آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با جمعی از سینماگران مطرح کشور، خواستار طرد واژه «بازی» و «بازیگری» از ادبیات هنر شد.

ayatollah javadi

به گزارش مهر، آیت الله عبدالله جوادی آملی بعدازظهر چهارشنبه در دیدار تعدادی از سینماگران و کارگردانان مطرح کشور، از جمله مجید مجیدی، رضا میرکریمی، محمدمهدی حیدریان، محمد داوودی، محمدمهدی عسگرپور و... با تسلیت فرارسیدن ماه حزن و اندوه محرم، اظهار داشت: حیف هنر و هنرمندان است که از آنها به‌عنوان بازی و بازیگری یاد شود، به‌خاطر اینکه کسانی که هنر را به‌وجود آوردند جز لهو و لعب، دنبال چیز دیگری نبودند.

این مرجع تقلید لهو را به معنای لذت خیالی دانست و گفت: به اعتقاد ما هیچ کاری بی‌هدف نیست اما اگر هدف معقول نباشد و خیالی باشد در واقع بی هدف است.وی خطاب به سینماگران و کارگردانان مطرح کشور تاکید کرد: بازی و بازیگری را از ادبیات هنر کاملا بیرون ببرید؛ حیف است که هنر به این اصطلاحات آلوده شود.

آیت‌الله جوادی آملی هنر را دارای 3بخش تحقیق، تعلیم و تبلیغ دانست و اظهار داشت: هر محقق سال ها تلاش و کوشش می کند که نتیجه کارش به‌صورت مطلب فرهنگی دربیاید و به واسطه همین تولیدات فکری است که عالم تربیت می‌شود و علما مطالب را به‌صورت نثر و نظم و... در اختیار مبلغان قرار می دهند و مبلغان نیز این مطالب را در اختیار جامعه قرار می دهند.

استاد برجسته حوزه تاکید کرد: هنر و سینما در جهان کنونی تقریبا نوزاد هستند و سابقه چندانی ندارند اما اگر بخواهیم از منطق و فلسفه سخن بگوییم، این علوم حداقل 3 هزار سال سند گویا دارند. وی با تاکید بر اینکه هنر می تواند ترقی و تکامل پیدا کند، گفت: نباید گله کرد که هنر و سینما هنوز به مقصد نرسیده است، به خاطر اینکه نوپا هستند.

آیت الله جوادی آملی با برشمردن دلایل عدم‌رشد و نمو هنر اظهار داشت: در بخش هنر محقق وجود ندارد، چه برسد به معلم که بتواند حاصل تحقیق این محقق را تعلیم دهد. آنچه در این بخش وجود دارد فقط مبلغ است. مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: هنر وقتی می تواند دینی و علمی باشد که پیرو تعلیم باشد و تعلیم نیز پیرو تحقیق باشد. این کار شدنی است اما نیاز به زمان بیشتری دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه با نفی رابطه یکسویه در هنر تصریح کرد: اگر بخواهیم مخاطب پرور باشیم، نباید رابطه یکسویه با مخاطبان داشته باشیم و برای این کار باید لحظه به لحظه درونمان را شکوفا کنیم و برای خودمان مستمع فرض کنیم.
وی افزود: باید چیزی به جامعه بدهیم که عقل و خیال و حس او را تغذیه کند؛ چنین جامعه ای حسن خیال و نقد احسن دارد و این ما را شکوفا می کند.

کد خبر 122815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز