شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

سعید مروتی: «آواتار» همچنان به فروش استثنایی خود ادامه می‌دهد و به رقمی دست می‌یابد که شاید سال‌ها طول بکشد که فیلمی بتواند رکوردش را بشکند.

 همچنان که 12سال طول کشید تا خالق «تایتانیک»، آواتار را روی پرده آورد و رکوردی را که متعلق به خودش بود، بشکند. آواتار نمونه شکوهمند سینمای عظیم هالیوود است؛ محصولی از کارخانه بزرگ رویاپردازی که توسط بهترین فن‌سالار 2دهه‌اخیر سینمای آمریکا ساخته شده است.

فروش بالای فیلم در کنار جوایزی که این روزها از محافل مختلف سینمایی دریافت کرده آواتار را در قامت پرامیدترین گزینه اسکار امسال نشان می‌دهد؛ مراسمی که سال‌هاست مستقل‌ها فاتح آن بوده‌اند و برخی اعتقاد دارند امسال آکادمی به سنت دیرین خود بازمی‌گردد. سال گذشته وقتی «میلیونر زاغه‌نشین»، فیلم پرتجمل «مورد عجیب بنجامین باتن» را شکست داد برخی چنین عنوان کردند که آکادمی زیادتر از حد دارد به فیلم‌های مستقل توجه می‌کند.

اسکار اگر نیازمند بهانه‌ای موجه برای بازگشت به مسیر اصلی‌اش بود، حالا با آواتار چنین فرصت مغتنمی به دست آمده است. فیلم کامرون تنها یک رقیب جدی دارد؛«جعبه درد» ساخته کاترین بیگلو که اثری ضدجنگ است و منتقدان آن را بیش از هر فیلم دیگری تحویل گرفته‌اند.

بعید به نظر می‌رسد 8فیلم دیگری که در بخش بهترین فیلم نامزد دریافت اسکار هستند بتوانند بختی برای موفقیت داشته باشند. «لعنتی‌های بی‌آبرو» بهترین فیلم تارانتینو در یک دهه اخیر است.

«یک مرد جدی» را کوئن‌ها ساخته‌اند که 2سال پیش با «جایی برای پیرمردها نیست» فاتح اسکار شدند. «پا در هوا» جیسون ریتمن هم از سوی منتقدان به عنوان بهترین کمدی رمانتیک سال ساخته شده.« بالا» هم این عنوان را به عنوان بهترین انیمیشن 2009 به دست آورده  (ولی احتمال دارد اسکار بهترین انیمیشن را به «آقای فاکس شگفت‌انگیز» ببازد).

«پرشس/ ارزشمند» به کارگردانی لی‌دانیلز، «وجه تاریک» ساخته جان لی‌هنکاک، درام جنگی «منطقه نه» (نیل بلومکاپ) و «آموزش» ساخته لون اسکرفی، فیلم‌هایی هستند که تنها فهرست نامزدهای اسکار را طولانی‌تر کرده‌اند؛ فیلم‌هایی که هر کدام فاتح اسکار شوند، شگفتی بزرگی رقم خواهد خورد.

چند ساعت مانده به ضیافت بزرگ سال، همه می‌خواهند بدانند آکادمی به بازگشت جیمزکامرون به تاج سلطنت هالیوود مهر تایید می‌زند یا برای اولین‌بار فیلم یک کارگردان زن اسکار را می‌برد؟ آیا شاهد تقسیم جوایز اسکار بهترین فیلم و کارگردان میان جیمز کامرون و همسر سابقش خواهیم شد؟

آواتار رکورد فروش را شکسته و جعبه درد یکی از کم‌فروش‌ترین فیلم‌هایی است که نامزد اسکار شده. داستان فیلم کامرون در آینده می‌گذرد و پیام‌های جهان شمول در دستور کار قرار گرفته و فیلم بیگلو یک موضوع روز (حضور نظامی آمریکا در عراق) را دستمایه قرار داده و روشن و صریح به انتقاد از سیاست‌های جنگ افروزانه آمریکا می‌پردازد.

اگر ملاک جذابیت باشد، قطعا آواتار به شهادت گیشه پرفروغ‌اش،‌ فرسنگ‌ها  از رقیبش جلوست ولی کسانی که جعبه درد را دیده‌اند به میزان تاثیرگذاری عمیق این فیلم برمخاطب شهادت می‌دهند.

آکادمی چه انتخابی خواهد کرد؟ تا چند ساعت دیگر معلوم می‌شود!

کد خبر 102806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز