطلب ایرانی «انقلاب استقلال» شکست خورد و کشته شد.سال‌ها بعد یعقوب لیث تلاش پسران آذرک را دنبال کرد و موفق شد.

قیامگران سیستانی می‌گفتند که حکام عباسی همان می‌کنند که در اسلام نهی شده است؛ ظلم، اسراف و توجه به تجملات و تشریفات. آنان استدلال می‌کردند که منظور از رد حکومت عباسیان دفاع از اسلام راستین است و تأکید داشتند که اسلام نگفته است که ایرانیان برای ثبوت مسلمان بودن خود، لزوما حاکم عرب داشته باشند و به عربی سخن بگویند.

روزی که سیگار قاتل شماره یک بشر معرفی شد

امروز درست 46‌سال از روزی  که رئیس نظام پزشکی آمریکا رسما اعلام کرد که دخانیات کشنده و عامل چند نوع سرطان از جمله سرطان ریه، حلق و زبان وهمچنین به‌وجود آورنده و تشدیدکننده بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته مغزی، برونشیت و... است می‌گذرد.

دکتر لوتر تری فهرست بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات را یازدهم ژانویه‌1964 در اعلامیه‌ای به رسانه‌ها داد تا گوشزدی برای مردم باشد. در این اعلامیه آمده بود؛ موادی که کارخانه‌های دخانیات به برگ توتون و تنباکو هنگام ساخت سیگار و توتون پیپ اضافه می‌کنند تا تأثیر بیشتری داشته و خوشبو و خوش طعم شود خطر مرگ از دخانیات را افزایش می‌دهد. این اعلامیه در آن روز در جهان همانند بمب صدا کرد.

آمریکای شمالی از زمان مهاجرت انگلیسی‌ها در قرن هفدهم، بزرگ‌ترین تولید‌کننده توتون، تنباکو و بعدا سیگار بوده است. توتون و تنباکو از گیاهان قاره آمریکا بودند که کریستف کلمب در دهه آخر قرن پانزدهم بذر آن را از کوبا به اروپا برد و مصرف دخانیات جهانی شد.

قبل از اعلامیه دکتر تری در دهه‌1920 در آلمان برای محدودکردن مصرف سیگار اقدام شده بود. در کشورهای پیشرفته در چندسال اخیر کارخانه‌های سیگار‌سازی‌ و یا شرکت‌های وارد‌کننده آن مجبور شده‌اند که بر هر پاکت سیگار برچسبی بزنند که خطرات ناشی از مصرف آن را ذکر کرده باشد.

این تبلیغات باعث شده است که در کشورهای پیشرفته و از جمله آمریکا مصرف سیگار تا 42‌درصد کاهش یابد ولی به رغم این تبلیغات، مصرف سیگار در کشورهای دیگر و عمدتا فقیر 3و 4/0 درصد افزایش یافته است.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 99202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز