مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه شهری: ریاست دولت بر مدیریت واحد شهری خلاف سیاست‌های نظام است.

امیدوار رضایی نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اختیارات شهرداری‌ها باید افزایش یابد، گفت: با ایجاد مدیریت واحد شهری می‌توان امور مربوط به اداره شهرها را به‌صورت شفاف‌تر و متمرکزتر انجام داد و از تصدیگری دولتی نیز کاست.

به گزارش سما،  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران طی سال‌های گذشته عملکرد بسیار رو به رشد و مثبتی داشته است اما متأسفانه وجود قوانین دست‌و‌پاگیر، مدیریت شهری را نه‌تنها در تهران بلکه در تمام شهرهای کشور فلج کرده است.

وی معتقد است که  نبود مدیریت واحد شهری باعث همه این برخوردها،  دوباره‌کاری‌ها و توقف کارها می‌شود. وی عدم‌پایبندی دولت به تعهداتش در قبال مترو را نمونه بارز این ناهماهنگی‌ها خواند.

این نماینده مجلس تنها راه حل برون رفت از مشکلات مورد اشاره را افزایش مسئولیت و اختیارات شهرداری و شوراها و شکل‌گیری مدیریت جامع در شهرها اعلام کرد.
این اظهارات از سوی امیدوار رضایی پس از آن صورت گرفت که دولت لایحه‌ای تهیه کرده که بر مدیریت واحد رئیس‌جمهور یا معاون اول وی بر شهرها تاکید دارد.

به گفته این نماینده مجلس،  این پیشنهاد خلاف سیاست‌های قبلی نظام جمهوری اسلامی است که براساس اصل 44 قانون اساسی بر تفویض اختیارات و تصدیگری دولت در امور تاکید دارد.

بنا براین،  به گفته امیدوار رضایی هم‌اکنون روند کلی نظام و اداره کشور می‌بایست به سمت کاهش تصدیگری‌ها و واگذاری امور به بخش‌های خصوصی برود.

تعبیر غلط از مدیریت یکپارچه

از سوی دیگر حسن بیادی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی از طرحی سخن گفت که بنا بود مدیریت یکپارچه را نه تنها در شهر تهران که در استان تهران پیاده کند.

اما به گفته نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران، گویا در این مسیر تفسیر درستی از مدیریت یکپارچه صورت نگرفته و به غلط واگذاری امور به دولت تعبیر شده است.
به گزارش تهران سما، نایب‌رئیس شورای شهر تهران در توضیح بیشتر این طرح اظهار داشت: این طرح در هیات دولت با نام مدیریت جامع شهر تهران تصویب شده است.

بیادی خاطرنشان کرد: واگذاری امور محلی به مردم در قانون اساسی به صراحت مورد تاکید قرار گرفته و 7 اصل قانون اساسی به این موضوع اختصاص دارد. علاوه بر این‌،  امام راحل نیز دستور تشکیل شوراها و واگذاری امور به مردم را دادند، بنابراین ایجاد فرمانداری‌ها به‌جای شهرداری‌های مناطق، مخالف نص صریح قانون اساسی و نظر امام راحل است.

وی گفت: کسانی که چنین پیشنهادهایی داده و اینگونه تفکرات را پیگیری می‌کنند، فقط از عملکرد مثبت شوراها و مدیریت شهری و شهرداری در سال‌های اخیر ناراحت هستند.

بیادی افزود: عده‌ای هستند که تحمل دیدن محسنات و کارهای بزرگ انجام گرفته در مدیریت شهری را نداشته و به همین منظور سعی می‌کنند این نهاد عمومی که به‌صورت مستقیم از رای مردم انتخاب شده را تضعیف کنند.

بیادی تنها در یک صورت اجرای طرح هیات دولت و وزارت کشور برای جایگزینی فرمانداران به جای شهرداران را شدنی اعلام کرد و آن هم در صورتی است که شورای شهر،  استاندار و فرمانداران را تعیین کند.

وی یادآور شد: سال‌ها پیش و در زمان شهردار پیشین تهران، از چنین طرحی سخن به میان آمده بود ولی در آن زمان شهردار وقت با این توجیه که با این کار استقلال تهران از بین می‌رود با طرح مخالفت کرده بود.

نایب رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این تفکرات فقط درصورت توسل به زور امکان محقق شدن دارند، گفت: ممکن است ساختاری با تکیه بر زور و قدرت تشکیل شود ولی در عمل، نمی‌تواند مثمرثمر واقع شود و عملکرد مثبتی داشته باشد.

دولت نمی‌تواند اختیارات واگذار شده را پس بگیرد

اما عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس نیز درباره لایحه جدید دولت گفت: دولت نمی‌تواند اختیاراتی را که قبلا به نهادهای عمومی واگذار کرده پس بگیرد.

مهرداد لاهوتی عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: براساس برنامه‌های سوم و چهارم به‌دنبال کم کردن مسئولیت دولت، اختیارات بیشتری به شهرداری دادیم و این امکان ندارد که حالا بخواهیم دوباره اختیارات را پس بگیریم و من فکر می‌کنم خود دولت هم با این موضوع مخالف باشد.

لاهوتی افزود: شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است که مردم، سهامداران آن، شورای شهر هیأت‌مدیره و شهردار مدیرعامل آن است. طبق اصل 44 ما باید اختیارات دولت را به بخش خصوصی بسپاریم نه اینکه بخش‌هایی را که داده‌ایم پس بگیریم.

کد خبر 107119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز