پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: در این شهر پر جنب و جوش، میان همه این شلوغی‌ها و دویدن‌ها، یک فقر خودش را پنهان کرده است که کودک و نوجوان و پیر و زن و مرد نمی‌شناسد!

البته زن و مرد می‌شناسد؛ زن‌ها بیشتر به این فقر مبتلا هستند، فقر حرکتی، فقر ورزش.

* * *

«62 درصد بانوان تهرانی دچار فقر حرکتی هستند.» این را رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران  می‌گوید.

سید محمد حاج آقا میر همچنین به تعامل شهرداری و آموزش و پرورش  برای گسترش ورزش شهروندی در مدرسه‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در دوره سه ساله آینده شاهد رشد و بالندگی و سلامت جسمانی دختران دانش آموز و بانوان تهرانی خواهیم بود.»
به گفته او بر اساس بخشنامه وزیر آموزش و پرورش برای نصب دستگاه‌های ورزشی و آمادگی جسمانی در مدارس، شهرداری تهران آمادگی دارد تا با نگاه فنی و تخصصی، ورزش شهروندی را در مدرسه‌های دخترانه گسترش دهد.

* * *

این بعد ‌از‌ ظهرهای پایان بهار سری به پارک‌ها زده‌اید؟ وسیله‌های ورزشی که در پارک‌ها نصب شده بیشتر مورد استفاده سالمندان و بانوان است. در واقع کودکان هم بیشتر از نوجوانان به آنها توجه نشان می‌دهند. چرا؟ به گفته سید محمدهادی ایازی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران طبق تحقیقات انجام شده 34 درصد از مردم دلیل نداشتن فعالیت‌های ورزشی خود را کمبود وقت اعلام کرده‌اند. همچنین 19درصد افراد بی‌حوصله هستند، 5درصد خسته، 5/5 درصد دارای مشکل جسمانی،و 23 هم دسترسی نداشتن به وسایل را علت ورزش نکردن خود عنوان کرده‌اند.

* * *

به پارک می‌رویم، در یک بعد از ظهر بهاری. امیرعلی، 16 ساله میان وسیله‌های ورزشی می‌چرخد. او ترجیح می‌دهد باشگاه برود. لیدا، 16 ساله بدمینتون بازی می‌کند و سمانه، 15 ساله دوست ندارد در فضای باز ورزش کند. اما سارا، 16 ساله را می‌بینیم که با علاقه از دستگاه‌ها استفاده می‌کند و معتقد است در این هوای پر از اکسیژن پارک، ورزش می‌چسبد.

* * *

سید محمدهادی ایازی آمار جالبی می‌دهد:«نسبت بهره گیری شهروندان از دستگاه‌های ورزشی سطح شهر در سال 87، 45 درصد بوده که این میزان در سال 88 به 76 درصد افزایش یافته است. این رشد 31 درصدی نشان می‌دهد اگر بتوانیم ظرفیت‌های ورزشی را توسعه دهیم به طور قطع شهروندان از این موضوع استقبال می‌کنند.»
به گفته او درحال حاضر در تهران 1661 بوستان وجود دارد که در این بوستان‌ها نزدیک به 1200 دستگاه ورزشی نصب شده است. همچنین در سطح تهران 773 ایستگاه تندرستی ویژه خانم‌ها و 376 ایستگاه مختص آقایان ایجاد شده است. 
او همچنین به ساخت 500 زمین چمن مصنوعی در پایتخت اشاره می‌کند.

* * *

پیش از این فکر می‌کردم هیچ‌گاه نرمش و ورزش شهری جای خود را در میان بزرگی و شلوغی‌ این شهر بازنمی‌کند، اما وقتی عصر یک روز جمعه به پارک رفتم، متوجه شدم هیچ تلاشی در زمینه شهروندی بی اثر نمی‌ماند. فقط نیازمند کمی حوصله و تکرار است.

* * *

«شهروندان در زمینه ورزش حق دارند از شهرداری درخواست داشته باشند؛ ضمن این‌که ما هم خود را در این زمینه به مردم بدهکار می‌دانیم.» این را محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در دومین همایش ملی توسعه ورزش شهروندی گفته است.

 به عقیده او، باید فرصت برای ورزش شهروندان به گونه‌ای فراهم شود که هر فردی بعد از خروج از منزل خود تا مسافت 300 تا 400 متری وسایل ورزشی در دسترس داشته باشد.
قالیباف می‌گوید:«ورزش انسان‌ها را منضبط و از بی‌تفاوتی دور می‌کند. ورزشکاران ناگزیر هستند به سمت انضباط پیش بروند.»

کد خبر 109572

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز