رییس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی وزارت بهداشت از معرفی تهران به عنوان نخستین کلانشهر عضو شبکه بین‌المللی جامعه ایمن در سال آینده خبر داد

به گزارش خبرگزاری ایسنا دکتر مشیانه حدادی در آستانه 19 فروردین دومین روز از هفته سلامت با عنوان «جامعه ایمن، رانندگی ایمن» جامعه ایمن را الگویی برای پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی جامعه مبتنی بر مشارکت مردم و همکاری‌های درون بخشی و برون بخشی همه سازمان‌های متولی ایمنی دانست و گفت: به این ترتیب در بحث جامعه ایمن، محل زندگی باید به بهترین مکان برای زندگی، تفریح، تحصیل و غیره تبدیل شود.

وی در این باره ادامه داد: جامعه ایمن به دنبال آن است که از رخداد حادثه جلوگیری کند و در صورت بروز حادثه، آن حادثه به آسیب منجر نشود و در صورت آسیب، درمان به موقع ارایه شود و با بازتوانی مصدوم به آغوش جامعه بازگردد.

دکتر حدادی با اشاره به پایلوت برنامه جامعه ایمن در کشور از سال 1375، گفت: در سال 82 هر کدام از دانشگاه‌های علوم پزشکی به معرفی یکی از شهرستان تحت پوشش خود به عنوان جامعه ایمن مکلف شدند و از سال 1384 نیز تقریبا از هر استان دو شهرستان به عنوان جامعه ایمن معرفی شدند. در مجموع اکنون بیش از 120 شهرستان کشور در زمینه برنامه جامعه ایمن فعال هستند.

وی با بیان این که شش شهر از ایران عضو جامعه بین‌المللی ایمن هستند، گفت: علاوه بر فعالیت در سطح ملی در زمینه جامعه ایمن، شهرستان‌های کاشمر، ارسنجان،‌ بردسکن، منطقه 22 شهرداری تهران،‌ خلیل آباد و نیریز جزو شبکه بین‌المللی جوامع ایمن هستند و از نظر سازمان جهانی بهداشت به عنوان جوامع ایمن تایید شده‌اند.

[3 شهر ایمن الگوی پیشگیری از حوادث می‌‌شوند]

دکتر حدادی افزود: شهرداری تهران نیز از سال 1386 شورای سیاستگذاری جامعه ایمن شهر تهران را تشکیل داده و پایلوت‌های منطقه‌ای جامعه ایمن را در 13 منطقه آغاز کرده است و مقرر شده که در سال 1390 تهران به عنوان بزرگترین کلانشهر به عضویت شبکه بین‌المللی جامعه ایمن درآید. بر این اساس اکنون منطقه 22 شهرداری تهران به عنوان یکصد و پنجاه و پنجمین جامعه بین‌المللی ایمن انتخاب شده و مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار دارد.

وی تمرکز اصلی در جامعه ایمن را بر روی مساله آموزش عنوان کرد و تاکید کرد که این آموزش‌ها باید از کودکی نهادینه شود و فرد با شناسایی رفتارهای مخاطره‌آمیز از آن‌ها خودداری کند. در برنامه‌های جامعه ایمن بسیاری از اقدامات برای مهدکودک‌ها طراحی شده است.

رییس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی وزارت بهداشت تاکید کرد: هر چند اصل جامعه ایمن مشارکت و همکاری بین بخشی است اما شش شاخص در بحث جامعه ایمن مطرح است؛ ابتدا آنکه باید کمیته جامعه ایمن در شهر مربوط تشکیل شده باشد و سپس برای هر دو جنس زن و مرد، همه گروه‌های سنی، محیط‌ها و موقعیت‌های مختلف با هدف ارتقای ایمنی گروه‌ها و محیط‌های در معرض خطر برنامه‌ریزی شود.

 همچنین در جامعه ایمن باید برنامه‌هایی برای ثبت و مستندسازی تعداد مصدومان و علل حوادث طراحی شود و بر اساس الگوی اپیدمیولوژیک حوادث آن منطقه، بتوانند اولویت‌های خود را مشخص کنند و بر اساس اولویت‌ها نظام ارزشیابی داشته باشند تا مراتب مختلف اجرای برنامه را پایش و تغییرات را بررسی کنند و در نهایت شرکت مستمر در شبکه ملی و بین المللی داشته باشد.

وی هدف برنامه جامعه ایمن را همه حوادث (عمدی، غیر عمدی و غیر مترقبه) عنوان کرد و گفت: از آنجایی که در ایران اکنون حوادث ترافیکی نخستین بار بیمارها را تشکیل می‌دهد بنابراین اکنون تمرکز اصلی فعالیت‌ها بر روی کاهش حوادث ترافیکی است. در این میان باید گفت که شهر ایمن نیازمند یک شهروند قانون مدار است و این فعالیت‌ها باید از خود فرد و خانواده آغاز شود.

دکتر حدادی با بیان این که جامعه ایمن به معنای عدم رخداد حادثه در جامعه مربوط نیست، ادامه داد: در جوامع ایمن برای افزایش سطح ایمنی شهر مربوطه برنامه ریزی می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه تعدیلات محیطی و مهندسی به منظور حصول جامعه ایمن در کشور، گفت: در این بحث ارائه به موقع خدمات فوریت‌های پزشکی و اصلاح این خدمات نیز مطرح است.

به گفته دکتر حدادی، اکنون میانگین زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار در تهران 5/12 دقیقه، در کلانشهرهای دیگر 10 دقیقه، در سایر شهرها 8 دقیقه و در جاده‌ها 14 دقیقه است که طرح‌هایی برای کاهش این زمان‌ها مطرح است اما در این زمینه بیشتر بحث بر آن است که خدمات با کیفیت در زمان مناسب ارایه شود.

رییس اداره پیشگیری از حوادث و ارتقای ایمنی وزارت بهداشت، مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در سال 1387 را 23 هزار و 362 نفر عنوان کرد که این امر در سال 88 (تا پایان بهمن ماه 88) 21 هزار و 140 مورد مرگ بوده است. در مجموع آمارها حاکی از آن است که مرگ ناشی از حوادث رو به کاهش است. در حال حاضر نیز 7/30 درصد حوادثی که در ایران اتفاق می‌افتد را حوادث ترافیکی تشکیل می‌دهند.

کد خبر 104610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز