گروه حوادث: مرد جاعل خود را سرهنگ پلیس جا می‌زد تا از این طریق بتواند کارت‌های جعلی معافیت سربازی خود را به فروش برساند.

متهم

اواخر شهریور امسال، ماموران اداره گذرنامه تهران هنگام بررسی مدارک افرادی که برای گرفتن گذرنامه ثبت نام کرده بودند، متوجه جعلی بودن کارت معافیت یکی از آنها شدند. این کارت جعلی متعلق به جوان 29ساله‌ای به نام آرش بود که در غرب تهران زندگی می‌کرد. با گزارش ماجرا به بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه 4، پرونده در اختیار اداره 13 پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و ماموران، آرش را به اداره آگاهی احضار کردند.

جوان 29 ساله که از شنیدن موضوع جعلی بودن کارت معافیت‌اش شوکه شده بود، به ماموران گفت: چند روز پیش مردی به نام حسن به مغازه کیف‌فروشی‌ام آمد و گفت که قصد خرید هدیه برای همسرش را دارد. زمانی که او در حال انتخاب کیف بود، سر صحبت را باز کرد و گفت که سروان نیروی انتظامی است و آشنایان زیادی در نظام وظیفه دارد. وی مدعی بود به خاطر موقعیت شغلی‌اش به راحتی می‌تواند کارت معافیت از خدمت تهیه کند و از من خواست اگر کسی را می‌شناسم که قصد خرید کارت معافیت دارد، به او معرفی‌اش کنم.

مرد جوان ادامه داد: چون سربازی نرفته بودم و از طرفی برای سفر به خارج از کشور و تجارت نیاز به کارت پایان خدمت داشتم، بدجوری وسوسه شدم و از این مرد خواستم برایم کارت معافیت تهیه کند. او هم 6 میلیون تومان از من گرفت و بعد از یک ماه این کارت را برایم تهیه کرد. وقتی حسن کارت را به من می‌داد اطمینان داد که همه مراحل صدور آن کاملا قانونی است و برای اینکه از واقعی بودنش مطمئن شوم، خواست اقدام به دریافت گذرنامه کنم. من هم روز بعد به اداره گذرنامه رفتم اما امروز فهمیدم که حسن کارت جعلی به من فروخته است.

بعد از اظهارات مرد جوان، تحقیقات برای دستگیری فروشنده کارت جعلی شروع شد. با اطلاعاتی که آرش در اختیار پلیس قرار داده بود، متهم در پایانه مسافربری تهران - کرج شناسایی و صبح 14 دی‌ماه دستگیر شد.

سرهنگ قلابی

در بازجویی از حسن مشخص شد که او نه تنها مامور پلیس نیست بلکه به دروغ خود را سروان معرفی کرده تا نقشه کلاهبرداری‌اش را عملی کند.این مرد در اعترافاتش گفت: من فقط وظیفه شناسایی مشتری‌ها را بر عهده داشتم و کار اصلی را ابراهیم انجام می‌داد. ابراهیم خودش را «سرهنگ شهرام» معرفی می‌کرد و او بود که کارت‌ها را تهیه می‌کرد.

اعترافات حسن در حالی بیان می‌شد که بررسی‌ها نشان می‌داد همدستش ابراهیم از مجرمان سابقه‌داری است که تا‌کنون چندین بار به اتهام جعل کارت‌ پایان خدمت و معافیت، سرقت و نگهداری مواد‌مخدر دستگیر و راهی زندان شده است.
با شناسایی مخفیگاه این مرد در جنوب تهران، وی نیز به دام پلیس افتاد و در بازرسی از محل زندگی‌‌اش، تجهیزات جعل و تعدادی کارت جعلی کشف و ضبط شد.

سرهنگ رهبریان، معاون مبارزه با جرایم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی تهران، با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ابراهیم در یکسال گذشته ده‌ها کارت معافیت و پایان خدمت جعل کرده و آنها را با کمک همدستش بین 5 تا 7 میلیون تومان به طعمه‌هایش فروخته است.

وی با اشاره به اینکه متهمان برای جلب اعتماد بیشتر طعمه‌هایشان، خود را افسر پلیس معرفی می‌کردند، افزود: با توجه به اینکه احتمال می‌رود متهمان از افراد زیادی با این شگرد کلاهبرداری کرده باشند، قاضی پرونده دستور چاپ عکس بدون پوشش چهره‌ آنها را صادر کرده و از افرادی که در دام متهمان گرفتار شده‌اند خواسته است برای طرح شکایت به شعبه دوم بازپرسی در دادسرای ناحیه 4 یا اداره 13 پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

وی در هشدار به شهروندان تصریح کرد: کارت‌های معافیت یا پایان خدمت سربازی به هیچ عنوان خریدنی نیستند و افرادی که ادعا می‌کنند می‌توانند با استفاده از نفوذ خود اینگونه کارت‌ها را تهیه کنند، قصدی جز کلاهبرداری ندارند.

کد خبر 126028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز