گروه حوادث: سارقان جیب‌بر وقتی هنگام سرقت لو می‌رفتند، برای ترساندن مردم و فرار از محاصره آنها، با چاقو اقدام به‌خودزنی می‌کردند.

وقتی مأموران پلیس نخستین باند را دستگیر کردند آنها از روی حسادت، باند رقیب را لو دادند. از مدتی قبل به‌دنبال افزایش جیب‌بری در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌های بی‌آرتی پایتخت، تیمی از مأموران اداره هفدهم پلیس آگاهی تهران تحقیقات خود را آغاز کردند. مأموران برای شناسایی جیب‌برها به‌صورت نامحسوس در ایستگاه‌های اتوبوس مستقر شدند تا اینکه اول بهمن‌ماه تیم پلیس در ایستگاه میدان امام‌حسین به 4جوان مشکوک شدند و آنها را زیرنظر گرفتند.

4جوان مرموز وقتی برای جیب‌بری وارد عمل شدند، نمی‌دانستند که پلیس آنها را زیرنظر گرفته است. وقتی مأموران برای دستگیری دزدان وارد عمل شدند، یکی از آنها متوجه شد و با چاقو اقدام به‌خودزنی کرد تا بتواند خود و همدستانش را فراری دهد اما این نقشه ناکام ماند و هر 4سارق دستگیر شدند. در بازرسی بدنی آنها تعدادی گوشی تلفن همراه، مدارک شناسایی و پول نقد کشف شد. اعضای این شبکه که از مجرمان سابقه‌دار هستند بعد از انتقال به اداره آگاهی به ده‌ها فقره جیب‌بری اعتراف کردند.

مجید یکی از متهمان که آثار متعدد جراحت روی سرش دیده می‌شد، به کارآگاهان گفت: زمانی که یکی از مسافران متوجه سرقت می‌شد با چاقو او را تهدید می‌کردم و اگر محل شلوغ بود، با چاقو به سرم ضربه می‌زدم تا با ایجاد ترس و وحشت در میان مسافران بتوانیم از محل فرارکنیم. وی ادامه داد: بیشتر سرقت‌ها را در ساعت‌هایی انجام می‌دادیم که مردم قصد رفتن به محل کارشان را داشتند یا اینکه به خانه‌هایشان برمی‌گشتند. ما به سوژه مورد نظر نزدیک می‌شدیم و در شلوغی ایستگاه یا اتوبوس، جیبش را خالی می‌کردیم.

معرفی گروه رقیب

اعضای این شبکه در ادامه تحقیقات گروه دیگری را که با شیوه‌ای مشابه دست به زورگیری می‌زدند به پلیس معرفی کردند. آنها اظهار داشتند که اعضای باند مورد نظر 2 نفر هستند که در ایستگاه‌های اتوبوس بی‌آرتی اقدام به جیب‌بری می‌کنند و در زمینه سرقت با یکدیگر رقابت دارند.با اطلاعاتی که متهمان در اختیار پلیس قرار دادند، مأموران محل تردد 2 سارق به نام‌های حامد و محمد را زیرنظر گرفتند و شامگاه اول بهمن‌ماه آنها را در ایستگاه اتوبوس میدان فردوسی دستگیر کردند. در بازرسی آنها یک قبضه سلاح سرد نیز کشف شد. حامد و محمد بعد از انتقال به اداره آگاهی در مواجه حضوری با 4عضو نخستین شبکه به ناچار لب به اعتراف گشودند. شگرد این دو باند رقیب با هم شباهت داشت و آنها نیز برای فرار از محل سرقت دست به تهدید مسافران و خودزنی می‌زدند.

درآمد؛ ‌ماهی 2میلیون تومان

به‌دنبال دستگیری اعضای این دوباند، ده‌ها مالباخته با مراجعه به اداره آگاهی، آنها را شناسایی کردند و به طرح شکایت پرداختند. متهمان در ادامه و در جریان بازجویی‌ها اعتراف کردند که در طول یک سال گذشته هر روز دست به سرقت می‌زدند و در آمد ماهانه هر کدام از اعضای باند مبلغی در حدود 2 میلیون تومان بوده است. تحقیقات نشان می‌داد که هر 6متهم دستگیرشده اعتیاد شدید به شیشه و کراک دارند و درآمد به‌دست آمده از سرقت‌ها را صرف تهیه مواد‌مخدر می‌کردند.

سرهنگ علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعترافات متهمان به سرقت‌های سریالی در ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و حتی اماکن زیارتی شهر تهران، دستور انتشار بدون پوشش تصاویر هر 6 متهم از سوی بازپرس پرونده صادر شده است؛ کسانی که در دام این سارقان جیب‌بر گرفتار شده‌اند می‌توانند برای شکایت به اداره هفدهم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 247568
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز