گروه ادب و هنر - احمد افشار: نخستین نشست خبری مدیر دفتر مرکز تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر در سال 90 روز گذشته در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

museum

محمود شالویی در چهارمین سال حضور خود به‌عنوان مدیرکل هنرهای تجسمی، ضمن مرور فعالیت‌های این مجموعه در سال 89 در تشریح برنامه‌های سال 90 این حوزه گفت: امسال شاهد برگزاری دوسالانه‌های متعددی در حوزه تجسمی خواهیم بود که از میان آنها دوسالانه‌های مجسمه‌سازی‌ و نگارگری قطعی شده و فراخوان آن تا پایان هفته جاری منتشر خواهد شد. شورای سیاستگذاری، دبیران و همکاران هر دوسالانه نیز مشخص شده‌اند.

برگزاری قطعی جشنواره تجسمی کودک و نوجوان در اصفهان و جشنواره هنرهای تجسمی جوانان در گرگان، برگزاری پنجاه و چهارمین دوره دوسالانه بین‌المللی ونیز در خردادماه سال‌جاری و برگزاری نمایشگاه مکتب هنری اصفهان در گالری روتردام هلند، از دیگر برنامه‌هایی بود که شالویی به آنها اشاره کرد و یادآور شد: این نمایشگاه که پیش از این در ونیز برپا شده بود با آثاری جدید و شکلی متفاوت، به پیشنهاد اداره کل ارشاد استان اصفهان از 20 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و امیدواریم بعد از نمایشگاه بین‌المللی آن، فرصت ارائه داخلی این آثار را نیز پیدا کنیم.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی همچنین به نمایشگاه آتی موزه‌ هنرهای معاصر تهران از آثار گنجینه اشاره کرد و گفت: این بار شاهد مجموعه‌ای از نقاشی‌‌خط‌ها و آثار خوشنویسی خواهیم بود که بعد از مجموعه «نوروز و طبیعت» به نمایش درمی‌آید. دبیر این نمایشگاه انتخاب شده و آثار نیز از کارهای گنجینه در حال انتخاب است. وی به یکی دیگر از نمایشگاه‌های مهم موزه در سال90 پرداخت و افزود: در کنار آثار خارجی گنجینه عکس‌های بسیاری در اختیار داریم که تا‌کنون فرصتی برای نمایش آنها پیدا نشده بود، لذا در این فرصت 6 ماهه از نیمسال اول 90 عکس‌های خارجی گنجینه را که همگی آنها سیاه و سفید بوده و از ارزش هنری بالایی برخوردارند، به نمایش می‌گذاریم.

شالویی از انتشار کتاب نمایشگاه «روزنه‌ای به رنگ» شامل آثار سهراب سپهری خبر داد و گفت: این نمایشگاه در سال 88 برگزار شد اما کتاب آن هم‌اکنون منتشر شده و تا هفته آینده روانه بازار خواهد شد.
وی با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر امسال در نمایشگاه کتاب صاحب غرفه خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که این کتاب در نمایشگاه کتاب امسال نیز ارائه شود. سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در بخش دیگری از سخنان خود از تشکیل شورای برنامه‌ریزی و نظارت بر فعالیت‌های سینما تک خبر داد و گفت: سینماتک موزه هنرهای معار تهران در سال‌جاری فعالیت‌های گسترده‌تری خواهد داشت که در این شورا 3 کارگردان مطرح سینمای ایران به همراه دو نماینده از بنیاد سینمایی فارابی و بخش سینمایی وزارت ارشاد حضور دارند و به انتخاب فیلم‌ها برای نمایش در سینما‌تک، تدوین برنامه‌های فصلی، برگزاری هفته فیلم ایرانی و خارجی خواهند پرداخت.

وی افزود: این شورا پیشنهاد کرده است که برنامه‌ای برای تجلیل از بزرگان سینما و مروری بر آثار آنها داشته باشیم که موافقت شده است و امیدواریم که به رویکرد تجسمی نمایش فیلم‌ها در سینما تک نیز توجه داشته باشند. وی همچنین به تشکیل شورای پژوهشی موزه اشاره کرد و گفت: این شورا با حضور استادان دانشگاه و پیشکسوتان هنرهای تجسمی شامل 7هنرمند می‌شود که قرار است از ایده‌ها و پیشنهادهای آنها برای برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و حمایت از پایان‌نامه‌ها، چاپ کتاب‌های تئوریک و همچنین برگزاری همایش‌های متعدد بهره گرفته شود.

محمود شالویی در بخش دیگری از این نشست به ارائه آخرین آمار و اخبار در رابطه‌ با نگارخانه‌های تهران و شهرستان‌ها پرداخت و عنوان کرد: براساس آماری که در اختیار دارم در حال حاضر 364 نگارخانه در کل کشور دارای مجوز هستند که این آمار 280 نگارخانه در تهران و 84 نگارخانه در شهرستان‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. تا پایان ماه فروردین نیز 15 مورد تمدید مجوز داشته‌ایم. وی خاطرنشان کرد: اواخر اردیبهشت امسال نشست مهمی با مدیران مسئول نگارخانه‌ها در موزه هنرهای معاصر تهران خواهیم داشت و به‌ویژه در حوزه اقتصاد هنر به تبادل نظر با این افراد می‌پردازیم. این مجموعه درنظر دارد مدت زمان مجوزها را نیز طولانی کند که در حال حاضر تا 5 سال قابل تمدید است و بخش نخست از تعامل ما با نگارخانه‌های کشور به‌عنوان رکن اساسی هنرهای تجسمی محسوب می‌شود.

شالویی درباره واگذاری دو‌سالانه تصویرگری به معاونت فرهنگی نیز توضیح داد: با شنیدن این خبر که البته در رسانه‌ها از آن مطلع شدیم، خوشحالم و هرکمکی که از دست ما برآید کوتاهی نمی‌کنیم. ما در سال‌های گذشته نیز تلاش کردیم که این دوسالانه برگزار شود. حتی دبیر و شورای آن را مشخص کردیم اما هربار دوستان اعلام کردند که آمادگی لازم را ندارند. با وجود این، خوشحالیم که معاونت فرهنگی متولی برگزاری دوسالانه شده است.

شالویی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های عملی نشده مرکز هنرهای تجسمی در سال‌89 توضیح داد: قطعا دلایل مختلفی داشته‌است. در مواردی فرصت لازم فراهم نشد و در برخی مسائل سلسله زمینه‌ها برای برگزاری موجود نبود البته تراکم و فشردگی برنامه‌های تجسمی در سال 89، از دیگر دلایل قابل توجه برای معلق ماندن برخی برنامه‌ها بود. به زعم ما، مرکز هنرهای تجسمی از جمله مراکزی است که به هیچ وجه بیکاری ندارد و هیچگاه فرصت‌های خود را به بطالت سپری نمی‌کند. با وجود این، از آنچه نتوانستیم عملی کنیم، معذرت خواهی می‌کنیم!

کد خبر 133279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز