پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

به‌منظور تقلیل فشار دشمن در جبهه فاو، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ 5 اسفند1364 با طراحی و اجرای عملیاتی به نام والفجر 9 با رمز« یا الله» در قسمتی از منطقه کوهستانی و بسیار صعب‌العبور قرارگاه عملیاتی شمال غرب، جبهه جدیدی را گشود؛ لذا نخستین عملیات از سلسله نبردهای مربوط به استراتژی تعقیب دشمن، در جبهه شمالی در منطقه چوارتا عراق در 3 محور اجرا شد.

اولین تلاش‌ها در جهت ساخت بمب اتمی

اولین تلاش‌ها در جهت ساخت بمب اتمی در آلمان نازی آغاز شد. در این دوران، شیمی‌دانی به نام پل هارتک در ۲۴ فوریه۱۹۳۹ میلادی امکان استفاده از انرژی هسته‌ای به‌عنوان یک سلاح با توان تخریبی نامحدود را طی نامه‌ای به وزارت جنگ در برلین اطلاع داد. به دنبال این امر گروهی برای تحقیق در این رابطه تشکیل شد و وارنر هایزنبرگ، فیزیک‌دان برجسته آلمانی به‌طور غیررسمی سرپرست تیم تحقیقاتی آلمان برای ساخت بمب هسته‌ای شد. در همین زمان، آلبرت اینشتین طی نامه معروف خود به روزولت رئیس‌جمهوری وقت آمریکا خطر دستیابی آلمان به تولید بمب اتمی را گوشزد کرد. متعاقب این اخطار روزولت دستور ایجاد پروژه منهتن با هدف تحقیق در این رابطه و تولید بمب اتمی را با همکاری کشور انگلستان صادر کرد.

حکومت روزنامه‌نگاران

حکومت موقت فرانسه در 24فوریه سال 1848میلادی ، بعد از استعفای لویی فیلیپ پادشاه آن کشور که در نتیجه قیام مردم به انگلستان پناهنده شده بود، آغاز شد و در تاریخ، از این حکومت به نام حکومت روزنامه‌نگاران نیز یاد شده است زیرا 11 روزنامه‌نگار از جمهوریخواهان، اعضای اصلی این حکومت موقتی را تشکیل می‌دادند. آلفونس دولامارتین، شاعر و نویسنده برجسته فرانسه نیز جزو این 11نفر بود.

سرنگونی 2 هواپیمای آمریکایی توسط کوبا

آمریکا پس از عدم‌توفیق در به‌کارگیری نیروی نظامی و برخورد مستقیم به‌ویژه در جریان نبرد خلیج خوک‏ها، از یک طرف اقدام به تحریم اقتصادی کوبا کرد و از طرف دیگر با پذیرفتن و اسکان مهاجرین کوبایی و مخالفان به حمایت و تجهیز آنها پرداخت. در 24 فوریه 1996میلادی جنگنده‌های کوبا، 2هواپیمای آمریکایی را که به حریم هوایی آن کشور تجاوز کرده بودند، سرنگون ساختند. آمریکا ادعا کرد که هواپیماهای مذکور بر فراز آب‏های بین‏المللی مورد حمله قرار گرفته‏اند. از این رو، از فردای آن روز تلاش‌های واشنگتن برای محکومیت بین‏المللی هاوانا آغاز شد.

پایان دوره اول جنگ‌های شمال آفریقا

دوره اول جنگ‌های شمال آفریقا میان نیروهای ایتالیایی تحت فرمان مارشال گرازیانی و ژنرال ویول که فرماندهی سپاهیان انگلیسی را به‌عهده داشت، با پیروزی کامل انگلیسی‌ها در 24فوریه سال 1941 میلادی پایان یافت. در این روز بندر معروف بنغازی در طرابلس و لیبی امروزی که در دست ایتالیایی‌ها بود به تصرف انگلیسی‌ها درآمد و ایتالیایی‌ها مجموعا 150هزار کشته و اسیر دادند.

کد خبر 128980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز