گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از طراحی صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری در هیأت‌مدیره این سازمان خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، سازمان بورس واوراق بهادار از سال 87 با صدور مجوز تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری برنامه جدیدی را برای رونق معاملات بورس و همچنین افزایش دادوستد سهام در بورس تهران آغاز کرد. این سازمان تاکنون مجوز فعالیت ده‌ها صندوق را در بورس صادر کرده است. در حال حاضر تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 12 هزار نفر فراتر رفته و بیش از 70 درصد این افراد را سرمایه‌گذاران حقیقی تشکیل می‌دهند. متوسط بازده این صندوق‌ها از زمان تاسیس تا‌کنون از متوسط بازده بورس بیشتر بوده است.

بر همین اساس سازمان بورس به تازگی دست به بررسی و طراحی صندوق‌های جدیدی زده است که ابعاد پیشرفته تری دارندوقرار است هفته آینده مقررات این صندوق‌ها برای تصویب نهایی به هیأت‌مدیره سازمان ارسال شود.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دراین‌باره به همشهری گفت: کار طراحی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید آغاز شده و قرار است این صندوق‌ها با ابعاد و ساختار جدیدی در آینده فعالیت خود را آغاز کنند.

علی صالح آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت صندوق‌های کنونی نیز دچار تغییر خواهد شد، گفت: هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است اما ممکن است تغییراتی در صندوق‌های کنونی نیز ایجاد شود. وی درباره اینکه گفته می‌شود این صندوق‌ها امکان تقسیم سود خواهند داشت، گفت: خیر. موضوع تقسیم سود در این شرکت‌ها مطرح نیست و قرار نیست صندوق‌های جدید سود تقسیم کنند اما ساختار این صندوق‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توانند یونیت‌های سرمایه‌گذاران را افزایش دهند.

وی در این باره توضیح داد: ممکن است در آینده ارزش صندوق‌ها با افزایش زیادی مواجه شود؛ به‌طور مثال ممکن است ارزش هر واحد‌ یک صندوق از 100هزار تومان در زمان پذیره نویسی به 500هزار تومان یا حتی یک میلیون تومان افزایش یابد. در این صورت صندوق‌های جدید می‌توانند، این واحد‌ها را به تعداد بیشتری تقسیم کنند به‌طور مثال هر واحد به 5 واحد 100هزار تومانی تقسیم شود.

وی با بیان اینکه این مدل چیزی شبیه سهام جایزه در زمان افزایش سرمایه شرکت‌هاست تاکید کرد: این کار باعث روان شدن سرمایه صندوق‌ها خواهد شد. چنین نمونه‌هایی در دنیا قبلا تجربه شده است مثلا زمانی که قیمت یک سهام با افزایش زیادی مواجه می‌شود اصطلاحا از تجزیه سهام استفاده می‌کنند و قیمت سهام کاهش می‌یابد و به تعداد بیشتری تقسیم می‌شود تا زمینه روان‌شدن معامله و نقدشوندگی آن فراهم شود.وی افزود: طراحی صندوق‌های جدید هم‌اکنون در دست بررسی است و این صندوق‌ها ابزار آینده بازار سهام هستند.

تالار مجازی بورس تا 2 ماه آینده آغاز به کار می‌کند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از طراحی نسخه اولیه تالار مجازی معاملات بورس به‌صورت آنلاین خبرداد و گفت: این تالار تا 2 ماه آینده به‌صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. علی صالح‌آبادی به ایرناگفت: اکنون معاملات آنلاین به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود.

او افزود: با قرار گرفتن در این فضای مجازی هر سرمایه‌گذار در هر نقطه از دنیا با دریافت رمز ورود از شرکت کارگزاری می‌تواند سفارش‌های خود را وارد سامانه معاملات بورس کند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: اکنون یک هزار مشتری به‌صورت واقعی در این سامانه معامله انجام می‌دهند که تا پایان امسال معاملات آنلاین گسترش پیدا خواهد کرد.

او گفت: شرایطی فراهم شده است تا افرادی که علاقه‌مند هستند در بورس سرمایه‌گذاری کنند، بتوانند با دریافت اعتباری مجازی، شروع به خرید و فروش مجازی سهم کنند.

کد خبر 118149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز