شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

مهرداد ابوالقاسمی: نمایش «دکتر فرانکشتاین» نوشته فرانچسکو نیکولینی به کارگردانی سالواتوره تراماسره از جمله نمایش‌های حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر بود که با استقبال خوب مخاطبان همراه شده بود.

تراماسره پیش از حضور در جشنواره تئاتر فجر در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان شرکت کرده بود و حتی موفق به دریافت جایزه برتر جشنواره هم شده بود.

این گروه ایتالیایی تاکنون موفقیت‌های زیادی هم در عرصه‌هایی بین‌الملل داشته‌اند و سابقه حضور در فستیوال‌های زیادی را دارند و تماشاگران ایرانی هم چه در اصفهان و چه در تهران ثابت کرده‌اند با آثار این گروه ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و شاید از همین‌رو بود که پس از جشنواره تئاتر فجر مقرر شد تا این گروه نمایشی برای اجرای عمومی نمایش «دکتر فرانکشتاین» سفری به ایران داشته‌باشند.

در حالی‌که پیش از سال جدید از سوی اداره کل هنرهای نمایشی اعلام شده بود این نمایش با پایان یافتن تعطیلات در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر اجرای عمومی می‌شود اما با آغاز سال جدید تئاتری، رسانه‌ها خبر از منتفی شدن این اجرا به‌دلیل آماده نشدن روادید سفر این گروه خبر دادند تا آه از نهاد علاقه‌مندانی که در زمان جشنواره موفق به تماشای نمایش نشده بودند و در انتظار اجرای عمومی آن به سر می‌بردند، بلند شود.
در ایام جشنواره به‌دلیل شرایط خاص حاکم بر آن ، امکان تماشای بسیاری از آثار به‌خصوص نمایش‌های خارجی برای عده زیادی مهیا نمی‌شود. از همین‌رو اجرای عمومی نمایش‌های برگزیده خارجی در ایام پس از جشنواره راهکار مناسبی است که می‌تواند افق‌های تازه‌ای را پیش‌روی تئاتر ایران بگشاید و آغازگر راه تعامل فرهنگی میان ملت‌ها باشد.

اغلب فعالیت بخش بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی در طول سال به ایام جشنواره محدود شده و در طول سال کمتر شاهد فعالیت‌هایی از این دست توسط بخش بین‌الملل هستیم. با توجه به شرایط جشنواره و نیاز و علاقه‌مندی مخاطبان ایرانی به آثار خارجی می‌توان در سال جدید رویکرد و نگاهی جدید در این زمینه داشت و تلاش کرد تا امکان اجرای عمومی گروه‌های نمایشی برگزیده خارجی در تهران و حتی سایر شهرهای ایران فراهم شود.با تمام این تفاسیر به‌دلیل صادر نشدن ویزا برای گروه ایتالیایی، بار دیگر امکان حضور یک گروه برتر خارجی در ایران از دست رفت. باید همچنان در انتظار باشیم تا بلکه شاهد حضور این گروه در جریان جشنواره تئاتر عروسکی که تابستان سال آینده در تهران برگزار می‌شود، باشیم.

در سال‌های گذشته اغلب گروه‌های نمایشی خارجی که به ایران سفر کرده‌اند پس از مشاهده استقبال کم‌نظیر تماشاگران ایرانی اعلام آمادگی کامل کرده‌اند که باز هم در ایران اجرا داشته باشند و حتی گاهی این اعلام آمادگی به حضور چندباره برخی گروه‌ها در سایر جشنواره‌های ایرانی ختم شده اما هنوز اقدامی جدی درباره ایجاد تعامل مستمر و دائمی‌تر با این گروه‌ها صورت نگرفته و عمده حضور گروه‌های خارجی به جشنواره‌ها ختم شده است.در حالی‌که می‌توان با انعقاد قراردادهای سالانه به تبادل فرهنگی با این گروه‌ها پرداخت و فصل جدیدی از ارتباطات فرهنگی میان کشورها را رقم زد.

اما مدیران همچنان به همان حضور‌های کوتاه مدت گروه‌های خارجی در ایام جشنواره‌ها دل‌خوش کرده‌اند و تاکنون در این زمینه حاضر به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جدید نشده‌اند. بی‌تردید گسترش روابط و بررسی میزان تأثیر این روابط و تعاملات موجود به‌خصوص با کشورهای صاحب تئاتر می‌تواند تأثیر‌گذاری بالایی در توسعه کیفی آثار نمایشی داشته باشد و این مسئله‌ای است که مدیران تاکنون از آن غافل مانده‌اند و توجهی در این سال‌ها به این دست مسائل نداشته‌اند.

کد خبر 104695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز