سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

نجیب میقاتی، نامزد مورد حمایت جریان 8مارس به رهبری حزب‌الله روز گذشته با به دست آوردن اکثریت آرای نمایندگان پارلمان این کشور از سوی میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان مکلف به تشکیل دولت جدید این کشور شد.

لبنان انتخابات

درحالی‌که رایزنی‌های پارلمانی میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان از روز دوشنبه آغاز شده بود، روز گذشته نجیب میقاتی نامزد مورد حمایت حزب‌الله و متحدانش توانست حمایت 68نماینده از مجموع 128 نماینده پارلمان این کشور را به دست بیاورد.
این در حالی است که سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان که پس از خروج وزرای جریان 8 مارس دولتش سقوط کرد، تنها حمایت 60 عضو پارلمان لبنان را در اختیار داشت. میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان روز گذشته پس از اطلاع از رای نمایندگان پارلمان، به‌صورت رسمی نجیب میقاتی را مکلف به تشکیل دولت جدید این کشور کرد.

4 رای از 68 رای اختصاص‌یافته به نجیب میقاتی متعلق به نمایندگان اهل سنت مخالف سعد حریری، 7 رای متعلق به جبهه مبارزه ملی به رهبری ولید جنبلاط و آرای دیگر هم متعلق به جریان 8 مارس ازجمله حزب‌الله است.این در حالی است که اغتشاشگری و اقدامات خشونت‌آمیز طرفداران سعد حریری برای به قدرت رساندن مجدد وی از روز دوشنبه شروع شده و همچنان ادامه دارد. این افراد در تلاش هستند با ایجاد آشوب خیابانی، نجیب میقاتی را به انصراف از پذیرش نخست‌وزیری مجبور کنند.

در شهر سنی‌نشین طرابلس طرفداران جریان 14 مارس با آتش زدن لاستیک و همچنین شعارهایی علیه جریان 8 مارس تلاش می‌کنند که حریری همچنان در قدرت باقی بماند. شبکه تلویزیونی الجزیره، روز گذشته گزارش داد که خودروی ون این شبکه هدف حمله عده‌ای قرار گرفته و خبرنگاران آن توانسته‌اند به سختی از دست طرفداران حریری جان سالم به‌در ببرند.

گفته می‌شود یکی از فیلمبرداران شبکه الجزیره از سوی حامیان حریری مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است. سعد حریری درحالی‌که به خاطر این خشونت‌ها مورد انتقاد شدید قرار گرفته، روز گذشته از حمله به خبرنگاران در طرابلس عذرخواهی کرد و خواستار پایان خشونت‌ها شد. در بیروت هم گروه کوچکی از طرفداران حریری اقدام به برگزاری تظاهرات کردند.این در حالی است که گفته می‌شود نیروهای ارتش لبنان با استقرار در پایتخت این کشور برای مقابله با هر نوع آشوب از سوی طرفداران جریان 14 مارس آماده شده‌اند و تانک‌ها در برخی خیابان‌ها مستقر هستند.

با حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان از نجیب میقاتی، براساس قانون اساسی لبنان، رئیس‌جمهوری این کشور وی را برای تشکیل دولت جدید مکلف کرد. نجیب میقاتی، 55 ساله که در سال 2005 ‌مدت کوتاهی نخست‌وزیر لبنان بود، روز گذشته پس از دیدار با میشل سلیمان اعلام کرد که به‌عنوان نماینده‌‌ای از سوی تمام احزاب فعالیت خواهد کرد.

وی گفت: من دست کمک به سوی همه دراز می‌کنم. من نخست‌وزیری را برای حل مشکلات لبنان قبول کردم. این در حالی است که روز دوشنبه سعد حریری اعلام کرد که هرگز در هیچ دولتی که به ریاست نامزد گروه 8مارس تشکیل شود، شرکت نخواهد کرد. دفتر حریری در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: جریان المستقبل از هم‌اکنون مخالفت خود را برای شرکت در هر دولتی که به ریاست نامزد 8 مارس باشد، اعلام می‌دارد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با پیش‌بینی این مسئله یکشنبه شب در سخنرانی خود سعدحریری را به پذیرش قواعد دمکراسی فراخواند. دبیر کل حزب‌الله تاکید کرد که احزاب مخالف لبنان به‌دنبال تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت تمامی گروه‌ها هستند.

وی گفت: از نخست‌وزیر تعیین‌شده می‌خواهیم که دولت وحدت ملی را تشکیل دهد. ما خواهان دولت یکرنگ نیستیم و همچنین نمی‌خواهیم هیچ گروهی را نادیده بگیریم.نصرالله همچنین با اشاره به زمان صدور کیفرخواست دادگاه حریری گفت: روند صدور کیفرخواست دادگاه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و مشخصا تاریخ هفتم ماه آینده میلادی نشان‌دهنده سرعت بخشیدن به اقدامات از پیش تعیین شده است.

آنها در واقع می‌خواهند از طریق این کیفرخواست بر ما فشار سیاسی بیاورند و راهکارهای سیاسی خود را تحقق بخشند.
نجیب میقاتی اکنون باید برای تشکیل دولت وحدت ملی لبنان رایزنی‌های گسترده‌‌‌ای با گروه‌های سیاسی این کشور داشته باشد.

کد خبر 126656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز