گروه اقتصادی: رئیس ستاد تبصره13 از عرضه بنزین آزاد در نوروز خبر‌داد. این اولین گام دولت در روند آزادسازی قیمت بنزین است که قرار است از نوروز سال آینده به بهانه فراهم کردن زمینه انجام مسافرت‌های نوروزی به اجرا درآید.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد تبصره 13،  هاشمی گفت: موضوع قیمت بنزین آزاد برای نوروز در دستور کار ستاد تبصره 13 قرار گرفته است.

وی افزود، هنوز قیمت دقیق آن تعیین نشده است و درصورت تصویب در هیات دولت این موضوع برای نوروز اجرایی می‌شود.

وی همچنین گفت: با توجه به واگذاری مسئولیت تعیین قیمت آزاد بنزین به دولت،   برای رفاه حال مردم و انجام بدون دغدغه سفر‌های نوروزی،   بنزین آزاد برای این مدت در نظر گرفته می‌شود.

وی روز یکشنبه از بررسی قیمت سوخت در ستاد تبصره13 و اعلام قیمت سوخت در مدت 2 هفته آینده خبر‌داده بود. هاشمی پیش از انتشار خبر بررسی قیمت سوخت در پایگاه خبری این ستاد به مهر گفت: سه قیمت 250، 300 و 700 تومان در ستاد پیشنهاد شده است.

هرچند سید مهدی هاشمی اعلام کرده این طرح هنوز در دولت تصویب نشده اما تجربه طرح‌هایی از این‌گونه نشان می‌دهد که هرگاه طرحی از سوی نزدیکان رئیس‌جمهوری اعلام می‌شود، حتماً به تصویب می‌رسد.

بنابراین شهروندان می‌توانند از هم‌اکنون روی بنزین نوروزی با قیمت آزاد حساب باز‌کنند.

درصورتی‌که این طرح به تصویب برسد، اولین گام برای اجرای مصوبه مجلس در قانون بودجه سال‌جاری برای عرضه بنزین آزاد درکنار سهمیه‌بندی برداشته شده که البته با توجه به وابستگی آن به نوروز و سفرهای نوروزی موقت به‌نظر می‌رسد.

اما پیش‌بینی می‌شود این محدودیت می‌تواند بیشتر بهانه باشد به این معنی که دولت با توجه به اختیاری که مجلس برای سال آینده در مورد بنزین به آن داده، بیشتر قصد اجرای آزمایشی عرضه بنزین آزاد را دارد و در عین حال می‌‌خواهد به آهستگی و با کمترین هزینه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به سمت آزادسازی قیمت بنزین که باید تا سال 1391 محقق شود، حرکت کند. این رویکرد به‌نظر منطقی می‌رسد.

براساس مصوبه مجلس در بودجه سال 87 دولت نمی‌تواند از هیچ محلی بودجه واردات بنزین را از 3/3 میلیارد دلار تعیین شده بیشتر کند.

با توجه به اینکه هزینه واردات و توزیع بنزین حداقل برای هر لیتر 5 هزارریال است، قیمت تعیین شده از دولت نیز نباید کمتر از این رقم باشد در غیر این صورتبودجه واردات را تامین نخواهد کرد.

با وجود این عرضه بنزین آزاد اقدام مثبتی است که حرکت به‌سوی حذف یارانه در 4 سال آینده را به‌صورت تدریجی ممکن می‌کند.

کد خبر 44690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز