چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت قرقیزستان به‌دنبال تظاهرات مخالفان ‌در پایتخت و برخی شهرهای دیگر این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.این در حالی است که حمله مخالفان دولت 18 فروردین به ساختمان رادیو و تلویزیون قرقیزستان باعث قطع برنامه‌های شبکه‌های دولتی این کشور شد.

18 فروردین ده‌ها هزار نفر از معترضان به سیاست‌های دولت قربان‌بیک باقی‌اف، رئیس‌جمهوری قرقیزستان در پایتخت و برخی شهرهای مهم اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.

در بیشکک که گسترده‌ترین تجمع را شاهد بود، مخالفان به‌منظور تصرف ساختمان محل دفتر ریاست‌جمهوری، به سوی این محل راهپیمایی کردند که این مسئله باعث درگیری میان نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان شد.

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد حمله نیروهای پلیس ضد‌شورش قرقیزستان باعث کشته شدن حداقل 5 نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر شده است. شبکه بی‌بی‌سی گزارش داده است که نیروهای پلیس بعد از بی‌اثر بودن شلیک گاز اشک آور به سمت معترضانی که قصد تصرف ساختمان دولت را داشتند، اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

18 فروردین و تا ساعات اولیه شب درگیری‌ها شدت گرفت و مخالفان با حمله به ساختمان رادیو تلویزیون دولتی قرقیزستان، این ساختمان را تصرف کردند. برنامه‌های رادیو تلویزیون به همین دلیل به‌طور کامل قطع شد. البته ساعتی بعد مخالفان از طریق  یکی از کانال‌های تلویزیونی به گفت و گو با مردم پرداختند.

همچنین ساختمان کاخ ریاست‌جمهوری و چند ساختمان دولتی و وزارتخانه نیز از عصر دیروز در محاصره مخالفان است. خبرگزاری فرانسه18 فروردین از کشته‌شدن وزیر کشور قرقیزستان خبر داد. این خبر هنوز تایید نشده است.  مخالفان و بعضی خبرگزاری‌ها تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های18 فروردین را 17 نفر اعلام کردند.

در 2 روز گذشته ده‌ها تن از مخالفان دولت به صورت شبانه دستگیر و روانه زندان شدند. همچنین در روزهای اخیر دفاتر و رسانه‌های مربوط به مخالفان نیز تعطیل شده‌است. دولت سعی داشت با سرکوب شدید و شبانه مخالفان مانع از اتفاقی شود که دیروز روی داد اما موفق نشد.

این اقدام در حالی صورت گرفت که دولت قرقیزستان در پایتخت و شهرهایی مانند تلاس و نارین وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و ماموران امنیتی مناطق حساس پایتخت را در محاصره گرفته بودند.

درگیری میان نیروهای پلیس و مخالفان همچنین در تعدادی از شهرهای شمالی قرقیزستان هم گزارش شده است. گفته می‌شود نیروهای پلیس قرقیزستان برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک‌آور و نارنجک بی‌حس‌کننده موقت استفاده کرده‌اند.

آمریکا و روسیه که در قرقیزستان پایگاه نظامی دارند 18 فروردین تظاهرات‌کنندگان را به آرامش دعوت کردند. پیش از این ماموران امنیتی در اقدامی هماهنگ بسیاری از رهبران مخالف دولت را بازداشت کرده بودند و در نتیجه گفته می‌شود که راهپیمایی‌های 18فروردین بدون رهبری خاصی صورت گرفته است.

نخست‌وزیر قرقیزستان تظاهرات‌کنندگان را به خیانت به کشور و ارتباط با توطئه‌های خارجی متهم کرده است.مخالفان دولت قرقیزستان تهدید کرده‌اند درصورتی‌که رئیس‌جمهوری این کشور گفت‌وگو برای پذیرش درخواست‌های آنها را نپذیرد، به تظاهرات خود ادامه خواهند داد. مخالفان دولت خواستار برخورد قاطع رئیس‌جمهوری با فساد اداری و کنار گذاشته شدن بستگان وی از سمت‌های دولتی هستند.

کد خبر 104584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز