چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: لباس یکی از مهم‌ترین نیازهای اولیه بشر بوده و هست. در گذشته بیشتر پوشاک مردم مخصوصا ایرانی‌ها از مواد طبیعی مثل پشم، ابریشم، چرم، کتان و... دوخته می‌شد اما به مرور با پیشرفت صنعت پارچه و پوشاک، الیاف مصنوعی وارد زندگی مردم شدند.

لباس ایرانی

 اين روزها دوباره با رونق گرفتن پوشاك الياف طبيعي ايراني بين مردم الياف طبيعي به زندگي ايراني‌ها برگشته است؛ پوشاكي كه نه‌تنها براي پوست مفيدند بلكه مشكلات الياف مصنوعي را هم ندارند. چند سالي هست كه چند برند معتبر داخلي مشغول تهيه انواع پوشاك الياف طبيعي آن هم با مدل‌هاي كاملا ايراني شده‌اند و به‌خاطر تنوع مدل‌ها و كيفيت پارچه‌ها طرفداران زيادي هم مخصوصا بين جوان‌ها پيدا كرده‌اند. اين لباس‌ها مخصوصا به‌خاطر خنكي در تابستان‌ها پرفروش ترند. سري زديم به بازار الياف طبيعي‌ها تا سر از چند و چونشان دربياوريم.

قيمت مناسب و طرح‌هاي ايراني

حالا ديگر فروشگاه‌هاي متنوع الياف طبيعي‌ها در سطح شهر و حتي كشور پرا كنده شده‌اند و به‌راحتي مي‌توانيد يكي از آنها را پيدا كنيد. خيلي‌هايشان سايت‌هاي اينترنتي هم دارند و اخبار، آدرس و مدل‌هاي جديدشان را درون سايت مي‌گذارند. آنديا، تندرست، هزار‌دستان، بارمان، زاگرس و... تنها چند نمونه از برندهاي معروف الياف طبيعي‌ها هستند كه با يك جست‌وجوي كوچك در اينترنت و پيدا كردن سايت‌شان مي‌توانيد آدرس مراكز فروش‌شان را پيدا كنيد. فروشگاه‌هاي اين مدل لباس‌ها به‌راحتي بين بقيه فروشگاه‌هاي اطرافشان قابل شناسايي هستند و معمولا تزئينات خاصي مثل انارهاي آويزان از در و ديوار، حصيربافي و گليم بافي و... كه لباس‌ها بينشان قرار گرفته‌اند ويترين اكثر اين مدل فروشگاه‌ها را تشكيل مي‌دهند. البته فروشگاه‌هاي متفرقه و بازارهاي سنتي هم فروشنده اين لباس‌ها هستند. كمي قبل‌تر اين مدل لباس‌ها بيشتر به اسم لباس سنتي شناخته مي‌شدند و بيشتر مورد پسند هنرمندها بودند، اما حالا با تنوع بيشتر در مدل‌ها همه‌گير‌تر و عام‌تر شده‌اند. بلوز، شلوار، جليقه، روسري و شال، كفش و كيف، مانتو، پانچو، سارافون، كت، پيراهن‌و... با انواع رنگ‌ها و مدل‌ها در فروشگاه‌هاي الياف طبيعي موجودند. بين اينها پانچو، مانتو و سارافون از همه پرفروش‌ترند.

به غيراز ارگانيك و طبيعي بودن اين لباس‌ها طرح‌هاي ايراني‌شان خيلي به چشم مي‌آيد. طرح‌هايي به شكل كتيبه‌هاي ايراني، بته جقه و ترمه، اشعار فارسي با خط نستعليق و ديگر طرح‌هاي ايراني متنوع روي لباس‌ها چاپ يا دوخته مي‌شود و خود طرح دوخت و برش لباس‌ها هم ايراني است. آزاد و راحت بودن لباس‌ها و خنكي و سبكي‌شان هم حسابي طرفدار دارد. اين لباس‌ها زنانه و مردانه دارند و قرار است مدل‌هاي بچه‌گانه‌شان هم توليد شود.

ويژگي مهم ديگر قيمت مناسب اين لباس‌هاست. درحالي‌كه يك مانتوي مناسب در فروشگاه‌هاي شهر چيزي حدود 100تا 200هزار تومان قيمت دارد، مانتوهاي زيبا و متفاوت الياف طبيعي براساس مدل و طرح و پارچه تنها بين 25تا 100هزارتومان قيمت دارند.اين پوشاك نه‌تنها بين ايراني‌ها بلكه در خارج از كشور هم طرفدار پيدا كرده و صنعت رو به رشدي محسوب مي‌شود. اين را مي‌شود از مشتري‌هاي فروشگاه هم فهميد. خانم جواني كه بين قفسه دنبال پيدا كردن مانتوي موردنظرش است با خوشحالي از اين مدل‌ها مي‌گويد: «وقتي براي بار اول اين لباس‌ها را ديدم به‌نظرم جالب و زيبا نبودند. البته زيبايي‌شان وقتي پوشيده مي‌شوند معلوم مي‌شود. بعد از يك‌بار خريد حالا مشتري ثابت اين لباس‌ها شده‌ام.»

چرا الياف طبيعي؟

پوشيدن لباس‌هاي تهيه شده از الياف طبيعي مثل كتان، پشم، كنف، ابريشم يا تركيبي از آنها براي سلامت و راحتي پوست بسيار مؤثر است چون پوشاك الياف طبيعي برخلاف پوشاك الياف مصنوعي در تنظيم دماي پوست بدن هيچ‌گونه اختلالي ايجاد نمي‌كند. اين نوع پوشاك عموما در تماس با پوست آلرژي‌زا و ناراحت‌كننده نيستند و اجازه مي‌دهند پوست به‌راحتي تنفس كند؛ به‌طور مثال پشم يك عايق طبيعي است كه در زمستان گرم است و با خاصيت تنفس‌پذيري طبيعي‌اي كه دارد در تابستان خنك است و لباس‌هاي خيلي مقاومي از آن ساخته مي‌شوند كه زود از بين نمي‌روند و به‌صرفه هستند. الياف گياهي مثل پنبه و كنف به‌خاطر خاصيت مويينگي به راحتي عرق سطحي بدن را به‌خود مي‌كشند و در طول الياف پخش مي‌كنند. با اين كار از ايجاد بوي نامطبوع بدن جلوگيري مي‌شود و در اثر تبخير اين رطوبت‌ها فضاي بين بدن و لباس خنك باقي مي‌ماند. يك نكته مهم هم اينكه اين لباس‌ها از طبيعت‌اند و به طبيعت برمي‌گردند و زباله‌اي از خود روي زمين به جاي نمي‌گذارند. درست است كه الياف مصنوعي شايد در ظاهر زيباتر و متنوع‌تر باشد اما گرماي بيش از حد، عرق كردن بدن و ايجاد آلرژي براي پوست به‌خاطر استفاده از رنگ‌ها و مواد شيميايي، تجزيه‌ناپذير بودن، رنگ‌رفتگي در برابر آفتاب و... تنها چند نمونه از مضرات الياف مصنوعي هستند.

خريد محصولات ارگانيك

همين لباس‌هاي الياف طبيعي كه برايتان معرفي كرديم جزو محصولات ارگانيك هستند. البته واژه ارگانيك بيشتر براي مواد غذايي به‌كار مي‌رود و منظور موادي هستند كه طعم و كيفيت طبيعي دارند، داراي ماندگاري بالا هستند و در فرايند توليد آنها مواد شيميايي صنعتي، آلاينده‌هاي زيست‌محيطي و بهداشتي استفاده نشده است. كيفيت محصولات ارگانيك طبق يك نظام بازرسي و گواهي معتبر بين‌المللي، منطقه‌اي، ملي يا محلي گواهي و تضمين شده است. ميوه‌ها و سبزيجات، فراورده‌هاي گوشتي و پروتئيني، غلات و حبوبات و خلاصه هر محصول خوراكي كشاورزي مي‌تواند ارگانيك باشد. حواستان باشد مهم‌‌ترين نشانه ارگانيك بودن محصولات كشاورزي برخورداري از برچسب گواهي رسمي ارگانيك است پس هر محصولي را كه به اسم ارگانيك مي‌فروشند نخريد و حتما برچسب روي آنها را چك كنيد.

 

کد خبر 266710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha