به گزارش "تهران سما" به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه مدیریت ترافیک کلانشهری مانند تهران بدون استفاده از سیستمهای هوشمند ترافیک امکانپذیر نیست، گفت: با توجه به حجم چند میلیونی خودروهای موجود و انبوه سفرهای شهری در تهران، کنترل ترافیک با استفاده از ابزارها و روشهای سنتی قابل انجام نیست.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: در کلانشهر تهران با وجود شبکههای عریض و طویل از معابر و بزرگراههای شهری، قطعا بهکارگیری سیستمهای هوشمند ترافیک به عنوان یک استراتژی در مدیریت ترافیک بسیار ضروری است.
وی با اشاره به اینکه سیستمهای هوشمند ترافیک باعث ایجاد نظم و انضباط در عبور و مرور در معابر شهری میشود، اظهار کرد: به عنوان نمونه استفاده از چراغهای هوشمند راهنمایی زمان انتظار در تقاطعها را به حداقل میرساند و با کاهش معطلی خودروها در ترافیک، در وقت شهروندان و مصرف سوخت خودروها صرفهجویی میشود.
معاون شهردار تهران تسهیل در تردد، کاهش ترافیک و کاستن از اتلاف وقت مردم را از دیگر نتایج به کارگیری سیستمهای هوشمند بر شمرد و اضافه کرد: ارتقای نحوه خدماترسانی ناوگان حمل و نقل شهری و آلودگیهای زیست محیطی را میتوان به آثار اجتماعی و اقتصادی مدیریت هوشمند ترافیک افزود.
تشکری هاشمی مدیریت ترافیک بزرگراهی و شریانی، مدیریت حمل و نقل عمومی، مدیریت سوانح و امدادرسانی، مدیریت موارد اضطراری، مدیریت اطلاعرسانی به مسافران و بانکهای اطلاعاتی، مدیریت ایمنی و پیشگیری، مدیریت تعمیر و نگهداری معابر، مدیریت پارکینگ، سیستمهای پرداخت الکترونیک و سیستمهای هشدار و اعلام حوادث را از امکاناتی بر شمرد که بهکارگیری سیستمهای هوشمند ترافیک استفاده از آنها را امکانپذیر میسازد و تصریح کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر گامهای بلندی برای تجهیز تهران به سیستمهای هوشمند ترافیک برداشته شده است.
وی دوربینهای ثبت تخلف، دوربینهای نظارت تصویری، دوربینهای سرعت سنج، تابلوهای چند منظوره اطلاعرسانی، چراغهای هوشمند راهنمایی را از جمله تجهیزاتی بر شمرد که در چند سال گذشته به میزان قابل توجهی در تهران توسعه پیدا کرده و گفت: شاید به دلیل افزایش روزافزون تعداد خودروها و به تبع آن ترددهای شهری، تاثیر این سیستم در بهبود ترافیک چندان محسوس و ملموس نباشد، اما اگر از سیستمهای هوشمند بهرهمند نبودیم اکنون ترافیک تهران بسیار سنگینتر از وضعیت موجود بود.
معاون شهردار تهران با یادآوری اینکه پیش از اجرای آزمایشی کنترل محدوده طرح ترافیک روزانه تعداد زیادی خودرو به طور غیر مجاز وارد این محدوده میشدند، اظهار کرد: از اوایل خرداد که اجرای این پروژه به شکل آزمایشی آغاز شده و برگههای جریمه به صورت ارشادی به نشانی مالکان خودروهای فاقد مجوز ارسال میشود، شاهد کاهش تخلفات هستیم.
وی با ابراز اطمینان از اینکه با بهرهبرداری رسمی از پروژه مذکور و جریمه افرادی که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک میشوند به شدت از میزان تخلفات در محدوده طرح ترافیک کاسته خواهد شد، تصریح کرد: با کاهش ورود غیر مجاز خودروها به این محدوده شاهد کاهش حجم ترافیک و میزان آلایندهها در این محدوده خواهیم بود.
تشکری هاشمی در پایان با تاکید بر اینکه خوشبختانه مسولان راهنمایی و رانندگی تعامل بسیار خوبی برای بهکارگیری سیستمهای هوشمند ترافیک با مدیریت شهری دارند، اضافه کرد: در تلاشیم تا با استفاده از آخرین فنآوری روز دنیا در مدیریت ترافیک تمام ظرفیتهای موجود را در جهت خدمت به شهروندان و رضایت ایشان به کار گیریم.
فعالیت دوربینهای کنترل محدوده طرح ترافیک که قرار بود از بیستم تیر ماه رسما آغاز شود، به دلیل اعلام تعطیلات متوالی هفته گذشته از نخستین ساعات صبح شنبه 26 تیر ماه به طور رسمی در محدوده مذکور آغاز میشود.