همشهری آنلاین: روح الله حسینیان گفت:‌ با این که عقیده ما خلاف این است، اما مصلحت این است که انتخابات شوراها با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

رییس کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها که با خبرنگار ایسنا گفتگو می کرد افزود:‌ آنچه که در کمیسیون شوراها به تصویب رسیده این است که انتخابات شوراها به تعویق بیفتد و با انتخابات مجلس یا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. البته این کلیات به تصویب رسیده اما در مورد این که انتخابات شوراها با کدام از این انتخابات همزمان شده و تجمیع شود ان‌شاءالله در کمیسیون بحث و نتیجه اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: به نظر من از لحاظ علمی انتخابات شوراها باید همزمان با انتخابات مجلس برگزار شود، چرا که رییس جمهور یک فرد است و در صورت همزمانی انتخابات شوراها با ریاست جمهوری، اگر خدایی ناکرده حادثه‌ای برای رییس جمهور اتفاق بیفتد قانون تجمیع انتخابات برهم خواهد خورد، به دلیل این که در آن صورت انتخابات باید پنج شش ماه بعد برگزار شود و این پنج ماه ایجاد مشکل می‌کند و قانون تجمیع به هم می‌خورد.

وی افزود: از سوی دیگر هم سنخ بودن شوراها با مجلس شورای اسلامی بیشتر است، ولی با توجه به این‌که مجمع تشخیص مصلحت مصوبه‌ای دارد که انتخابات شوراها همزمان با ریاست جمهوری برگزار شود این دغدغه‌ وجود دارد که اگر طرح کمیسیون شوراها در مجلس به تصویب برسد و به شورای نگهبان برود به دلیل این که شورای نگهبان مصوبات مجمع تشخیص مصلحت را مبنا و ملاک مصلحت محاسبه می‌کند، آن را خلاف مسائل تشخیص دهد و رد کند.

از سوی دیگر ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی و عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در جلسه بعدازظهر دیروز کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس طرح افزایش طول دوره سوم شوراهای و برگزاری همزمان انتخابات دوره چهارم آن را با یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصویب شد.

به گفته وی در این جلسه مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها و نمایندگانی از وزارت کشور حضور داشتند.

کد خبر 106527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز