سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی: 1ـ شکر و سپاس خدای را که نعمات آسمانی خود را نازل کرد و برف و باران رحمتش بر زمین خشکیده، لبخند زد.

نزولات آسمانی و افزایش سرما برای همه شهروندان تهرانی شادی‌آفرین است و برای مدیریت شهر علاوه بر شادی، دغدغه‌ها و وظایف و مسئولیت‌های خاص را ایجاب می‌کند. برف‌روبی معابر، آمادگی برای مقابله با آبگرفتگی سطح شهر، شن و ماسه‌پاشی شبانه برای جلوگیری از یخ‌زدگی راه‌ها، کارهای خدماتی است که انجام می‌شود و شهرداری در ادای این تکالیف خدماتی، به وظایف خود عمل می‌کند و منتی بر شهروندان ندارد.

اما در لایه انسانی، اجتماعی و فرهنگی شهر نیز این سرما و بارش برف تأثیرات خود را دارد. سال‌هاست ما در تهران با قشری به نام کارتن‌خواب و بی‌خانمان و کارگران فصلی مواجه هستیم که افزایش سرما و برودت هوا لزوم رسیدگی به این اقشار آسیب‌پذیر اجتماعی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

در سال‌های کمی دورتر، در روزهای سرد، شهرداری امکانی برای اسکان نداشت ولی خوشوقتانه اکنون با ایجاد 4 گرمخانه در شرق، جنوب، شمال شرق و جنوب غرب با ظرفیت قابل توجهی در چند سال گذشته، شاهد فوت شهروندی به‌دلیل سرما نبوده‌ایم و این خود جای شکر و سپاس خداوند را دارد که مدیریت فرهنگی شهر را توفیق داده است تا مانع فوت بنده‌ای از بندگانش باشد.

در همین چند روز گذشته براساس آمار، تعداد افراد بی‌خانمان که به گرمخانه‌ها هدایت شده‌اند رقمی قابل توجه بوده که زنگ هشداری برای مسئولان است. در این گرمخانه‌ها شرایط نسبی پذیرایی برای این قشر از جامعه و کارگران فصلی مهیا شده است.

در فرهنگ ما نذر و خدمت به خلق از عبادات برتر به شمار رفته، از شهروندان عزیز دعوت می‌کنیم که در این امور خیر مشارکت کنند یا حداقل درصورت مشاهده این قشر می‌توانند با سامانه 137 برای جمع‌آوری تماس بگیرند. در همین جا لازم است یادآوری کنیم که ایجاد این گرمخانه‌ها که به‌صورت اضطراری و بعضا در نزدیک مناطق مسکونی یا فضای کار و کسب بعضی شهروندان ایجاد شده است، باعث مزاحمت‌هایی برای شهروندان شده که جا دارد در همین جا از طرف مدیریت شهری از این عزیزان عذرخواهی کنیم. مدیریت شهری به‌دنبال آن است تا گرمخانه‌ها را به مناطقی انتقال دهد که مزاحمتی برای افراد محلی نداشته باشد یا کمترین مزاحمت را داشته باشد. تا آن زمان نیز در حال تمهید راهکارهایی هستیم که این مشکل مرتفع شود. از صبر و حوصله شهروندان نزدیک به این گرمخانه‌ها کمال سپاس را داریم.

2ـ یکی از روش‌های کشورهای استکباری در جلوگیری از روند پیشرفت جوامع در حال توسعه، خصوصا کشورهایی که در حلقه دوستان آنان تعریف نمی‌شوند، حذف و ترور دانشمندان آنهاست. رشد چشمگیر علمی جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به علوم و فناوری‌های جدید باعث اعجاب مجامع علمی و دانشگاهی در جهان شده است.

این پیشرفت و دستیابی به فناوری و علوم هسته‌ای به جهت راهبردی در صدر توجه است محافل علمی و به موازات آن سرویس‌های اطلاعاتی قرار گرفته است. شناسایی اندیشمندان این حوزه علمی توسط عوامل استکبار و در نتیجه ترور آنان ضایعه جبران‌ناپذیری بر روند اینگونه فعالیت‌ها خواهد بود.

ترور ناجوانمردانه شهید دکتر علی محمدی در سال گذشته و مرحوم استاد شهید مجید شهریاری در 8 آذر ماه امسال و ترور نافرجام دکتر عباسی از جمله اقداماتی است که زنگ هشدار جدی را برای صیانت و محافظت از شخصیت‌های علمی ما به صدا در آورده است. یاد شخصیت‌های تکرار نشدنی‌ای چون استاد شهید علی‌محمدی و شهید شهریاری را که از شهروندان افتخارآفرین بودند، باید گرامی بداریم و با پاسداشت مقام و مرتبه آنان، در ترغیب و تشویق نسل جوان به جدیت در پرکردن جای خالی آنان بکوشیم. مدیریت فرهنگی شهر در راستای پاسداشت مقام عالمان و اندیشمندان در آینده نزدیک به نحو شایسته از این شهیدان راه استقلال و علم تجلیل خواهد کرد.

3- پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک و عملکرد با حضور اساتید برجسته مباحث مدیریتی در این هفته برگزار شد. امروزه نیاز ما به مدیریت استراتژیک در اداره جامعه بر کسی پوشیده نیست. توسعه کمی و کیفی شاخصه‌های بهبود زندگی شهری نیازمند نگاه کلان و راهبردی مدیریتی است که با مدیریتی هوشمند تحقق می‌یابد. فرایند مدیریت استراتژیک را می‌توان در 3مرحله ذیل صورت‌بندی کرد:
1ـ تدوین استراتژی
2ـ اجرای استراتژی
3ـ ارزیابی تأثیر استراتژی

اما این صورت‌بندی نمی‌تواند بدون پشتوانه‌های تئوریک و نظری متناسب با ارزش‌ها و واقعیت‌های جامعه هدف باشد. مدیریت استراتژیک در مدیریت شهری، اثبات کارآمدی و توانمندی مدیریت دینی در اداره جامعه است که به‌صورت اجرایی در قالب طرحی بلندمدت دیده شده است. طراحی و تدوین استراتژی تبدیل یک سازمان صرفا خدماتی به یک نهاد اجتماعی راهبرد کلان مدیریت شهری است که باید تمامی ارکان اجرایی این نهاد در اجرای این استراتژی و مدیریت آن به‌صورت فعال عمل کنند.

مدیریت فرهنگی شهری به‌منظور تحقق یکپارچگی فرهنگی و هم‌افزایی سازمانی در جهت نیل به ایجاد نهاد اجتماعی شهرداری، طرح ماتریس فرهنگی را به‌صورت راهبردی طراحی کرده که در مرحله اجراست. نظرسنجی‌ها و دریافت بازخوردها حاکی از تدوین صحیح و علمی این استراتژی مدیریت بوده و در مرحله اجرا تاکنون به مشکلی برنخورده است. ارزیابی تأثیر این راهبرد در آینده و در عملکرد مجموعه مدیریت شهری قابل جمع‌بندی خواهد بود که نتایج و دستاوردهای آن را می‌توان در کنفرانس‌های مدیریتی ارائه کرد.

آنچه از مدیریت استراتژیک و عملکرد هدفمند برنامه‌ها نصیب جامعه خواهد شد، برخورداری طیف وسیع و گسترده همه اقشار از این برنامه‌هاست که مهم‌ترین دستاورد آن رضایت شهروندان خواهد بود. در این صورت مشخص خواهد شد که هدفگذاری برنامه و مدیریت آن درست عمل کرده است.

برگزار‌کنندگان پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک و عملکرد، شهرداری تهران را شایسته اهدای لوح تقدیر دانستند و این لوح سپاس را به مدیریت شهری تهران به‌دلیل نگاه راهبردی و مدیریت استراتژیک اهدا کردند. تقدیم این لوح از سوی این کنفرانس معتبر به مجموعه همکاران ما در شهرداری تهران، نشان‌دهنده آن است که در این سال‌ها با کوشش و تلاش خستگی‌ناپذیر، چهره و منظر شهر تهران را دچار تغییر و تحولی قابل‌قبول کرده‌اند؛ به‌طوری که رضایت شهروندان درنظرسنجی‌های مداوم، حاکی از این امر است و ما جز ادای وظیفه، کاری نکرده‌ایم.

کد خبر 125567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز