جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز شنبه 27 بهمن، در مورد سرنوشت بنزین در سال آینده تصمیم می‌گیرند.

تصمیم‌گیری احتمالی امروز مجلس در مورد بنزین درحالی‌است که کمیسیون تلفیق بودجه به این دلیل که موضع دولت در لایحه بنزین شفاف نیست، تصمیم خاصی نگرفت و تعیین تکلیف آن را به صحن علنی مجلس ارجاع داد.

نمایندگان مجلس نیز هفته گذشته در چارچوب بررسی بخش‌های درآمدی لایحه مسئله بنزین را مراعا ( مسکوت) گذاشتند و آن را به جلسه امروز واگذاشتند.

تصمیم مجلس از آن جهت اهمیت دارد که دولت تکلیف خود را برای ادامه نظام کنونی سهمیه‌بندی یا تغییر آن به صورت عرضه تک‌نرخی بنزین و همچنین قیمت بنزین درهرشکل اجرایی می‌شناسد.

آنچه در این زمینه باید مورد توجه نمایندگان قرار گیرد،  تصمیم‌گیری فراهم ساختن زمینه حذف یارانه بنزین تا 4 سال دیگر است.

به گزارش خبرنگار همشهری، اینکه تاکنون تکلیف بنزین در مراحل قبلی بررسی بودجه در مجلس تعیین نشده ناشی از مخالفت برخی نمایندگان با سیستم فعلی عرضه بنزین و تاکید بر عرضه آزاد و تک‌نرخی بنزین بوده است.

اما غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در مصاحبه هفتگی خود با خبرنگاران بدون اعلام موضع خاصی در مورد احتمال تصمیم نمایندگان در مورد بنزین تاکید کرد: در حال رایزنی هستیم ولی هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده است.

رئیس مجلس از سهمیه‌بندی دفاع و تاکیدکرد: تصمیم سال 86 برای سهمیه‌بندی بنزین تجربه‌ای موفق بود. وی ابراز امیدواری کرد که به‌دنبال این تصمیم در سال 87 حرکت کنیم.

برخلاف اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی، دو نظر در مجلس وجود دارد و آن تصویب پیشنهاد دولت و واگذار‌کردن تصمیم‌گیری درمورد این مسئله به دولت و نظر دوم ارائه راه‌حل برای تسهیل حرکت به‌سوی قانون آزادسازی قیمت بنزین تا سال 91 است.

دولت براساس قانون توسعه حمل و‌نقل عمومی باید تا ظرف 4 سال آینده با ایجاد زمینه‌های لازم بنزین و گازوئیل را به نرخ آزاد و بدون یارانه عرضه کند.

جلسه ویژه در مجلس برای بنزین

رئیس مجلس و نواب رئیس، احمد توکلی، محمد خوش‌چهره و رئیسان کمیسیون‌های مجلس دیروز در جلسه ویژه‌ای در مورد بنزین گفت‌وگو کردند.

ایسنا که این خبر را منتشر کرد نتایج این جلسه را، تاکید بر مصوبه‌ کمیسیون تلفیق بودجه درباره بنزین اعلام کرد و خاطرنشان‌ساخت، در این جلسه قرار شد پیشنهاد دولت درباره‌ی مدیریت سوخت اساس کار مجلس قرار گیرد.

محمد خوش چهره نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تاکید کرد: یک هدف این جلسه هماهنگی میان نمایندگان برای مدیریت بهتر مسئله مهم بنزین در هنگام بررسی در صحن علنی مجلس است.

کد خبر 44366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز