جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

گروه حوادث: جاعل حرفه‌ای وقتی چشمش به چکی روی پیشخوان بانک می‌افتاد، در چند ثانیه تمامی مشخصات و حتی امضای درج شده روی آن را به خاطر می‌سپرد

این مرد بعد از جعل چکی با همان مشخصات، راننده‌های آژانس را فریب می‌داد تا چک‌های جعلی‌اش را نقد کنند. مدتی قبل شکایتی از سوی یکی از بانک‌های استان گیلان در اختیار کارآگاهان پلیس قرار گرفت که از کلاهبرداری مردی با استفاده از چک‌های جعلی حکایت داشت. در این شکایت آمده بود مردی بعد از ارائه چند فقره چک جعلی به بانک، این چک‌ها را وصول کرده و بعد از دریافت پول، متواری شده است.

با شروع تحقیقات پلیسی، ماموران راهی بانک مورد نظر شدند و با بررسی مدارکی که از فرد وصول‌کننده چک به جا مانده بود، متوجه شدند این مرد راننده یکی از آژانس‌های شهرستان رشت است.

راننده میانسال دستگیر شد و وقتی فهمید چک‌هایی که وصول کرده، جعلی بوده‌اند، مدعی شد: چند روز قبل مردی به نام فرشید به آژانس ما آمد و تقاضای ماشین کرد. من هم او را سوار ماشینم کردم تا به مقصد برسانم. در بین راه این مرد خود را مهندس معرفی کرد و گفت که مسئول یکی از شرکت‌های خصوصی رشت است.

او سپس از من خواست مقابل بانکی توقف کنم تا چک شرکت را وصول کند. وی ادامه داد: فرشید با این ادعا که مدرک شناسایی همراه ندارد از من خواست در ازای دریافت مبلغی چکش را وصول کنم.

من هم با دیدن مهر شرکت روی چک، حرف‌های او را باور کردم و راهی بانک شدم. آن روز بعد از وصول چک، فرشید را در یکی از خیابان‌های شهر پیاده کردم و با دریافت کرایه‌ام به آژانس برگشتم اما چند روز بعد همان فرد دوباره با من تماس گرفت و باز هم در بین راه خواست چکش را وصول کنم. من هم بی‌خبر از اینکه چک‌های او جعلی هستند این کار را برایش انجام ‌‌دادم تا اینکه ماموران مرا به اتهام نقدکردن چک‌های جعلی دستگیر کردند.

در  جست‌وجوی مهندس قلابی

بعد از اظهارات راننده آژانس، ماموران از وی خواستند درصورت تماس دوباره مهندس قلابی آنها را در جریان بگذارد. آنها در مرحله دیگری از تحقیقات، تصویر چهره‌نگاری شده جاعل حرفه‌ای را در اختیار آژانس‌های شهر قرار دادند تا درصورت مراجعه متهم، در جریان قرار بگیرند.

درحالی‌که بررسی‌ها ادامه داشت، ساعت 10:30 صبح 18 اردیبهشت‌ماه، راننده میانسال با پلیس تماس گرفت و مدعی شد مهندس قلابی قصد دارد دوباره ماشین او را کرایه کند.
به‌دنبال این تماس، ماموران راهی محلی شدند که راننده آژانس با متهم قرار گذاشته بود و به محض اینکه مرد جوان قصد سوار شدن به ماشین را داشت، او را دستگیر کردند.

متهم به اداره آگاهی منتقل شد و وقتی دید چاره‌ای جز اعتراف ندارد پرده از نقشه خود برای کلاهبرداری با چک‌های جعلی برداشت.

متهمی با حافظه قوی

فرشید گفت: مدتی قبل از مردی در تهران یک دسته چک خام خریدم. بعد از آن راهی بانک‌ها می‌شدم و پشت پیشخوان به کمین مشتریانم می‌نشستم. وقتی فردی چکی روی پیشخوان می‌گذاشت که مبلغ آن قابل توجه بود، ظرف چند ثانیه همه مشخصات چک از شماره سریال گرفته تا شماره حساب، کد شعبه و حتی امضای صاحب چک را به خاطر می‌سپردم.

سپس از بانک خارج می‌شدم و در تماس با شعبه صادر‌کننده چک، خودم را صاحب حساب جا می‌زدم و از کارمند بانک می‌خواستم موجودی حسابم را اعلام کند.

وی افزود: اگر مبلغ زیادی در حساب مورد نظر بود، دست به کار می‌شدم و اطلاعات مربوط به چک را که در بانک به خاطر سپرده بودم، روی چک‌های خام پیاده می‌کردم. وقتی چک جعلی آماده می‌شد، به استان‌هایی مثل همدان و گیلان می‌رفتم و با معرفی خودم به‌عنوان مهندس، از آژانس‌ها ماشین کرایه می‌کردم. در بین راه راننده را فریب می‌دادم و از او می‌خواستم که چکم را وصول کند. راننده هم بی‌خبر از همه جا به بانک می‌رفت و چک جعلی را برایم وصول می‌کرد.

برای دیگران چک نقد نکنید

سرهنگ عبادالله کریمی، رئیس پلیس آگاهی گیلان گفت: متهم بعد از اعتراف به 4 فقره جعل چک و برداشت غیرقانونی از حساب طعمه‌هایش با این شگرد، راهی زندان شد و تحقیقات تکمیلی درخصوص این پرونده ادامه دارد.

وی با هشدار به شهروندان از آنها خواست هنگام مراجعه به بانک‌، اطلاعات حساب یا چک‌های‌ خود را در معرض دید دیگران نگذارند و تا زمانی که نوبت آنها نرسیده، مدارکشان را روی پیشخوان قرار ندهند.

وی همچنین به راننده‌های آژانس یا پیک موتوری‌ها توصیه کرد از وصول چک‌های افراد ناشناس که سعی می‌کنند خود را فردی معتبر جلوه دهند،  خودداری کنند و درصورت مشاهده موارد مشکوک ماجرا را به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 107364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز