گروه شهری: همزمان با روز شوراها، تعدادی از نمایندگان مجلس و شورای شهر تهران بر ارتقای کارکرد شوراها و واگذاری مسئولیت‌ بیشتر به آنها تاکید کردند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در مجلس سعی می‌شود شوراها با به‌دست آوردن اختیارات بیشتر جایگاه واقعی خود را بیابند. مهرداد لاهوتی که در همایش شوراهای اسلامی استان گیلان سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه باید به شوراها قوت دهیم، اظهارکرد: راه نجات جامعه این است که بدنه دولت کوچک‌تر و کارها به بخش خصوصی و شوراها سپرده شود.

وی افزود: بسیاری از امور مربوط به تصدی‌های دولت قابل واگذاری است و این امر در برنامه سوم، چهارم و پنجم نیز مطرح بوده و به‌صورت جدی پیگیر این موضوع هستیم. لاهوتی همچنین با اشاره به ادغام انتخابات شوراها با انتخاب ریاست‌جمهوری اظهار‌کرد: باتوجه به هزینه سنگین انتخابات و همچنین اتلاف وقت این امر ضروری به‌نظر می‌رسد که در این زمینه 2 پیشنهاد مطرح شده است.

وی افزود: یکی از این پیشنهادها این است که به عمر خدمتی شوراهای فعلی 2 سال افزوده شود تا انتخابات آن با انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان باشد و در غیر این صورت، دور بعدی عمر شوراها 2 سال باشد که منطقی به‌نظر نمی‌رسد؛

زیرا برای اعضای جدید 2 سال برای کارهای عمرانی در شهر و روستا کافی نخواهد بود؛ از این‌رو منطقی‌تر این است که 2 سال عمر فعلی شوراها افزایش داده شود. نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فعالیت و اختیارات شوراها باید در حدی افزایش یابد که این نهاد به‌عنوان نماینده قوه مقننه در استان‌ها عمل کند. لاهوتی گفت: در حال حاضر شوراها، شورای شهرداری‌ها هستند و مطمئن باشید در مجلس سعی می‌شود تا شوراها جایگاه واقعی خود را بیابند.

بازنویسی آیین نامه‌ها

این در حالی است که نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی نیز درباره اقدامات مؤثر برای شوراها گفت: نخستین کاری که باید برای بهتر شدن عملکرد شوراها انجام دهیم دقیق‌تر نوشتن دوباره آیین‌نامه‌هاست.

شاهرخ رامین اظهارکرد: ما برای همه کارها به دستورالعمل دقیق نیاز داریم، حتی برای یک مسابقه فوتبال نیاز به صدها آیین‌نامه و دستورالعمل و ناظری به‌نام داور داریم و در عین حال بعد از بازی و ضمن تجزیه و تحلیل، می‌بینیم که در کار اشکال وجود دارد.وی ادامه داد: این در حالی‌ است که برای کار شوراها، ‌آیین‌نامه دقیقی ننوشته‌ایم،

‌حدود اختیارات آنها را دقیق تعیین و ناظری بر آنها انتخاب نکرده‌ایم؛ از این‌رو طبیعی است که در کار شوراها مشکلات زیادی داشته باشیم. وی تشکیل شوراها را تحقق یک تفکر مدرن در یک محیط سنتی دانست و افزود: بر این اساس طبیعی است که تا رسیدن به نقطه مطلوب در کار شوراها راهی زیاد و هنوز زمان نیاز داریم تا شورایی زندگی کردن و کار شورایی را یاد بگیریم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در نماز جمعه سوم اردیبهشت گفته بود: ما نباید شوراها را به‌عنوان یک شوخی نگاه کنیم چراکه افزودن به اختیارات شوراها باعث چابک‌تر شدن بدنه دولت می‌شود و در واقع مدیریت بسیاری از بخش‌ها به دست مردم سپرده می‌شود، این امر نیز جز مردمسالاری دینی نیست.

وی در ادامه افزوده بود: هرچه دولت کوچک‌تر باشد توانمندتر می‌شود و می‌تواند بهتر وظایف خود را انجام دهد.  همچنین حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران نیز درباره حضور و فعالیت شوراهای شهر گفت: اگر براساس کلام و فرمان امام خمینی(ره) و نیز نظر مقام معظم رهبری به مسئله حکومت‌های مردمی اعتقادی وجود دارد، باید مداخله دولت در امور کمتر شود و امور را به شوراها و خود مردم  واگذار کنند و   سازوکارهای اجرایی آنها نیز در نظر گرفته شود.

معصومه آباد عضو کمیسیون فرهنگی -    اجتماعی شهر تهران نیز درباره تحقق مدیریت واحد شهری و واگذاری اختیارات به شوراها گفت: نخستین گروهی که از تحقق مدیریت  واحد‌‌شهری بهره‌مند می‌شوند، شهروندان هستند؛ ضمن اینکه تحقق این مهم نیازمند همکاری بین بخشی میان تمامی سازمان‌ها و مجلس‌ شورای اسلامی است.

کد خبر 106292

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز