یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

در اینکه چهره پایتخت‌ به لحاظ جاذبه‌های بصری با سال‌های پیش قابل مقایسه نیست هیچ شکی وجود ندارد

از افزایش فضای سبز گرفته تا دیوار‌های نقاشی شده همه و همه بیانگر تلاش مسئولان شهرداری و به و یژه سازمان زیباسازی شهر تهران است. شهروندان نیز به سهم خود بر این تلاش‌ها صحه گذاشته‌اند و بسیاری حتی در نگهداری آن نیز بیش از پیش کوشا هستند تا جایی که در چند سال اخیر میزان تخریب این آثار هنری و رنگ‌آمیزی‌های شهر رو به کاهش  گذاشته است.

با وجود این، نکته قابل توجه اینجاست که برخی حرکت‌های ناآگاهانه شهروندان با چنین حرکت‌های مثبتی در تعارض قرار می‌گیرد. برای نمونه همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید برخی شهروندان تصور می‌کنند پهن‌کردن لباس فقط در تراس‌های رو به خیابان جلوه‌ نازیبایی ایجاد می‌کند و چنین حرکاتی روی این خودروی چند منظوره به هیچ‌عنوان مشکل خاصی ندارد حال آنکه  در همه نقاط جهان چنین حرکاتی با بایسته‌های زندگی شهری منافات دارد  و کسی دست به چنین حرکاتی نمی‌زند.

استخر ندیده‌ها!

این روزها گفته می‌شود « طرف‌ استخر ندیده وگرنه شناگر ماهریه». با وجود این در بسیاری از استخر‌های شهر می‌توان افراد استخر دیده‌ای را مشاهده کرد که ادعا می‌کنند به اصطلاح، در استخر بزرگ شده‌اند. با وجود این کافی است چند لحظه‌ای رفتار آنها را زیر نظر بگیرید.

طرف در بدو ورود به استخر چند توجیه پزشکی مبنی بر مضر بودن آب سرد برای سلامت  آورده و بی‌خیال دوش گرفتن پیش از شنا می‌شود. پس از آن نیز با یک پرش سه‌گام حوضچه کلر را پشت سر می‌گذارد و با پاهای مملو از میکروب و باکتری مانند نارنجک، داخل آب می‌پرد. جالب اینجاست که هنوز بعد از یک عمر شنا در استخر نمی‌داند که شنا در طول استخر خلاف رعایت حقوق دیگران است و باید در عرض استخر شنا کند تا با شنای دیگران تداخلی نداشته باشد.

حراج در نیمه‌شب

دارید در تاریکی شب رانندگی می‌کنید که یکدفعه چشمتان به گروهی از افراد در کنار یک خودرو می‌افتد. بررسی می‌کنید که ببینید چه‌خبر است، متوجه لباس‌هایی می‌شوید که چند نفر آنها را بالا گرفته و به‌نشانه فروش جلب توجه می‌کنند. هوا برتان می‌دارد که نگاهی به لباس‌ها بیندازید.

خُب در آن تاریکی شب خیلی از اجناس به‌نظرتان مناسب می‌آید ولی مشکل همین جاست که این اجناس فقط در همان تاریکی به‌ظاهر مناسب نشان می‌دهند.  فروشنده‌هایشان هم مدام تکرار می‌کنند «همین‌ها را در مغازه باید چند برابر بخرید» یا   اینکه «آخر با این پول کمی که می‌خواهید بدهید هیچ چیزی نمی‌شود خرید».

کافی است تعدادی از آنها را خریده و همراه خود به خانه بیاورید، بعد متوجه می‌شوید که فروشنده‌ها پولتان را گرفته‌ و به‌جایش یک کلاه بزرگ سرتان گذاشته‌اند. وجود لکه‌ها و دوخت‌های کج و معوج در لباس‌هایی که دست‌فروش‌های شبانه می‌فروشند  گهگاه خریداران را حتی از یک بار استفاده از آنها  هم منصرف می‌کند.

عبور از دالان مرگ

بعضی از بساز و بفروش‌ها برای گذاشتن مصالح ساختمانی در پیاده‌رو از میزانی که قانون برای آنها مشخص کرده است تجاوز نمی‌کنند یا اینکه تمهیداتی را می‌اندیشند تا داربست‌های فلزی و مصالح ساختمانی  اختلال در رفت‌وآمد رهگذران پیاده ایجاد نکند.

برای نمونه مانند آنچه در تصویر می‌بینید یکی از سازندگان ساختمان با ایجاد یک سقف روی محلی که قرار است عابران پیاده از آنجا عبور کنند، خواسته است تا از آسیب احتمالی افراد هنگام عبور جلوگیری کند ولی به‌نظر می‌رسد باید برای نصب چنین حفاظ‌هایی هم نکات فنی و مهندسی به‌طور کامل رعایت شود تا عابران هنگام عبور از زیر آنها بوی مرگ را احساس نکنند.

کد خبر 110993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز