بسیاری ساخت مترو کاراکاس- پایتخت ونزوئلا- آن هم در زیر زمین را یکی از شاهکارهای مهندسی این کشور میدانند.
طراحی خوب و تمیزی ایستگاهها از ویژگیهای قابل توجه معماری شهری است. [معماری شهری منش صداقت در سیمای شهر]
مترو دارای 3 خط، 44 ایستگاه و 51 متر طول است و به 1.320.000 نفر در روز خدمات میدهد.
کل سه خط بین سالهای 1978 تا 2006 ساخته شد و احداث ایستگاههای میانی آنها امسال به پایان میرسد.
احداث خط 4 از سال 2001 آغاز شد و به موازات خط یک، به طرف جنوب ادامه مییابد.
سیستم دارای شبکه مکمل اتوبوس است که 20 خط شهری و 4 خط حومه را در نقاطی که دسترسی به مترو ندارند، پوشش میدهد.
بلیت:
بلیتها به صورت کلی حتی خارج از ایستگاهها، در کیوسکها و مراکز تجاری با %3 تخفیف فروخته میشود و در مترو و اتوبوس مترو قابل استفاده است.
قیمت بلیت به تعداد سفر بستگی دارد.
بلیت مخصوص برای دانشآموزان موجود است.
توسعه:
از جمله طرحهای فوری آینده، توسعه فاز دوم خط 3 است که تا سال 2010 با 6 ایستگاه جدید و 7.5 کیلومتر طول کامل میشود.
فاز بعدی گسترش خط 2 با 4 ایستگاه جدید به طول 6.7 کیلومتر است که به نام خط 5 در سال 2012 افتتاح میشود و به طرف جنوبشرقی تا 15 کیلومتر ادامه مییابد.
خط 6 به طول 17 کیلومتر موازی خط یک و به سمت شمال است.
حادثه:
بعد از 26 سال از ساخت مترو، تنها اتفاق ناگوار برخورد یکی از قطارها در 30 جولای 2007 به قطار ایستاده در ایستگاه بود که یک کشته و 11 مجروح داشت.