شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

گروه سلامت: 25 آوریل (۵ اردیبهشت ماه) روز جهانی مالاریاست. مالاریا را یک بیماری تب‌دار هزار چهره می‌خوانند که از قدیم در مناطق گرمسیر شایع بوده است.

 روش انتقال بیماری، طوری است که هوای گرم و مرطوب شرایط مساعدتری را برای رشد آن فراهم می‌کند.  به‌رغم تلاش 5دهه، حدود 10 تا 15 هزار مورد بیماری مالاریا در سال عمدتاً از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش کمتر توسعه یافته کرمان (شهرستان‌های جنوب) گزارش می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر از برنامه حذف مالاریا در کشور تا سال1404 در راستای اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله خبر داد.

وی با بیان اینکه سالانه 300 تا 500 میلیون نفر در جهان به مالاریا مبتلا می‌شوند که 2تا 3میلیون نفر از آنان که عمدتاً کودکان و زنان باردار هستند، جان خود را از دست می‌دهند، گفت: اهمیت مبارزه با مالاریا باعث شده تا کاهش 50درصدی موارد بیماری تا سال2015 به‌عنوان یکی از اهداف مهم توسعه هزاره سوم از سوی سازمان ملل اعلام شود.  مالاریا از گذشته در ایران از مسائل مهم بهداشتی محسوب می‌شده و بیماری‌های دیگری به حد مالاریا زیان‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیری را در کشور نداشته است.

بررسی روند بیماری در سالیان اخیر نشان داده در دهه گذشته میزان بروز بیماری در کشور سیر نزولی قابل توجهی داشته به‌نحوی که در سال70 بروز بیماری در کشور 76/1 درهزار بوده که این میزان با کاهش 8 برابری هم‌اکنون به 2در 10هزار نفر جمعیت رسیده است. در زمینه مبارزه با مالاریا اقدامات مطلوبی در کشور صورت گرفته و بسیاری از مناطق کشور از مالاریا پاک شده و این بیماری به جنوب کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و قسمت‌هایی از جنوب کرمان منحصر شده است که امیدواریم با اقدامات و حمایت‌های بیشتر مسئولان، میزان بروز مالاریا در سال‌های آینده محدودتر از اکنون شود.

وی با بیان اینکه مالاریا توسط گونه‌هایی از نوع ماده پشه آنوفل منتقل می‌شود، ادامه داد؛ پشه آنوفل معمولاً زمان استراحت روی دیوار به‌صورت متمایل نشسته و شکم خود را بالا نگه می‌دارد. در حالی که پشه‌های معمولی شکم خود را به‌صورت موازی با دیوار نگه می‌دارند. نوزاد پشه آنوفل در آب‌ها به راحتی از دیگر انواع پشه‌ها قابل تشخیص است، طوری که به‌دلیل عدم‌برخورداری از لوله‌های تنفسی، موازی سطح آب قرار می‌گیرند. آگاهی و نگرش مردم مناطق جنوبی کشور در استفاده از پشه‌بند می‌تواند به‌طور چشمگیری از بروز این بیماری جلوگیری کند.

گروهی از مردم محلی در مناطق بلوچستان و هرمزگان خود را به استفاده از پشه بند عادت داده‌اند اما استفاده‌کنندگان از پشه‌بند زیاد نیستند. لازم است در این مناطق، چاله‌ها و گودال‌های دارای آب راکد، پر شوند چرا که پشه آنوفل در آب‌های راکد و کنار رودخانه‌ها تخمگذاری می‌کند. بنابراین لازم است در این مناطق، دستکاری‌های انسان در محیط زندگی، با رعایت نکات بهداشتی صورت گیرد. همچنین لازم است به محض احساس تب و لرز به مراکز بهداشتی- درمانی مراجعه شده و آزمایش خون صورت گیرد. تمامی موارد تشخیص و درمان مالاریا به‌صورت رایگان انجام می‌شود. درمان مالاریا در کشور نیز بسیار موفقیت‌آمیز است.

کد خبر 105785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز