به گزارش مهر به نقل از دیسکاوری، مطالعهای جدید نشان میدهد تعیین رنگ مورد علاقه افراد کاملا در خاطرات آنها ریشه دارد، مطالعهای که برای اولین بار ایده قدیمی علاقه افراد به رنگهایی که از آن خاطره خوب دارند را مورد آزمایش قرار داده است.
این یافته میتواند در توضیح اینکه چرا رنگ آبی برای برخی همیشه رنگ خوشایندی است، چرا زنان ژاپنی به رنگهای روشن تمایل دارند و چرا رنگهای تیره در مقابل دیگر رنگها معمولا ناخوشایند به نظر میآیند، تاثیرگذار باشد. اطلاعاتی که میتواند برای طراحان لباس بسیار ارزشمند باشد.
کارن اسکولز از دانشگاه کالیفرنیا برکلی می گوید دیدگاه مثبت نسبت به یک رنگ به دلیل وجود خاطره ای مثبت درباره آن در انتخاب رنگها بسیار تاثیرگذار است وی به همراه تیمی از محققان تلاش کردند برای درک دلیل علاقمندی افراد به رنگهایی خاص بر تکامل و روند رشد انسان متمرکز شوند نظریه اصلی این است که انسان رنگهایی را دوست دارد که با پدیده های سالم که بقای انسان را تضمین می کنند در ارتباط باشند.
برای مثال یک آسمان آبی نشاندهنده آب و هوایی آرام و پایدار است که همین ویژگی می تواند دلیل محبوبیت این رنگ را در فرهنگهای مختلف توضیح دهد در مقابل رنگهای زرد تیره و نارنجی یادآور مواد ناخوشایند و نامطبوع مانند غذاهای فاسد شده اند و همانطور که انتظار می رفت میزان علاقمندی به این رنگها در گوشه و کنار جهان بسیار پایین است.
دانشمندان همچنین دریافته اند زنان علاقه خاصی به رنگ قرمز دارند که این می تواند ریشه در توانایی ماقبل تاریخ انسان در تشخیص سریع میوه های سرخ رنگ در برابر انبوه گیاهان سبز رنگ داشته باشد.
با وجود این گرایشهای کلی، انتخاب رنگ در میان افراد مختلف نیز با یکدیگر تفاوتهای زیادی دارد و دانشمندان برای درک دلیل این تفاوتها آزمایشهایی را انجام دادند در بخشی از این آزمایشها برای داوطلبان اسلایدهای رنگی به نمایش درآمد این تصاویر به صورت هدفدار و به گونه ای انتخاب شده بودند که در یکی رنگ قرمز بر روی موضوعی خوشایند و در دیگری بر روی موضوع ناخوشایند قرار گرفته باشد.
نتایج این آزمایش نشان داد افراد رنگهایی را انتخاب می کنند که با موضوعی مثبت و خوشایند در ارتباط بوده باشد در آزمایشی دیگر مشخص شد دانشجویان دانشگاه برکلی که از نظر تعصب به دانشگاه خود بالاترین رتبه را دارند، گرایش زیادی به رنگهای آبی و طلایی، دو رنگ ویژه برکلی، داشته و از رنگهای سفید و قرمز که رنگ دانشگاه رقیب آنها یعنی استنفورد است، چندان دل خوشی ندارند.
بر اساس این گزارش، با توجه به این نتایج محققان دریافتند ارتباطات اجتماعی میتواند بر انتخاب رنگها و تعیین رنگهای مورد علاقه فرد در زمانهای مختلف زندگی تاثیرگذار باشد. در واقع رنگها ابزاری هستند که می توان با کمک آن به دلیل علاقمندی یا تنفر نسبت به پدیدههای مختلف پی برد.