یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هشتمین دوسالانه سفال و سرامیک که برای برگزاری شش ساله تأخیر داشت بالاخره هفته گذشته در مجموعه فرهنگی هنری صبا گشایش یافت.

یکی از  دلایل برگزاری این دوسالانه، بخش پژوهشی است که طراحان با رویکرد جدید  در آن شرکت کرده‌اند.

برپایی کارگاه‌های تخصصی در کنار نمایشگاه آثار این دوسالانه، یکی از نکاتی است که برگزارکنندگان مورد توجه قرار داده‌اند و آن را فرصت خوبی برای آشنایی هنرمندان و متخصصان فنی در زمینه سفال، سرامیک و لعاب دانسته‌اند.

دسته‌ای از آثار ارائه شده در این نمایشگاه به روش قدیمی ساخته شده‌اند ولی برخی  دیگر با رعایت قواعد و اصول از کارهای امروزه پیروی کرده‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های این نمایشگاه، نمایش یکی از آثار سفال دوران قاجار است.

این اثر در قالب تابلوی نقاشی زیر لعاب روی کاشی‌های دست‌ساز با بدنه سفید است که در ابعاد  (100×200) کار شده است و موضوع آن، جنگ معروف کرنال (جنگ نادرشاه و پیروزی بر هندوستان) است.

این اثر به احتمال زیاد ساخته حاج مصور‌الملکی بوده است. این دوسالانه با نمایش  574 اثر تا چهارم بهمن دایر است.

مهم‌ترین رویداد تجسمی دیگر در این روزها مربوط به افتتاح جشنواره هنرهای تجسمی جوان است. این جشنواره نیز سومین دوره‌اش را با  450 اثر در پنج رشته نقاشی، پوستر، تصویرسازی، خوشنویسی و  کاریکاتور در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز کرده است.

در نمایشگاهی که به همین منظور برپا شده است، بر هویت اسلامی و انقلاب و معرفی آن در جهان تأکید می‌شود. این نمایشگاه برای گروه سنی 17تا30 سال برگزار شده و 45 اثر برگزیده در پنج رشته به نمایش درآمده‌اند.

جشنواره هنر جوان نیز تا پنجم بهمن برقرار است و به همت مرکز هنرهای تجسمی، حوزه هنری و مشارکت سازمان فرهنگی- هنری شهرداری، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و فرهنگستان هنر برگزار شده است.

اما در کنار برپایی یک دوسالانه و یک جشنواره در زمینه هنرهای تجسمی، این روزها شاهد برگزاری برخی نمایشگاه‌ها با موضوعات متفاوتی هستیم.

نمایشگاه پوسترهایی با موضوع پیش درآمدی بر پنجاه سال مرمت اشیاء‌ و تزئینات وابسته به معماری یکی از این نمایشگاه‌هاست که به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌شود. آثار این نمایشگاه مشتمل بر طرح‌های پژوهشی است که در سالهای اخیر به صورت پوستر درآمده‌اند.

بخشی از پوسترها نیز به عنوان پیش درآمدی بر اشیاء و تزئینات وابسته به معماری به نمایش گذاشته می‌شوند.

نخستین جایزه جهانی ادیان توحیدی نیز که از آذرماه گذشته در موزه هنرهای دینی امام‌علی(ع) برگزار شده بود، به روزهای پایانی خود رسید.

در این نمایشگاه که شامل پوسترهایی با موضوع ادیان توحیدی بود، آثاری از هنرمندان داخلی و خارجی به معرض دید عموم گذاشته شدند.

کد خبر 13342

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز