گروه بین‌الملل: به‌دنبال بالا گرفتن درگیری‌ها در جنوب قرقیزستان اکنون این احتمال وجود دارد که روسیه نیروهای نظامی خود را تحت عنوان نیروهای صلحبان به این کشور اعزام کند

22 خرداد درحالی‌که تعداد کشته‌شدگان در‌گیری‌های قومی 3 روز اخیر در شهر اوش - دومین شهر بزرگ قرقیزستان - به بیش از 62 نفر رسید، رزا اتنبایوا، رئیس دولت موقت قرقیزستان اعلام کرد که از دولت روسیه خواسته است تا نیروهای نظامی خود را برای بازگشت آرامش به این کشور اعزام کند.

اتنبایوا 22 خرداد در سخنرانی تلویزیونی خود با اشاره به اینکه اوضاع در شهر اوش از کنترل خارج شده است، تاکید کرد که در نامه‌ای به دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه به‌طور رسمی درخواست ورود نیروهای روسیه به این کشور را مطرح کرده است. وی گفت: ما برای آرام شدن اوضاع نیاز داریم نظامیان خارجی وارد کشور شوند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که رزا اتنبایوا پیش از اعلام عمومی درخواست خود برای ورود نظامیان روسیه به این کشور با ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه در این رابطه گفت‌وگو کرده است که احتمال ورود نظامیان این کشور به قرقیزستان را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری نووستی، مذاکره تلفنی اتنبایوا و پوتین به درخواست طرف قرقیز صورت گرفته است. روسیه و آمریکا هردو دارای پایگاه نظامی در قرقیزستان هستند که این مسئله اهمیت ورود نظامیان روسیه به قرقیزستان را دوچندان می‌کند. ولادیمیر روشایلو، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه که از روز جمعه وارد بیشکک شده هم روز گذشته تاکید کرد که روسیه در تمامی جهات آماده کمک به قرقیزستان است.

دولت موقت قرقیزستان از روز جمعه به‌دنبال بالا گرفتن درگیری‌ها در شهر اوش وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است که به احتمال زیاد تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت. آخرین گزارش‌‌ها نشان می‌دهد که در درگیری‌ها میان قرقیزها و ازبک‌ها در این شهر تاکنون حداقل 62 نفر کشته و بیش از 800 نفر دیگر مجروح شده‌اند.

برخی عقیده دارند که این درگیری‌ها ممکن است این کشور را به سوی یک جنگ داخلی پیش ‌برد. این شدیدترین درگیری‌ها در قرقیزستان از زمان خلع‌قربان بیک‌باقی‌اف، رئیس‌جمهوری سابق قرقیزستان از قدرت به حساب می‌آید. هرچند قرقیزها و ازبک‌ها دارای اختلافات قدیمی و ریشه‌دار هستند اما سقوط دولت قربان بیک باقی‌اف، رئیس‌جمهوری سابق برخوردهای خشونت آمیز دو طرف را شدت بخشید.

رزا اتنبایوا در روز 8 آوریل پس از درگیری‌های شدید در قرقیزستان و فرار باقی‌اف از بیشکک -پایتخت این کشور- خود را رئیس دولت موقت قرقیزستان معرفی کرد. بسیاری در آن زمان هم درحالی‌که طرفداران اتنبایوا مسلح به انواع سلاح‌ها از جمله کلاشینکف بودند، روسیه را عامل ناآرامی‌ها در این کشور برای سرنگونی دولت باقی‌اف می‌دانستند.

اکنون به‌نظر می‌رسد مقام‌های کرملین با اعزام نیروهای نظامی خود به این کشور به بهانه‌ ناآرامی‌ها خواهند توانست به‌طور کامل کنترل این کشور را به دست بگیرند.

هرچند روز جمعه با ورود خودروهای زرهی ارتش به شهر اوش مقام‌های این کشور اعلام کردند آرامش به این شهر بازگشته است اما اکنون درخواست مقام‌های دولت موقت این کشور نشان می‌دهد که آنها قادر به کنترل اوضاع نبوده‌اند.

صدها ساختمان در این شهر به آتش کشیده شده و همچنان صدای تیراندازی در دومین شهر بزرگ قرقیزستان شنیده می‌شود. گزارش خبرنگاران نشان می‌دهد که دود سیاهی آسمان این شهر را فرا گرفته و جنازه‌های زیادی در خیابان‌های اوش رها شده‌اند.

به همین خاطر آمار کشته‌شدگان این درگیری‌ها به احتمال زیاد بسیار بیشتر از رقمی است که مقام‌های دولت موقت قرقیزستان اعلام کرده اند. هزاران نفر از ساکنان این شهر درحالی‌که خانه‌هایشان در آتش این درگیری‌ها سوخته است اکنون به‌دنبال پناهگاهی برای فرار از مرکز درگیری‌ها هستند تا بتوانند زنده باقی بمانند.

سخنگوی وزرات کشور قرقیزستان 22 خرداد در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی گفت: اوضاع در شهر اوش بسیار بد است. آتش خیابان‌های این شهر را فراگرفته و هیچ نشانه‌ای از پایان درگیری‌ها دیده نمی‌شود. این در حالی است که وزارت بهداشت قرقیزستان از کمبود امکانات از جمله غذا و دارو برای رسیدگی به مجروحان در این شهر خبر داده است.

گفته می‌شود برخی مردم اعلام کرده‌اند نظامیان قرقیزستان از درون خودروهای زرهی تعداد زیادی از مردم در حال فرار را هدف گلوله‌های خود قرار داده‌اند. دولت موقت قرقیزستان این مسئله را رد کرده و اعلام کرده است نظامیان این کشور تنها مانع ورود مردم به شهر اوش برای پیوستن به درگیری‌ها شده‌اند.

تلویزیون قرقیزستان اعلام کرده است که به خاطر این ناآرامی مرزهای این کشور با چین و تاجیکستان تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود. هزاران نفر از ازبک‌های قرقیزستان در تلاش هستند با عبور از مرز به ازبکستان فرار کنند.

گفته می‌شود دولت ازبکستان اجازه داده است برخی از آوارگان وارد خاک این کشور شوند. تسلط پیدا کردن دوباره بر جمهوری‌های سابق شوروی رؤیایی است که مقام‌های مسکو مدت‌هاست تلاش‌های خود برای رسیدن به آن را شدت بخشیده‌اند.

کد خبر 109517

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز