یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۳
۰ نفر

ترجمه سید محسن ساری: سران قبایل افغانستان در پایان نشست خود با حامد کرزی، رئیس‌جمهوری این کشور سرانجام به او این اختیار را دادند که با جنبش طالبان که اکنون جنگ خونین خود علیه نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و نیروهای دولتی را شدت بخشیده است به گفت‌وگو بنشیند.

این نشست که در نوع خود کاملاً بی‌نظیر بود از رویکرد جدید رئیس‌جمهوری افغانستان جهت نزدیک شدن به دشمن خود و برقراری مذاکرات پرده برمی دارد.نکته بسیار جالب در نشست مشورتی جرگه صلح این بود که حامد کرزی در سخنرانی خود درباره طالبان زبان نرمی اختیار کرد و این امر نمایانگر تمایل شدید وی برای نزدیک شدن به طالبان به حساب می‌آید.او رهبران طالبان را برادر توصیف کرد و مسئله عفو عمومی را مطرح ساخت. کرزی همچنین در این نشست پیشنهاد پرداخت پول، تأمین پناهگاه‌های ایمن در خارج از کشور و جذب شبه نظامیان طالبان در نهادهای دولتی را مطرح کرد.

اینکه حامد کرزی خود به چنین باوری رسیده باشد و با ایالات متحده آمریکا در این رابطه مشورت نکرده باشد امری دور از ذهن است؛ به‌ویژه اینکه او 2 هفته پیش در واشنگتن با اوباما و اعضای دولتش دیدار کرده بود.دولت آمریکا در افغانستان در تنگنای عجیبی گرفتار شده است. جنگ در افغانستان برای آمریکا بسیار پر هزینه است و حضور بیش از صدهزار سرباز در شرایط کنونی اقتصاد آمریکا بر دوش خزانه این کشور و مالیات دهندگان آمریکایی به‌شدت سنگینی می‌کند.

گفته می‌شود که هزینه ماهانه جنگ آمریکا در افغانستان 7میلیارد دلار است که البته باید به آن مشکلات صدها کشته و زخمی را هم اضافه کرد.تهاجم گسترده آمریکا و نیروهای ناتو علیه طالبان در ایالت هلمند که با هدف پایان دادن به کار جنبش طالبان در آن منطقه صورت گرفت، موفقیت آمیز نبود. جنبش طالبان پس از موفقیت در دفع حملات نیروهای خارجی توانست ضربات مرگباری به نظامیان آمریکایی و ناتو وارد کند.شبه نظامیان طالبان عملاً بر دو‌سوم خاک افغانستان سلطه دارند و بارها توانسته اند در مواقع حساس دولت کرزی را با حملات خود تحت الشعاع قرار دهند. آنها حتی زمانی که وزیران در حال ادای سوگند قانون اساسی بودند کاخ ریاست‌جمهوری را بمباران کردند؛ مسئله‌ای که در نخستین روز نشست جرگه صلح تکرار شد.تهاجم طالبان می‌تواند نمایانگر قدرتمندی و نفوذ آنها حتی در کابل باشد.

با توجه به قدرتمندی طالبان، درخواست کرزی را می‌توان نتیجه ضعف او تفسیر کرد و عدم‌پذیرش پیشنهادهای کرزی از سوی شبه نظامیان تفسیر فوق را تایید می‌کند.جنبش طالبان بارها تأکید کرده است که با آمریکایی‌ها و فرماندهان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی تنها در مورد یک موضوع گفت‌وگو می‌کند؛ خروج نیروهای بیگانه و در اختیار گرفتن قدرت.شبه نظامیان طالبان اکنون می‌دانند که در موضع قدرت قرار دارند. فرمانده نیروهای انگلیسی در افغانستان به تازگی اعلام کرد در این جنگ نمی‌توان پیروز شد و بیشتر مردم انگلیس در نظرسنجی‌ها خواستار خروج نیروهای خود شده‌اند. مجموع این مسائل نشان می‌دهد که بازگشت طالبان به قدرت از آنچه ما تصور می‌کنیم بسیار نزدیک‌تر شده است.

القدس العربی

کد خبر 110057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز