گروه حوادث: مردی با کت و شلوار تیره، نقطه مشترک همه فیلم‌هایی بود که دوربین مداربسته بانک‌ها و مراکز تجاری پایتخت قبل از سرقت آنها را ضبط کرده بود.

متهمان

این مرد، زاغزن باند بزرگ زورگیری بود که بعد از شناسایی افراد پولدار، مشخصات آنها را در اختیار تیم سرقت قرار می‌‌داد.
از چند ماه قبل گزارش‌های مختلفی مبنی بر سرقت از مشتریان بانک‌ها، صرافی‌ها و مراکز تجاری پایتخت در اختیار اداره 18 پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان می‌داد که در همه این سرقت‌ها، دزدان موتور سوار با شناسایی افرادی که پول زیادی همراه خود داشته‌اند، آنها را غافلگیر کرده و با شگرد خفه‌کنی همه پول‌هایشان را به سرقت برده‌اند.در این شگرد دزدان با استفاده از فنون رزمی، کاری می‌کردند که نفس مالباخته برای چند لحظه بند می‌آمد و بی‌حال می‌شد. سپس پول‌هایش را برداشته و سوار بر 3 دستگاه موتور سیکلت هوندا، پا به فرار می‌گذاشتند.

نقطه مشترک

پلیس که مطمئن بود اعضای باند با کمک یک زاغزن طعمه‌های خود را شناسایی می‌کنند، به بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین مداربسته بانک‌ها، صرافی‌ها و مراکز تجاری پرداخت. در بررسی‌ این فیلم‌ها ماموران متوجه شدند که قبل از هر سرقت، مردی با کت و شلواری تیره و کیف سامسونت در دست، وارد بانک‌ها یا مراکز تجاری شده و درحالی‌که وانمود می‌کند قصد انجام کار بانکی یا تجاری را دارد، افرادی که پول زیادی همراه خود دارند را شناسایی می‌کند، سپس مخفیانه و با استفاده از تلفن همراه، مشخصات آنها را به سارقان مخابره کرده و بعد از چند لحظه از بانک یا مراکز تجاری خارج می‌شود.

با به دست آمدن این تصاویر، هویت زاغزن باند به‌نام مرتضی که از مجرمان سابقه‌دار است، شناسایی و دستور بازداشت او صادر شد. گرچه بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد در یکسال گذشته بارها مخفیگاه‌های خود را تغییر داده است اما سرانجام وی در شرق تهران شناسایی شد. ماموران برای به‌دام انداختن اعضای دیگر باند تمامی رفت‌وآمدهای مرتضی را زیرنظر گرفتند و بعد از گذشت چند روز توانستند مخفیگاه 6 سارق حرفه‌ای را که باند زورگیری و کیف‌قاپی راه‌انداخته بودند، شناسایی کنند.

حمله به مخفیگاه

ساعت 6 بامداد 30 شهریورماه، پلیس که برای دستگیری اعضای باند، 6 نقطه مختلف در پایتخت را محاصره کرده بود، عملیات ضربتی برای بازداشت دزدان را شروع کرد. در جریان این عملیات‌های همزمان، 3 نفر از سارقان قصد داشتند با ایجاد درگیری از محاصره پلیس فرار کنند که هر سه نفر آنها هدف گلوله قرار گرفتند و مجروح شدند.

در این بین یکی از افرادی که هدف گلوله پلیس قرار گرفت، مردی به نام عباس بود که برای فرار از دست پلیس از پنجره طبقه پنجم ساختمان به پشت‌بام خانه همسایه پرید اما ماموران با رعایت قانون به کار‌گیری سلاح، او را هدف گلوله قرار دادند و دستگیر کردند.

با دستگیری هر 6 عضو باند سرقت و کشف مقدار زیادی پول نقد، قمه، شمشیر و اموال مسروقه در مخفیگاه‌های آنها، متهمان به اداره آگاهی منتقل شدند و در جریان بازجویی‌ها به ده‌ها فقره سرقت و زورگیری اعتراف کردند.سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت:‌ با توجه به دستگیری متهمان در بامداد سی‌ام شهریورماه و انتقال 3 متهم پرونده به مراکز درمانی، تحقیقات از متهمان در مراحل مقدماتی قرار دارد. وی افزود: هم‌اکنون 3 عضو باند که هنگام دستگیری هدف گلوله قرار گرفته‌اند تحت درمان هستند و تحقیقات از دیگر متهمان ادامه دارد.

گفت‌وگو با زاغزن باند

  • در باند سرقت چه نقشی داشتی؟

بعد از شناسایی افرادی که پول زیادی همراه خود داشتند، مشخصات آنها را به تیم سرقت که خارج از بانک یا مراکز تجاری به کمین نشسته بودند، می‌دادم و آنها عملیات سرقت را انجام می‌دادند.

  • خاطرت هست که از چند نفر دزدی کرده‌اید؟

تعداد آنها خیلی زیاد بود. دقیقا نمی‌دانم که مالباخته‌ها چند نفرند.

  • در چه مناطقی بیشتر سرقت می‌‌کردید؟

بیشتر در مناطق شمال و غرب تهران، دست به سرقت می‌زدیم.

  • پول‌های دزدی را چه کار می‌کردید؟

پس از هر سرقت پول‌ها را به‌طور مساوی تقسیم می‌کردیم و تا حالا هر کدام از اعضای باند حدود 400 تا 450 میلیون تومان گیرشان آمده است. البته بیشتر این پول‌ها خرج خوشگذرانی می‌شد و بخشی از آن را هم صرف خرید ماشین و لوازم لوکس می‌کردیم.

  • چه ماشین‌هایی می‌خریدید؟

قرار گذاشته بودیم از خرید ماشین‌های گران‌قیمت خودداری کنیم تا کسی از بستگان و آشنایان به ما مشکوک نشود. مثلا من خودم پژو 405 نقره‌ای خریداری کردم و دیگر اعضای گروه هم پرشیا، 206، پراید یا ریو خریدند.

بازپرس پرونده با صدور مجوز چاپ عکس متهمان در روزنامه‌ها، از شاکیان احتمالی خواسته جهت شکایت به اداره 18 پلیس آگاهی یا شعبه یکم دادیاری در دادسرای جنایی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 116606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز