حرم عسکریین (ع) برای نخستین بار در سوم اسفند 1384 توسط عوامل وابسته به جریان‌های انحرافی و استکباری هدف بمب‌ گذاری قرار گرفت و بخش اعظم این بنای مقدس ازجمله گنبد آن آسیب جدی دید و فروریخت، اما 2مناره طلای حرم بر جای ماند.

این بمب‌‌ گذاری مشکوک، آغازگر درگیری شدید در عراق شد ؛ در گیری‌هایی که تاکنون ادامه داشته، صدها کشته و زخمی بر جای نهاده و هزاران نفر را آواره کرده است . در خرداد ماه سال بعد از حادثه ، دولت عراق اعلام کرد که انفجار اسفند ماه توسط شبکه القاعده و با هدف برانگیختن نزاع فرقه‌ای صورت گرفته و چند نفر را نیز به اتهام دست داشتن در این بمب ‌ گذاری بازداشت کردند.

شهید حمید باکری

شهید حمید باکری از فرماندهان سپاه در عملیات خیبر بر اثر اصابت آر پی جی در سوم اسفند سال 1362 به شهادت رسید. پیکر او در میدان جنگ باقی ماند. در دوران جوانی حمید در شهر تبریز با برادرش مهدی و یکی از دوستان او هم‌اتاق شد و به فعالیت سیاسی و خودسازی پرداخت. در سال ۱۳۵۵ به ترکیه و از آنجا به سوریه رفت تا یک دوره چریکی ببیند. با آغازجنگ تحمیلی، حمید عازم جبهه شد و فرماندهی خط‌مقدم ایستگاه 7 آبادان را عهده‌دار شد. برای مدتی درجهاد سازندگی خدمت کرد اما سرانجام درحالی که جانشین لشکر 31 عاشورا بود به شهادت رسید .

درگذشت نصرالدین همایون

نصرالدین همایون، دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان بود که در سال ۱۵۰۸ میلادی در کابل متولد شد. همایون از سال ۱۵۳۰ تا ۱۵۴۰ بر بخش وسیعی شامل افغانستان و پاکستان امروزی و شمال هند سلطنت کرد . اما پس از آن به‌مدت 15سال این حکمرانی توسط سلطان افغان شیر شاه سوری دچار وقفه شد. او این مدت را در ایران سپری کرد و به دربار شاه‌ تهماسب اول پناهنده شد و پس از 15سال به کمک شاه تهماسب تاج و تخت خود را باز پس‌گرفت و دوباره از سال ۱۵۵۵ تا ۱۵۵۶ حکومت کرد. همایون در سال ۱۵۵۶ پس از چند ماه بازگشت از تبعید به‌طور ناگهانی و بر اثر سقوط از پلکان کتابخانه خود در 22 فوریه دردهلی درگذشت.

شورش مردم فرانسه علیه لویی فیلیپ

در 22فوریه سال 1848میلادی سومین شورش و قیام مردم فرانسه علیه سلطه و دیکتاتوری لویی فیلیپ، پادشاه آن کشور که از سال 1830 میلادی سلطنت می‌کرد آغاز شد. قیام‌های اول و دوم توسط طرفداران لویی فیلیپ سرکوب شد و در قیام دوم حتی عده زیادی از جمهوریخواهان نیز کشته شدند. در قیام سوم، چون اکثریت مردم فرانسه با شورشیان همداستان بودند لویی فیلیپ روز 24 فوریه مجبور به استعفا شد.

کودتای رضاخان با حمایت انگلیس

سوم اسفند سال 1299 شمسی، ایران شاهد کودتایی نظامی بود که توسط سید ضیاء‌ الدین طباطبایی ، رجل سیاسی و مؤسس روزنامه حامی انگلستان بهنام رعد و رضا خان میر پنج با برنامه‌ریزی و دستور انگلیس توسط آیرون ساید اجرا شد و زمینه را برای تشکیل سلسله منحوس پهلوی فراهم آورد. در نتیجه مذاکرات و هماهنگی‌های به عمل آمده بین سید ضیاء و رضاخان، در روز سوم اسفند ، قوای قزاق وارد تهران شده و ادارات دولتی و مراکز نظامی را اشغال کردند، نزدیک به 100نفر از فعالان سیاسی و رجل سرشناس بازداشت و زندانی شدند، احمد شاه و محمدحسن‌ میرزا ( ولیعهد) به کاخ فرح آباد گریختند و سپهدار رشتی (نخست وزیر) به سفارت انگلستان پناهنده شد .

کد خبر 128724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز