گروه سیاسی: 3 مرحله گفت‌و‌گوی فشرده دبیر شورای عالی امنیت ملی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرستادگان 6 کشور به پایان رسید.

جلیلی

بر اساس اخبار رسمی منتشرشده از ژنو، ظهر دیروز در پایان دور سوم این گفت‌وگوها، طرف ایرانی و هیات‌های طرف مذاکره، توافق کردند که دور بعدی مذاکرات بهمن ماه در استانبول با هدف «گفت‌وگو برای همکاری و یافتن زمینه‌های مشترک همکاری» برگزار شود.

دوطرف همچنین تاکید کردند که هرگونه گفت‌وگو در آینده باید روی همکاری درباره نقاط و دغدغه‌های مشترک متمرکز باشد و گفت‌وگو درباره مسائل اختلافی هم تنها از خلال گفت‌وگو روی نقاط مشترک می‌تواند انجام شود.خلاف معمول این نوع گفت‌وگوها، جلیلی و اشتون در کنفرانس خبری مشترک با خبرنگاران حاضر نشدند.خبرگزاری فرانسه گزارش داد که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا پس از پایان مذاکرات دو روزه ایران با 1+5 در ژنو تاکید کرد که3 مرحله گفت‌و‌گوی هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی و ایران، گفت‌وگوهایی اساسی و مفصل بود.

اشتون گفت: ما حق ایران را به‌رسمیت می‌شناسیم اما تهران باید به تعهدات خود عمل کند.مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا تأکید کرد: گروهی که من مسئولیت آن‌را برعهده داشتم در مورد «برنامه هسته‌ای ایران که موضوع اصلی مذاکرات ما در این دو روز بود» موضع متحدی داشت و آن تلاش برای رسیدن به یک راه حل با توجه به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل بود.

واکنش جلیلی به سخنان اشتون

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اما دیروز در حالی که پس از 3 مرحله گفت‌وگو با خبرنگاران سخن می‌گفت، تاکید کرد که بیانیه کاترین اشتون درباره «محوریت موضوع هسته‌ای در مذاکرات» با محتوای مذاکرات منطبق نیست.

سعید جلیلی همچنین تاکید کرد: آنچه در پایان گفت‌وگوها مورد توافق قرار گرفت این بود که گفت‌وگو باید در چارچوب همکاری باشد و نه مبتنی بر فشار، و راهبرد دومسیره نتیجه‌ای ندارد، بنابراین توافق در گفت‌وگو باید برای همکاری باشد و البته من مایل بودم که با خانم اشتون مشترکا در این نشست حضور پیدا می‌کردیم و توافق این گفت‌وگوها را به صورت مشترک اعلام می‌کردیم، اما تنها توافق صورت گرفته در این دوره از گفت‌وگوها، گفت‌وگو بر مبنای همکاری برای نقاط مشترک بوده است که در جلسه ضبط شده و هرچیزی که غیر از این اعلام شده باشد ارزش ندارد.

او ادامه داد: بعید می‌دانم کسی غیر از این مطلب را اعلام کرده باشد و اگر غیر از این موضوع بیان شده باشد دیوار بلند بی‌اعتمادی را بین ما به وجود خواهد آورد و امیدوارم آن چیزی که نقل شده صحت نداشته باشد. این یک فرصت است؛ فرصتی که می تواند تلاش‌ها را در جهت رفع نگرانی جامعه جهانی سوق دهد.مرحله سوم گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در صبح روز دوم نشست ژنو ساعت 9 به وقت محلی در محل اجلاس‌های بین‌المللی این شهر آغاز شد و ظهر همان روز به وقت ژنو پایان یافت.

اشتون و بقیه شفاف پاسخ دهند

از محتوای مرحله سوم گفت‌وگوها در ژنو نیز ایسنا گزارش داد: سعید جلیلی در مرحله آخر گفت‌وگو با کاترین اشتون تاکید کرد که ایران هیچگونه گفت‌وگویی را در فضای فشار و تحریم نمی‌پذیرد.بر اساس این گزارش، دبیر شورای عالی امنیت ملی در جریان این گفت‌وگوها تاکید کرد: لازمه تداوم مذاکرات متوقف شدن مسیر فشار است و ایران باتداوم مسیر فشار مذاکره نخواهد کرد.

جلیلی همچنین در دور سوم مذاکرات با طرح مفصل 3سؤال مطرح در نامه 15 تیرماه خود، از اشتون و بقیه اعضای گروه 1+5 خواست که به این سؤال‌ها به طور شفاف‌تر پاسخ دهند و 1+5 متعهد شد که پاسخ‌های لازم را در این زمینه ارائه کند.
جلیلی در مرحله سوم مذاکرات با اشاره به مسلح‌شدن رژیم صهیونیستی به سلاح‌های هسته‌ای از سوی برخی کشورها خطاب به اشتون گفت: سؤال بسیار مهمی که 1+5 باید به آن جواب بدهد این است که چه کسانی رژیم صهیونیستی را به سلاح‌های هسته‌ای مجهز کردند؟ چرا که این نقض قاطع و روشن ان‌پی‌تی است. جلیلی در ادامه با اشاره به وجود 210 کلاهک هسته‌ای آمریکا در اروپا از 1+5 پرسید: آیا از این بابت احساس تهدید نمی‌کنند؟

شام در خانه میهمان

بر اساس اطلاع خبرنگاران حاضر در ژنو، شامگاه دوشنبه پس از پایان مرحله دوم مذاکرات، کاترین اشتون بدون حضور نمایندگان 1+5 به محل اقامت سعید جلیلی در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو رفته و شام را با هیات ایرانی صرف کرده است. همچنین هیات ایرانی در حاشیه روز نخست مذاکرات با هیات‌های چین و روسیه دیدار کرد و درخواست هیات انگلیس برای دیدار از سوی هیات ایران رد شده است.

نامه‌نگاری در نیمه پاییز

دور برگشت مصاف ژنو در حالی به استانبول و بهمن ماه موکول شد که جلیلی در اواسط تیرماه 89 طی نامه ای به اشتون شرایط ایران برای مذاکره با 1+5 را اعلام کرده بود و در این نامه استانبول را برای میزبانی گفت‌وگوها پیشنهاد کرده بود.

شامگاه سه‌شنبه 18 آبان 89، دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی خبر داد: رئیس دفتر دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به نامه دفتر کاترین اشتون مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا طی نامه‌ای پیشنهاد ایران را درباره زمان و مکان گفت‌وگوها بر مبنای نامه مورخ 89.4.15 (6جولای 2010) به اشتون (نماینده 1+5) اعلام کرد.

ساعتی بعد، آسوشیتدپرس از واشنگتن گزارش داد که فلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایران رسماً‌ به پیشنهاد کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آغاز گفت‌وگوها پاسخ داده است. کراولی در این باره گفت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ما اطلاع داده که ایران به پیشنهاد کاترین اشتون رسما پاسخ داده است. ایران در پاسخ خود چند تاریخ جایگزین را برای گفت‌وگوها پیشنهاد کرده است.

سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و سرپرست تیم گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در نامه‌ روز 18 آبان برابر با نهم نوامبر، روزهای 23 نوامبر و 5 دسامبر را به‌عنوان 2 زمان مناسب برای برگزاری گفت‌وگوها بین نمایندگان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در شهر استانبول ترکیه پیشنهاد کرد. اعضای این گروه که عبارتند از آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان برگزاری دور اول گفت‌وگوها در ترکیه را رد کرده اما خواهان دیدار با نماینده ایران در روز ششم دسامبر در ژنو سوئیس شده بودند.

آوردن نام دانشمندان ما در قطعنامه‌ها، نگران‌کننده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد: افکار عمومی مردم ما نسبت به عملکرد کشورهای غربی بسیار حساس بوده و معتقد است قرار دادن اسامی دانشمندان هسته‌ای ما در فهرست قطعنامه‌ها می‌تواند علامت بسیار نگران‌کننده‌ای باشد.

رامین مهما‌نپرست دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به سکوت کشورهای غربی نسبت به ترور 2 استاد هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: کشورهای غربی باید پاسخگو باشند که به چه دلیل برای متوقف کردن حرکت صلح‌آمیز مردم کشور ما برای دسترسی به دانش پیشرفته و ایجاد جامعه‌ای که از رفاه مناسب با استفاده از این دانش می‌تواند برخوردار باشد دست به ترور افراد و دانشمندان می‌زنند.

چرا از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند؟ و چرا آنها را محکوم نمی‌کنند؟ چرا به آنها در کشورهای خود پناه می‌دهند و نام آنها را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج می‌کنند؟

کد خبر 122629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز