دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

انتظار اعمال سهمیه‌بندی و کاهش مصرف بنزین با اختصاص سهمیه‌های گوناگون عملی نیست و بی‌شک ادامه این شرایط تلاش‌هایی که برای کاهش مصرف انجام شده‌است را تحت شعاع قرار می‌دهد.

اعلام زودرس تخصیص بنزین سفر از سوی  رحیم مشایی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی که برای بار دوم اعلام شد به‌طور کلی با سیاست‌های تشویق مردم به مصرف کمتر متضاد است.

به رغم این تلاش‌ها ولی به نظر می رسد که دولت به دلایل گوناگون از این اهرم برای شیرین کردن تلخی سهمیه بندی استفاده می کند.

اینکه عاقبت سهمیه بندی چه خواهد شد و صاحبان خودرو باید انتظار چه ماجرایی را داشته باشند، همچنان در ابهام است. یعنی شاید وعده بنزین سفر با تصویب لایحه بودجه به وعده‌ای بی‌حاصل تبدیل شود.

در صورت تصویب بودجه و لغو‌سهمیه بندی در مجلس، همه به هر میزان بنزین در اختیار دارند و ضرورتی برای بحث در دولت برای اختصاص سهمیه بنزین سفر نیست.

البته مگر اینکه دولت تصمیم بگیرد 100 لیتر بنزین سفر را با نرخ کمتر از نرخی که مجلس در بودجه تعیین می کند به صاحبان خودرو اختصاص دهد.

آنگونه که اعلام شده برای لغو سهمیه بندی وافزایش قیمت به 3000 ریال برای هر لیتر طرحی در مجلس است که احتمال تصویب آن در بودجه بسیار زیاد است.

به رغم این طرح‌ دولت چند هفته است که خبر از اختصاص سهمیه سفر می دهد و از پیشنهاد اختصاص 100 لیتر بنزین در سال نو را در دستور کار قرار داده است.

بر اساس این گزارش‌ها؛ کارهای کارشناسی انجام شده و‌ قرار است 100 لیتر بنزین برای سفرهای نوروزی اختصاص داده شود.

برخی گزارش‌ها از این حکایت دارد که زمان شارژ و اختصاص این میزان بنزین در‌کارت‌های سوخت خودروها اواخر بهمن‌ماه و مقارن با روزهای دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی اعمال و یا اعلام خواهد شد.

ولی با همه خبرهایی که در این زمینه منتشر می شود به نظر می رسد که همچنان در مورد عملی شدن آن باید انتظار کشید و منتظر طرح مجلس یا مصوبه دولت بود.

کد خبر 42879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز