همشهری آنلاین: ما اختلافات بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را با کمک مقام معظم رهبری حل کردیم و قرار شد بانک مرکزی به عنوان یک بحث کارشناسی‌تر در مجمع بماند و بقیه برنامه‌ها ابلاغ شود

محسن رضایی در حاشیه همایش ملی بازار سرمایه در ایران 1404 که با حضور فرهیختگان و متخصصین بازار سرمایه از سوی دبیرخانه مجمع مصحلت نظام، کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری در سالن همایش‌های صداو سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد در رابطه با نظر مجمع در خصوص انتخاب رییس کل بانک مرکزی گفت: ما اختلافات بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را با کمک مقام معظم رهبری حل کردیم و قرار شد بانک مرکزی به عنوان یک بحث کارشناسی‌تر در مجمع بماند و بقیه برنامه‌ها ابلاغ شود لذا بحث‌های مربوط به صندوق توسعه ملی، فاینانس‌ها و شورای هماهنگی نظارت در کشور که اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان بود حل شد و برنامه آن خواهد آمد و در ادامه مصوبات به مجلس ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: اما بحث نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع می‌ماند تا بحث‌های کارشناسی بیشتری انجام گیرد و به صورت مجزا از برنامه پنجم به مجلس ابلاغ شود.

وی افزود: بررسی‌ها شروع شده است و در رابطه با بانک مرکزی خیلی طول نخواهد کشید و سعی می‌کنیم کمتر از یک ماه نتیجه‌گیری کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که بانک مرکزی در سیاست‌گذاری، مقررات و نظارت باید کاملا جدی گرفته شود، تصریح کرد: در بحث عزل و نصب اداره کنندگان، باید دولت نقش داشته باشد چرا که در تمام دنیا اینطور است و وقتی صحبت از استقلال می‌شود منظور در عملکرد و فعالیت‌ها است.

وی همچنین در مورد بحث‌های مجلس در مورد چگونگی انتخاب رییس بانک مرکزی گفت: شاید اگر وقت شود همه دوستان قانع شوند. به طور کل شورای پول و اعتبار که ناظر بر فعالیت‌های بانک مرکزی است و در حال حاضر وجود دارند و قبلا این شورا منحل شده بود اما مدت‌هاست فعالیتش را شروع کرده اگر بتواند فعالیت‌هایش را قوی کند، به معنای قوی‌تر شدن شورای پول و اعتبار و مقررات قطعا نظر مجلس نیز تحقق پیدا خواهد کرد.

رضایی اضافه کرد: شورای پول و اعتبار ترکیب خوبی است و ما در مجموع نیاز به تغییر در آن را ندیدیم. اما مقررات و ضوابط نظارتی را باید در بانک مرکزی رعایت کنیم.

منشور اصولگرایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با منشور اصولگرایی گفت: تدوین منشور اصولگرایی کار خوبی است و به نظر من هر اقدامی در جهت وحدت اقدام خوبی خواهد بود.

وی افزود: هر کاری در شروع ممکن است نواقصی داشته باشد، لذا کسانی که به منشور اصولگرایی اعتقاد دارند بهتر است پیشنهاداتشان را ارائه دهند که در آینده منشور کمال بیشتری پیدا کند.

وی در رابطه با دلیل سخنرانی نکردن خود در این همایش با عنوان سخنران افتتاحیه توضیح داد: براساس سنتی که در کشور ما وجود دارد معمولا وقت زیادی از همایش‌ها را سخنرانی افتتاحیه و اختتامیه می‌گیرد بنابراین فرصت کمتری به صاحب‌نظران داده می‌شود. در این راستا خواستم سنت‌شکنی کنم و توجهات را به این سمت ببرم که فرصت زیادی به صاحب‌نظران داده شود.

رضایی در ادامه در رابطه با سوالی در مورد بازنگری‌ها و اصلاح قوانین مربوط به بازار سرمایه، بازار پول و سرمایه را به موتور اقتصاد تشبیه کرد و گفت: همانطور که موتور یک خودرو سوخت را می‌گیرد و به انرژی تبدیل می‌کند و با کمک انرژی به حرکت در می‌آید بازار سرمایه و پول پس‌اندازهای مردم را می‌گیرد و تبدیل به اعتبارات و تسهیلات می‌کند و انرژی اقتصاد را شکل می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: هر چه دو نیروی بازار سرمایه و بازار پول قوی‌تر باشد انرژی بیشتری در اقتصاد به وجود می‌آید و اقتصاد یعنی صنعت، کشاورزی و خدمات تحرک بیشتری پیدا می‌کند و رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی شکل می‌گیرد.

وی در ادامه از جمله دلایل برگزاری همایش ملی بازار سرمایه را، بررسی نقش بازار سرمایه در چشم‌انداز ایران 1404 دانست و گفت: قوانین خوبی در حال حاضر از سوی مجلس شورای اسلامی با کمک صاحب‌نظران و دولت در رابطه با بازار سرمایه نوشته شده است و افق خوبی را پیش رو خواهیم داشت اما هماهنگی بین بازار پول و سرمایه مهم است که در حال حاضر هماهنگی لازم بین این دو وجود ندارد پس ایجاد این هماهنگی باعث می‌شود بازار سرمایه توسعه یابد.

رضایی با اشاره به این‌که ابزارهای مالی در ایران کم هستند، خاطرنشان کرد: در دنیا از ابزارهای مالی فراوان استفاده می‌شود که ما هم محدودیت شرعی و اسلامی در این زمینه داریم، اما با ابداعات و ابتکارات می‌توان این ابزارهای مالی را در ایران گسترش و توسعه داد.

وی با بیان این‌که مقام نظارت‌کننده واحدی بین دو بازار بورس، سرمایه یعنی بین بورس مرکزی و بانک مرکزی باید به وجود‌ آید، افزود: این حرکت می‌تواند مدل جدیدی باشد و ما می‌توانیم در ایران ابداع‌کننده این مدل باشیم چراکه بانک مرکزی و بورس در نهایت در پول و گردش نهایی پول به هم دست می‌دهند پس آنجا باید ناظر مرکزی گذاشته شود تا از مشکلاتی که دو سال گذشته در آمریکا و اروپا و بعد آسیا شکل گرفت که از بازار ساختمان شروع شد و به اوراق بهادار رسید و کل صنایع جهان را با آسیب جدی مواجه کرد جلوگیری کنیم. پس می‌توانیم در آینده مبتکر ایجاد ناظر مرکزی در بازارهای پول و سرمایه باشیم که تعامل این دو بازار را با هم بیشتر کنیم.

 

کد خبر 126118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز