همشهری آنلاین: بروز نخستین موارد ابتلای انسانی به ویروس H۷N۹ در خارج از چین- در تایوان و هنگ‌ کنگ - باعث شده است که مقامات بهداشتی در سراسر جهان خود را برای همه‌گیری گسترده این بیماری آماده کنند.

Bird Flu

به نوشته تایم میلیاردها چینی در جشن‌های و تعطیلات سال نو قمری در حال مسافرت هستند، و این وضعیت شرایطی مناسب برای گشترس ویروس آنفلوآنزا را فراهم می‌آورد. و بسیاری از ‌جشن‌های سال نوی چینی با خوردن مرغ همراه است، جانوری که ناقل اصلی ویروس H7N9 است. به علاوه المپیک زمستانی یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان، دو هفته دیگر در روسیه برگزار می‌شود و می‌تواند شرایط ایده‌آلی برای گسترش این ویروس فراهم آورد.

و این شرایط به این معناست که هواپیمای بعدی که وارد هر کشوری دیگری در جهان می‌شود، ممکن است این ویروس جدید آنفلوآنزای پرندگان را با خود به آنجا بیاورد.

تا به حال سازمان جهانی بهداشت دچار شدن ۲۴۶ نفر را عمدتا در چین به ویروس H7N9 از هنگام شناسایی این ویروس در سال گذشته گزارش داده است. در حالینکه نخستین موارد بیماری در خارج چین شروع به ظاهر شدن می‌کند، مقامات هنگ کنگ پس از مثبت شدن آزمایش برای H7N9 در یک مرغ، دستور معدوم کردن ۲۰ هزار مرغ را در بازار اصلی طیور این کشور داده‌اند و ورود طیور زنده را از سرزمین اصلی چین برای سه هفته ممنوع کرده‌اند.

دولت چین در سرزمین اصلی این کشور پس از افزایش موارد بیماری در هفته‌های اخیر در ایالت‌های شرقی این کشور، فروش طیور زنده را در ایالت‌ها ممنوع کرده است.

از آنجایی که H7N9 باعث بیمار شدن پرندگان آلوده نمی‌شود، تمایز دادن میان طیور آلوده از طیور سالم بر مبنای علایم ظاهری ناممکن است، بنابراین مقامات هیچ احتمالی را از نظر دور نمی‌دارند. شانگهای بازارهای طیور زنده را از آغاز فوریه برای سه ماه تعطیل می‌کند.

آنچه باعث نگرانی کارشناسان بهداشتی شده است این است که H7N9 دو شرط از سه شرط برای ایجاد پاندمی یا همه‌گیری جهانی را دارد- این ویروس به طور گسترده‌ای در میان پرندگان وچود دارد، و می‌تواند از پرندگان به انسان منتقل شود. تا به حال به نظر می‌رسد که این ویروس به آسانی از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی‌شود، اما اگر ویروس این قابلیت را پیدا کند، احتمال بروز پاندمی بسیار بالاتر خواهد رفت.

اما چه عاملی ممکن است انتقال ویروس از شخصی به شخص دیگر را آسان کند؟ یک احتمال نگران‌کننده است که در حالیکه H7N9 در میان پرندگان در گردش است، با یک سویه دیگر ویروس آنفلوآنزا بازترکیبی پیدا کند و در این شکل جدید با انتقال آسان‌تر از شخصی به شخص دیگر به طور کارآمدتری به انسان‌ها سرایت کند. همچنین این احتمال وجود دارد که H7N9 با سایر سویه‌های ویروس آنفلوآنزا که در حال در میان انسان‌ها در گردش هستند، مانندH1N1 و حتی H5N1 - یک عامل دیگر آنفلوآنزای پرندگان که به انسان‌ها منتقل شده است- بازترکیبی پیدا کند و به ویروسی آسیب‌رسان‌تر بدل شود. ویتنام این هفته مرگ یک مرد ۵۲ ساله را در نتیجه دچار شدن به ویروس ‌H5N1 تایید کرد.

اگر ویروس H7N9 همه‌گیری جهانی پیدا کند، می‌توان از واکسنی که پژوهشگران بر ضد آن ساخته‌اند، استفاده کرد، اما این واکسن خیلی موثر نیست و برای تاثیربخشی بیش از یک دوز آن باید تزریق شود، و این مشکلات ممکن است استفاده از این واکسن را در مواردی که نیاز به ایمن کردن فوری جمعیت وجود دارد، مشکل کند.

اما سایر اقدامات برای محدود کردن شیوع بیماری که کارآیی‌شان در موارد پیشین همه‌گیری ثابت شده است، شامل کاستن از تماس میان انسان‌ها و حیوانات آلوده، کاربرد راهبردهای فاصله‌گیری اجتماعی برای پیشگیری از گسترش سریع ویروس، و توزیع داروها برای درمان افراد به شدت بیمار ممکن است به محدود کردن شیوع بیماری کمک کند.

کد خبر 247958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز