شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی قیمت این ارز در بازار داخلی نیز افزایش یافت

پول کاغذ

بهای اسمی و بهای واقعی دلار در بازار داخلی در روزهای اخیر تحت‌تأثیر نوسان‌های جهانی کمی تغییر کرده و موجب شده تا تفاوت قیمت تا حدود 20تومان افزایش یابد. این تفاوت تا زمانی که قیمت نفت خام بالاست و تراز ارزی دولت تحت‌تأثیر درآمدهای ارزی حاصل از نفت مثبت است نمی‌تواند افزایش چشمگیری داشته باشد.

با توجه به اینکه نظام ارزی کشور شناور است درصورت کاهش درآمدهای ارزی کشور نرخ رسمی ارز بانک مرکزی باید به سوی بازار آزاد میل کند و افزایش یابد. در حال حاضر در بازارهای غیررسمی در حالی دلار آمریکا با ارزش 10670ریال خریداری می‌شود که بهای خرید این نرخ در گزارش بانک مرکزی 10486ریال اعلام شده است.

بهای فروش هر دلار آمریکا در بازارهای آزاد در روز‌های اخیر حتی تا 1072تومان نیز نوسان داشته است. دیروز همچنین بهای خرید هریورو 1370تومان محاسبه شده درحالی‌که نرخ آن در گزارش بانک مرکزی 13379ریال اعلام شده است. بر پایه گزارش بانک مرکزی، در معاملات بازارهای رسمی دیروز، پوند انگلیس با بهای 16352ریال، فرانک سوئیس با بهای 9975ریال و یکصد ین ژاپن با بهای 12159ریال مبادله شده است.

افزایش قیمت طلا

دیروز قیمت طلا نیز در بازار داخلی افزایش داشت و این مسئله برخلاف روند سال‌های اخیر که در ماه رمضان قیمت طلا کاهش می‌یافت، رخ‌داد. همه ساله تحت‌تأثیر حلول ماه رمضان قیمت طلا در بازارهای داخلی به‌طور معمول کاهش می‌یافت اما دیروز قیمت سکه بهار آزادی به‌عنوان شاخص قیمت طلا در کشور یک تا 2هزار تومان افزایش قیمت داشت. در بازارهای جهانی ارزش هر‌اونس طلا تا 7/1214دلار معامله شد.

کاهش قیمت نفت خام

تحت‌تأثیر افزایش قیمت دلار و مشکلات اقتصادی جهان که کاهش تقاضای نفت را دامن خواهد زد، نفت نیز کاهش قیمت را در پی‌داشت.

کد خبر 113876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز