همشهری آنلاین: متخصصان علوم اعصاب انگلیسی می‌گویند تحریک مغز با جریان‌های بسیار ضعیف الکتریکی می‌تواند توانایی ریاضی یک فرد را تا شش ماه افزایش دهد.

brain stimulation

به گزارش رویترز پژوهشگران در دانشگاه آکسفورد انگلیس بر روی 15 فرد داوطلب به آزمایش پرداختند و برای اولین بار نشان دادند که تحریک الکتریکی مغز کارکرد آنها را در رشته‌ای از ارزیابی‌های ریاضی بهبود می‌بخشد و این بهبود تا شش ماه بعد ادامه می‌یابد.

کوهن کادوش، سرپرست این تحقیق، در آکسفورد در مورد آن گفت:‌ "ما توصیه نمی‌کنیم که مردم خودشان را با شوک الکتریک تحریک کنند، اما از توان بالقوه این یافته‌ها بسیار هیجان‌زده هستیم و اکنون به در حال بررسی تغییرات زمینه‌ای در مغز هستیم."

او افزود: "بعید است تحریک الکتریکی شما را با اینشتین بعدی تبدیل کند، اما بسیار خوشحال خواهیم شد اگر این شیوه به برخی افراد بتواند کمک کند تا با ریاضیات بهتر کنار بیایند."

دانشمندان ماه گذشته گفتند که دریافته‌اند استفاده از الکترودها برای تحریک نواحی عمیق مغز ممکن است بتواند به بیماران مبتلا به اختلال وسواسی اجباری شدید که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، کمک کند.

در این بررسی، به 15 دانشجوی داوطلب در سنین 20 و 21 نمادهای بیانگر ارزش‌های عددی متفاوت آموزش داده شد، و بعد آنها مورد زمان‌سنجی قرار گرفتند تا معلوم شود با چه سرعت و دقتی می‌توانند رشته‌ای از معماهای ریاضی را بر اساس این نمادها حل کنند.

این آموزش در طول شش روز انجام شد و هر روز داوطلبان را یا دارونما دریافت کردند یا یک تحریک الکتریکی یک میلی‌آمپری از راست به چپ، یا برعکس، در طول قطعه جانبی مغز - بخشی از مغز که در پردازش ریاضیات مهم است، دریافت کردند. به گفته کادوش این تحریک هر روز برای 20 دقیقه تجویز شد.

او افزود: "فرد تنها به طور جزئی این تحریک را احساس می‌کند، تنها برای 15 تا 30 ثانیه. و اصلا هم دردناک نیست. تنها مانند یک احساس مورمور در جمجمه است."

به گفته او هیچکدام از داوطلبان عارضه جانبی ناشی از این تحریک را گزارش نکرد.

نتایج این بررسی که در ژورنال Current Biology منتشر شده است، نشان داد که داوطلبانی که تحریک الکتریکی از سمت راست به چپ قطعه‌های جانبی مغز را دریافت کرده‌اند،‌ بهترین کارکرد را در آزمون‌های ریاضی داشته‌اند.

این گروه شش ماه پس از این دوره آموزشی مجددا مورد امتحان قرار گرفتند، ‌و همچنان میزان کارکرد بالای‌شان را حفظ کرده بودند.

کریستوفر چامبرز از دانشکده روانشناسی دانشگاه کاردیف ، که در این بررسی شرکت نداشت، گفت این یافته‌ها "جالب‌‌توجه" است و ممکن است کاربردهای گسترده‌ای پیدا کند.

او افزود:‌"نتایج این بررسی پیامدهای جالب‌توجهی برای استفاده از تکنیک‌های تحریک مغزی در سایر حوزه‌ها خواهد داشت."

"توانایی تغییر فعالیت در بخش‌های مغزی، و "بالا" بردن یا "پایین‌" بردن اندک آن به طور دلخواه، راه را برای درمان گستره‌ای از بیماری روانی و عصبی مانند اجبار به قماربازی یا نقصان بینایی ناشی از سکته مغزی می‌گشاید."

کد خبر 120103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز