همشهری آنلاین: پژوهشگران نخستین مورد انتقال انسان به انسان گونه جدید آنفلوآنزای پرندگان را که در چین ظهور کرده است، گزارش کرده‌اند.

bird flu

به گزارش بی بی سی این پژوهشگران در جورنال پزشکی بریتانیا می‌نویسند یک زن 32 ساله این ویروس را پس از مراقبت از پدر بیمارش گرفته است. بعدا هر دو نفر به علت بیماری درگذشتند.

تنها شیوه انتقال ویروس H7N9 به انسان‌ها که شواهدی درباره آن وجود دارد، تماس مستقیم با پرندگان بوده است.

اما این کارشناسان تاکید می‌کنند که انتقال بیماری میان این پدر و دختر، به معنای آن نیست که این ویروس توانایی انتقال آسان انسان به انسان را پیدا کرده است.

تا 30 ژوئن (9 تیر) 133 مورد ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در شرق چین گزارش شده است که در 43 مورد به مرگ بیماران انجامیده است.

اغلب این افراد سابقه رفتن به بازار فروش طیور زنده یا تماس نزدیک با طیور زنده یک تا دو هفته پیش از بیمار شدن را داشتند.

اما پژوهشگران اخیر یک زن 32 ساله را یافتند که در ماه مارس پس از مراقبت از پدر 60 ساله‌اش در بیمارستان به ویروس آلوده شده بود.

این زن بر خلاف پدرش که در هفته پیش از بیمار شدنش به بازار فروش طیور رفته بود- تماسی با طیور زنده نداشت ،اما شش روز پس از آخرین تماسش با پدرش بیمار شده بود.

هم پدر و هم دختر در بخش مراقبت‌های ویژه به علت از کار افتادن اندام‌های حیاتی فوت کردند.

آزمایش‌ها بر روی ویروس‌های به دست آمده از هر دوی این بیماران نشان داد که آنها از لحاظ ژنتیکی مشابه هستند، و این یافته از این نظریه حمایت می‌کند که این دختر ویروس را به طور مستقیم از پدرش گرفته است، و نه از منبعی دیگر.

مقامات بهداشت عمومی 43 فرد دیگر را که با این بیماران تماس نزدیک داشتند، مورد آزمایش قرار دادند، اما همه آنها از نظر H7N9 منفی بودند، و بنابراین به نظر می‌رسد توانایی ویروس برای انتقال انسان به انسان محدود باشد.

این پژوهشگران می‌گویند با وجود اینکه هنوز شواهدی دال بر این که این ویروس توانایی انتشار موثر از شخصی به شخص دیگر را پیدا کرده باشد، وجود ندارد، مورد اخیر اولین مورد "انتقال احتمالی" انسان به انسان این ویروس است.

نتیجه‌گیری این پژوهشگران این است که ویروس جدید آنفلوآنزای پرندگان بالقوه می‌تواند عامل همه‌گیری جهانی شود.

دکتر جیمز راجف از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن در این باره می‌گوید انتقال محدود این ویروس در میان انسان‌ها تعجب‌آور نیست، و درباره سایر ویروس‌های عامل آنفلوآنزای پرندگان مانند H5N1 هم دیده شده است.

او می‌گوید: "اگر زنجیره‌های طولانی‌تر انتقال ویروس میان انسان‌ها مشاهده شود، یعنی پس از انتقال ویروس از یک نفر به نفر دیگر، آن فرد هم ویروس را به نفر دیگری منتقل کند، باید نگران شویم. به خصوص اگر هر فرد دچار عفونت به طور میانگین بیش از یک نفر دیگر را آلوده کند، نشانه هشداردهنده‌ای از این است که ممکن است در مراحل ابتدایی یک همه‌گیری باشیم."

کد خبر 226286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز