گروه شهری: براساس گزارش نظارتی دیروز شورای شهر، عملکرد طرح‌های عمرانی شهرداری‌های مناطق 22گانه در سال 88 قابل ملاحظه بوده است

با این حال در گزارش رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نحوه پیشرفت طرح‌های عمرانی در معاونت‌های شهرداری، 54 درصد اعلام شد که در ارزیابی‌ها میانگین متوسطی به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از گزارش خود با اعلام اینکه شورای شهر در بررسی خود مجموعا 705 طرح عمرانی مربوط به مناطق و معاونت‌های شهرداری را مورد ارزیابی قرارداد، گفت: در تحقیقات خود متوجه شدیم که این طرح‌ها جمعا حدود 37درصد از برنامه زمان‌بندی عقب هستند.

خادم همچنین در مورد دلیل برتری مناطق شهرداری نسبت به معاونت‌ها در سرعت اجرای طرح‌های عمرانی اظهار داشت: مناطق با در اختیارداشتن منابع غیرنقدی نظیر تراکم و تهاتر ، با سهولت بیشتری برنامه‌های خود را پیش می‌برند.

این درحالی است که چنین قابلیتی در معاونت‌ها که پروژه‌های فرامنطقه‌ای نیز به اجرا
در می‌آورند وجود ندارد؛ به همین دلیل خادم خواستار آن شد تا تمهیداتی اندیشیده شود که معاونت‌ها نیز مانند مناطق از حمایت‌های یکسان و ابزار مشابه برای پیشبرد برنامه‌های خود برخوردار شوند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ادامه داد: سال گذشته 35 درصد پروژه‌های شهرداری که برابر بایک سوم طرح‌های شهری است با تغییر در سال خاتمه مواجه بود. وی گفت: ما در پیش‌بینی زمان‌بندی دچار مشکل هستیم و در برنامه‌ریزی و مطالعات اولیه به‌دلیل عدم‌بررسی اولیه برای رفع معارضین ملکی و موانع دچار تغییر برآورد اولیه می‌شویم.

خادم در بخش دیگری از گزارش نظارتی خود به سهم درآمد نقدی و غیرنقدی تعیین شده در مناطق و میزان تحقق آنها اشاره کرد و گفت: در سال 88 مناطق شهرداری بیش از 96 درصد به درآمدهای نقدی و غیرنقدی خود دست یافتند. این رقم به گفته وی در کل شهرداری در حوزه نقدی 76 و غیرنقدی 107درصد برآورد شده است.

بنابراین گزارش، رسول خادم در نظر دارد در یک جدول جداگانه پیشنهادهایی اصلاحی را تهیه و برای اعضای شورای شهر ارسال کند تا اعضا با بررسی آن نظرات خود را برای اصلاح عملکرد بودجه شهرداری اعلام کنند تا در بودجه سال 89 اعمال شود.

علاوه براین، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه که با تعیین 8 شاخص، عملکرد مناطق شهرداری را مورد ارزیابی قرارداده بود در پایان گزارش خود اعلام کرد که مناطق 5، 22 و 15 نسبت به سایر مناطق شرایط بهتری داشتند، ضوابط و مقررات را بیشتر رعایت کردند و طرح هایشان از پیشرفت فیزیکی بالاتری برخوردار بود.

به همین مناسبت مجتبی یزدانی شهردار منطقه 15،  سعید طلوعی شهردار منطقه 5 و علیرضا کریمیان شهردار منطقه 22 در جلسه دیروز شورای شهر مورد تقدیر اعضا قرار گرفتند.

در پایان این گزارش، محمد علی نجفی،  عضو کمیسیون برنامه و بودجه از تلاش‌های  شهرداری تهران در سال گذشته در حوزه عمران شهر و طرح‌های سنگینی که به سرانجام رسانده تقدیر دارد کرد. 

وی اما گفت: بهتر است گزارش نظارتی شورا در مورد عملکرد پروژه‌های عمرانی سال 88 برای شهردار تهران ارسال شود تا ایشان در یک فرصت دو سه هفته‌ای تحلیل خود را در مورد چرایی پیشرفت 61درصدی طرح‌های عمرانی سال گذشته به شورا اعلام کرده، بدین وسیله مانع از تکرار آن در سال‌جاری شویم.

معصومه آباد دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در پایان این گزارش با اعلام اینکه تغییرات در شهر به واسطه اقدامات مدیریت شهر کاملا محسوس است، گفت: اعداد و ارقام این گزارش در مقایسه با سال گذشته تفاوت‌های عمده‌ای نشان می‌دهد که از جمله آنها واگذاری به بخش خصوصی،  اجرای مناقصه‌ها و رعایت زمان‌بندی پروژه‌ها‌ست.

آباد افزود: اینکه مدیریت شهری توانست موارد نقض در برنامه سال گذشته را با شفافیت بیشتر و با هدف ارتقای بهره‌وری اطلاع رسانی کند جای تشکر دارد.

حمزه شکیب نیز خواستار آن شد که کمیسیون برنامه و بودجه به لحاظ وظایف ذاتی خود کار بررسی چند پروژه را در دستور کار خود قرار دهد و دلیل افزایش هزینه‌های آنها یا واگذاری بدون مناقصه به پیمانکاران را مشخص کند و بدین‌وسیله به شهرداری تهران برای اصلاح سیستم کمک کند.

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران به برخی ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق یک، 2، 3 و 6 اعتراض کرد و خواستار لغو پروانه آنها شد.در جلسه روز گذشته شورای شهر، معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز حضور داشت.

هیربد معصومی در پاسخ به اعتراض شکیب مهلت یک هفته‌ای درخواست کرد تا نسبت به بررسی موضوع و برخورد با تخلفات صورت گرفته اقدامات لازم را صورت دهد.

کد خبر 110257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز