علی شاکری: دور مقدماتی لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران درحالی هفته آینده به پایان می‌رسد که تاکنون تنها صعود 4تیم از جمع 16 تیم شرکت‌کننده به مرحله پلی‌آف (حذفی) قطعی شده و تکلیف 4تیم باقیمانده دیگر طی بازی‌های امروز و چهارشنبه هفته آتی از جمع 7تیم دیگر حاضر در لیست انتظار مشخص خواهد شد.

والیبال

 3تیم داماش گیلان، هیأت کرمان و بانک کشاورزی از گروه یک به همراه 4 تیم ابومسلم خراسان، پرسپولیس تهران، هیأت ارومیه و پتروشیمی ماهشهر از گروه دوم تیم‌های حاضر در لیست انتظار را تشکیل می‌دهند که هرکدام با درصد شانسی متفاوت، این بخت را دارند که بتوانند در رقابت‌های داغ و مهیج این فصل، خود را در جمع 8تیم برتر صعود‌کننده قرار دهند. در این میان سایپای البرز و باریج اسانس کاشان از گروه یک و پیکان تهران و کاله مازندران از گروه دوم 4تیمی هستند که 2هفته مانده به پایان این رقابت‌ها با کسب امتیازات لازم توانسته‌اند صعودشان را قطعی کنند و مهم‌ترین دغدغه آنها در این روزهای پایانی سال تنها شناسایی حریفانشان در مرحله دوم این بازی‌هاست. با این مقدمه به سراغ بازی‌های باقیمانده 7 تیمی رفته‌ایم که هر دیدارشان طی امروز و چهارشنبه هفته آینده حکم یک فینال را دارد.

هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران درحالی امروز با انجام 8دیدار یک قدم دیگر به پایان بازی‌های دور مقدماتی‌‌اش نزدیک‌تر می‌شود که به احتمال فراوان تکلیف 2 یا 3 تیم منتظر صعود در پایان بازی‌های امروز روشن شود. ازجمله نکاتی که می‌تواند جذابیت‌های رقابت‌های امروز و هفته آینده را دوچندان سازد، گره خوردن سرنوشت صعود برخی از آنها در مصاف‌های مستقیم با یکدیگر است. به‌عنوان نمونه، در بازی‌های عصر امروز داماش گیلان با هیأت کرمان و همچنین ارومیه با ابومسلم و حتی بانک کشاورزی با سایپا احتمال اینکه بخش بزرگی از پازل 8 تکه‌ای تیم‌های صعود‌کننده کامل شود، بسیار زیاد خواهد بود. از سوی دیگر تیم‌های صعود‌کننده به دور بعدی هم با وجود قطعی‌شدن صعودشان هنوز انگیزه‌های خود را برای دستیابی به پیروزی‌های جدید از دست نداده‌اند؛ چراکه کسب رتبه‌ای بهتر حداقل امتیازش رویارویی با حریفان آسان‌تر در مراحل حذفی خواهد بود. اما نگاهی به مهم‌ترین و کلیدی‌ترین بازی‌های امروز که می‌توان از آنها به‌عنوان دیدارهای سرنوشت‌ساز هفته‌های پایانی یاد کرد.

داماش گیلان - هیأت کرمان

در ابتدای مسابقات این فصل کمتر کسی می‌توانست باورکند که کار تیم مدعی و پرمهره‌ای چون داماش با کادر فنی و بخش بزرگی از ترکیب اصلی تیم ملی، برای صعود به اگر و اما کشیده شود اما این تیم با تحمل 5 شکست هم‌اکنون با 19 امتیاز در سایه معدل‌ست بهتر در مکان سوم جدول گروه اول جای دارد. حتی جذب یک بازیکن خارجی از اوکراین هم نتوانست برطرف‌کننده مشکلات تیمی باشد که از نظر امکانات و در اختیار داشتن بازیکنان سرشناس، از بسیاری از مدعیان این فصل شرایط ایده‌آل‌تری برای قهرمان‌شدن دارد. برنده این بازی یکی از تیم‌هایی است که زودتر از سایر تیم‌ها خیالش از بابت صعود آسوده خواهد بود. داماش در بازی‌های خانگی برگزارشده‌‌اش در رشت تاکنون شکست نداشته است. برای کرمانی‌ها که با ناصر شهنازی حضور موفق‌تری نسبت به فصل پیش داشته‌اند صعود به جمع 8 تیم برتر خود یک موفقیت بزرگ قلمداد می‌شود. این 2تیم حتی با یک برد در 2بازی پیش رو بختی پررنگ‌تر از بانک کشاورزی در گروه اول برای صعود خواهند داشت، جز آنکه هر 2بازی خود را واگذارکنند که احتمال آن بسیار ضعیف خواهد بود. سایپا و دانشگاه آزاد حریفان بعدی این دو تیم محسوب می‌شوند.

سایپا - بانک کشاورزی

برای بانک کشاورزی- تیم شگفتی‌ساز فصل پیش- برد در این بازی اهمیتی حیاتی دارد؛ تا جایی که شکست مترادف با جدایی از جمع تیم‌های صعود‌کننده خواهد بود و تنها درصورت شکست دادن حریف مدعی خود می‌تواند روزنه‌های صعود را تا آخرین هفته برای خود باز نگاه دارد. بانکی‌ها دور برگشت را برخلاف دور رفت کوبنده و با شکست دادن تیم‌هایی چون کویر یزد، داماش و هیأت کرمان آغاز کرده بودند، ولی باخت ناباورانه‌شان مقابل دانشگاه آزاد همه پیش‌بینی‌ها را به هم ریخت. پیروزی کرمان برابر سایپا هم سرنوشت صعود آنان را کمرنگ‌تر کرد. حالا شاگردان مسعود آرمات برای صعود محکوم به پیروزی در هر 2دیدار باقیمانده خود- هم در برابر سایپا میزبان پرقدرتشان و هم باریج اسانس کاشان- هستند و این درحالی است که سایپا فقط به حفظ صدرنشینی تیمش برای رویارویی با حریف آسان‌تری در مرحله حذفی می‌اندیشد. سایپا با بردن این بازی به هدفش خواهد رسید و نیازی به آب و آتش‌زدن در بازی حساس هفته بعد مقابل داماش نخواهد داشت. سایپا هم‌اکنون با 21امتیاز صدرنشین گروه اول است، درحالی که حریف امروزش بانک کشاورزی با 18 امتیاز در مکان پنجم جای دارد.

ابومسلم - ارومیه

این بازی نیز همانند بازی داماش و کرمان یکی از چند بازی مستقیمی است که امروز تیم برنده را راهی مرحله دوم می‌سازد و بازنده را از کورس صعود دور خواهد ساخت. ابومسلم در این میدان با استفاده از امتیاز میزبانی و با یک امتیاز بیشتر نسبت به پرسپولیس و ارومیه نمی‌خواهد سرنوشت صعودش را مثل سال گذشته به بازی هفته آینده با پرسپولیس در تهران گره بزند و به همین دلیل جبار قوچانی‌نژاد همه تجربه‌‌اش را خرج پیروزی تیمش خواهد کرد. هیأت ارومیه که در این فصل با کمک استانداری آذربایجان غربی و با سروصدا و امیدواری بسیار با جذب بازیکنان بومی گام به لیگ گذاشته است، با کسب چند نتیجه دور از انتظار و 2شکست مقابل نماینده بندرعباس و به‌خصوص باخت خانگی برابر پرسپولیس از حریفان عقب افتاد و هم‌اینک در بیم و امید صعود به سر می‌برد. بخشی از ناکامی‌های تیم ارومیه که از نظر داشتن بازیکنان نخبه، این تیم را می‌توان با تیم‌هایی چون پیکان، سایپا، کاله و داماش مقایسه کرد به کم‌تجربگی سرمربی جوان و کادر فنی این تیم برمی‌گردد که قبل از آغاز بازی‌ها ادعای حضور در جمع 3 تیم برتر بازی‌های این فصل را داشتند، اما اکنون صعود این تیم در جمع 8 تیم برتر مسابقات مقدماتی نیز در پرده ابهام قراردارد.

آلومینیوم بندرعباس - پرسپولیس

پرسپولیس برخلاف سال گذشته حضور قابل ‌قبول‌تری در این فصل داشته و به‌رغم پیروزی‌های خوب در خانه حریفان، چوب نوسانات تیمی‌‌اش را در چند بازی نزدیک خورده است. این تیم درصورت پیروزی بر حریفی که سال اول حضورش را در لیگ برتر تجربه می‌کند، امیدهایش برای صعود بیشتر از ارومیه خواهد بود. در حقیقت آلومینیوم به نوعی نقش پل صعود تیمی را ایفا می‌کند که خود وضعیت چندان باثباتی در جدول ندارد. پرسپولیس در صورت بازگشت با دست پر از بندرعباس دیدارش با ابومسلم درصورت باخت احتمالی این تیم برابر ارومیه، رنگ‌وبوی یک فینال تمام عیار را به‌خود خواهد گرفت. پرسپولیس با 18امتیاز تنها به واسطه معدل‌ست کمتر پایین‌تر از ارومیه در رتبه پنجم گروه 2 قراردارد. در هفته پایانی دور مقدماتی، پرسپولیس میزبان ابومسلم خواهد بود و ارومیه هم در دیداری خانگی به مصاف پتروشیمی‌ خواهد رفت.

پتروشیمی- کاله مازندران

در جمع 7 تیم دارای بخت صعود، پتروشیمی کمترین شانس را برای حضور در مرحله حذفی دارد. پتروشیمی امروز درحالی میزبان کاله- تیم سوم فصل پیش و یکی از 4 تیم صعود‌کننده به مرحله دوم- است که در این گروه با 17امتیاز در رده ششم جدول قراردارد. این تیم حتی اگر موفق به شکست دادن تیم پرقدرت کاله در بازی خانگی امروز شود، باز هم برای صعود احتمالی‌‌اش هفته آینده باید ضمن بردن ارومیه در شهرش منتظر لغزش سایر رقبایش باشد تا بلکه شانس صعود پیدا کند. پتروشیمی سال پیش با مصطفی کارخانه در جمع 8 تیم صعود‌کننده به مرحله پایانی، در جای هشتم ایستاد.

 

کد خبر 130019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز