چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

فریبا خانی: صدای نغمه‌های حسینی را بشنو! صدای طبل‌ها، سنج‌ها و زنجیرها‌... نغمه‌هایی که از دل برمی‌آید و قطره اشکی به چشم می‌نشاند. این روزها، روزهای دیگری است.

دوچرخه 581

معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت ایام محرم «سوگواره نمایشی محرم» را برگزار می‌کند.

به مناسبت روزهای محرم برنامه‌ها و مراسم گوناگون دیگری هم در گوشه و کنار شهر برپاست.

به گزارش روابط عمومی معاونت هنری، در این برنامه با حضور گروه‌های منتخب تعزیه «مجالس شبیه خوانی» در فرهنگ‌سراهای خاوران، اندیشه، بهاران، فردوس برگزار خواهد شد. گفتنی است این سوگواره نمایش، تا دهم محرم اجرا می‌شود.

در این سوگواره، «نمایش پای دیوار دخترکی» نوشته و کار «فهیمه و سیما میرزاحسنی» از تولیدات نمایشی رپرتوار کودک و نوجوان ویژه این روزها در فرهنگسرای ارسباران اجرا خواهد شد.

دومین سوگواری فرهنگی ادبی (سبز سرخ) هم از دیگر برنامه‌های ماه محرم است.

بختیار غلامی، معاون آفرینش و اجرای منطقه 21 و 22 شهرداری تهران به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «این جشنواره، روز 22 آذر از سوی فرهنگ‌سرای تهران برگزار می‌شود. در این برنامه، قصیده‌سرایان و مدیحه‌سرایان نوجوان به اجرای برنامه‌های خود می‌پردازند.»

او می‌گوید: «در این برنامه، دست‌اندرکاران سریال مختارنامه از جمله پرویز پورحسینی (بازیگر) حضور دارند و از صدیقه بحرانی (مرثیه‌خوان) و امیر توسلی (آهنگساز) تجلیل می‌شود. هم‌چنین شاعرانی که در وصف عاشورا شعر گفته‌اند؛ شعرهای خود را خواهند خواند.»

غلامی به اردوهای زیارتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در ماه محرم و صفر برنامه‌های مختلفی تدارک دیده‌ایم. یکی از این برنامه‌ها روز 22 آذر، در خانه فرهنگ «گرمدره» و دیگری 30 آذر در خانه فرهنگ «‌نور دانش» برگزار می‌شود.»

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 44143777 با فرهنگ‌سرای تهران تماس بگیرید.

فرهنگ‌سرای بهمن هم برنامه‌های مختلفی در ماه محرم دارد. محفل «انس حسینی» نام برنامه‌ای است که در فرهنگ‌سرای بهمن برگزار می‌شود. این برنامه شامل سخنرانی و اجرای قطعات عاشورایی توسط گروه کر و مداحی همراه با دعا و نیایش است.

در منطقه 16 نیز امروز 18 آذر برای دانش آموزان برنامه ای با عنوان «میراث عاشورایی» در مجتمع فجر برگزار می‌شود. در این برنامه، دانش‌آموزان بعد از دیدن نمایش، برداشت‌های خود را می‌نویسند.

شماره فرهنگ‌سرای بهمن 55312300 است.

در دهه اول محرم در بیشتر فرهنگ‌سراها زیارت عاشورا خوانده می‌شود. به همین مناسبت روز 27 آذر فرهنگ‌سرای اشراق، روز 28 آذر فرهنگ‌سرای هنگام و روز 29 آذر مجموعه فرهنگی هنری حکیمیه مراسم خواندن دعای عاشورا را برگزار خواهند کرد.

یک برنامه هم از سوی فرهنگ‌سرای اشراق با نام «پیامی در راه است!» ویژه بانوان، توسط گروه حنانه درمدرسه‌های دخترانه در ماه محرم برگزار اجرا می‌شود. شماره فرهنگ‌سرای اشراق 77323777 است.

اجرای نمایش «آیه‌های حقیقت» 21 آذر در فرهنگ‌سرای آفتاب به کارگردانی مرتضی وکیلیان یکی دیگر از برنامه‌های ماه محرم است. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 22000827 تماس بگیرید. فرهنگ‌سرای اندیشه هم برنامه‌های متنوعی برای ماه محرم تدارک دیده است. یکی از این برنامه‌ها، شب‌شعر عاشورایی است که در روز 23 آذر ماه با حضور شاعران و هنرمندان در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار می‌شود.

این فرهنگ‌سرا، یک ویژه‌نامه هم با موضوع محرم برای هیئت‌های عزاداری و شهروندان چاپ و توزیع می‌کند. شماره فرهنگ‌سرای اندیشه 88766030 است.

یک مسابقه کتبی با عنوان «امام حسین و قرآن» هم از سوی فرهنگ‌سرای قرآن برای شهروندان برگزار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 55775141 تماس بگیرید.

کد خبر 122709
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز