سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۸۹ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

پس از ورود طلایه‌داران و پیش‌مبارزان به فرماندهی مالک‌اشتر، حضرت علی(ع) در رأس سپاهی در حدود 100هزار نفر عازم صفین شد و در 22محرم سال 37 ق وارد این سرزمین شد.

حضرت علی

امام علی(ع) به حرمت ماه محرم، از نبرد با شامیان امتناع کرد. حتی دستور داد آب فرات را روی آنان باز گذاشته و طرفین به‌طور آزاد از این آب استفاده کنند. پس از پایان یافتن ماه محرم، نبرد میان طرفین آغاز شد و به مدت 18 ماه استمرار یافت.

رحلت شیخ طوسی، مؤسس حوزه علمیه نجف

شیخ طوسی در 22محرم سال 460هجری به رحمت ایزدی پیوست و در نجف اشرف در خانه خویش به خاک سپرده شد. در عظمت شیخ‌طوسی همین بس که مؤلف 2 کتاب از کتب مرجع چهارگانه شیعه است؛ «تهذیب الاحکام» و «الاستبصار» که هر دو در زمینه روایاتی است که جنبه فقهی و حکمی دارند. دیگر تألیفات او النهایه، المبسوط، الخلاف‏، عده الاصول‏، الرجال‏، الفهرست‏، تمهید الاصول ‏و التبیان است.

درگذشت ویلیام هوگارت

28دسامبر سال 1764 میلادی ویلیام هوگارت نقاش، حکاک و گراورساز برجسته انگلستان در قرن 18 میلادی پس از 67سال زندگی بدرود حیات گفت. این هنرمند در 25 اوت 1697 میلادی در لندن متولد شد. او ابتدا به نقاشی پرداخت ولی بعد به حکاکی و گراورسازی مشغول شد.

درگذشت برنده نوبل فیزیک

ژان‌باتیست‌پرن یکی از برجسته‌ترین علمای فیزیک فرانسه در قرون نوزدهم و بیستم میلادی است. وی پس از 72 سال زندگی در 28دسامبر سال 1942بدرود حیات گفت. ژان پرن 4 فوریه سال 1870میلادی، در شهر لیل قدم به عرصه وجود گذاشت. وی به‌خاطر تحقیقات و مطالعات گرانبهایی که درباره اشعه‌های مختلف و علل و نتایج آنها کرده بود، در 1926 میلادی جایزه نوبل گرفت.

نمایش نخستین فیلم سینمایی

28دسامبر سال 1895میلادی نخستین بار در تاریخ سینما یک فیلم سینمایی به نمایش عمومی درآمد. این فیلم را برادران لومیر، مخترعان معروف فرانسوی و بنیانگذاران صنعت فیلم و سینما تهیه کرده بودند و محل نمایش آن نیز زیرزمینی در شهر پاریس بود. در سال‌های بعد دستگاه‌های جدید دیگری در آمریکا و دیگر کشورها ساخته شد و به‌تدریج هنر هفتم یا سینما شکل گرفت.

درگذشت نویسنده پرآوازه مکزیک

خوان گارسیا‌ پونسه، داستان‌نویس و منتقد ادبی هنری بلند‌آوازه مکزیک ۲۸دسامبر ۲۰۰۳ در ۷۱ سالگی درگذشت و رئیس‌جمهوری وقت این کشور در اعلامیه فوت او نوشت: «مکزیک دیروز پربارتر از مکزیک امروز بود زیرا که امروز، دیگر گارسیای بزرگ و گرانبها را ندارد.» گارسیا اجازه نداد کتاب‌هایش را به کمیسیون ادبی نوبل بفرستند. او قضاوت داوران جوایز نوبل را منصفانه نمی‌دانست، ولی همه القاب، نشان‌ها و جوایز ادبی آمریکای لاتین، دنیای اسپانیولی زبان و فرانسه را پذیرفت.

کد خبر 124152

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز