جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خارجه آمریکا با تایید سیاست‌های کشورش در لیبی از فلسطین بدون سلاح و توقعاتش از پاکستان سخن گفت.

کلینتون هیلاری

 به گزارش ایسنا، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه خبری سی.بی.اس درباره روند پیشرفت نیروهای ائتلاف علیه نیروهای معمر قذافی، رهبر لیبی اظهار کرد: ما پیشرفت خوبی داشته‌ایم. فشارها علیه رژیم قذافی افزایش یافته تا به آنجایی که همسر و دختر وی دو روز پیش به تونس گریختند. وزیر نفت استعفا داده و پیام‌های زیادی به رهبر لیبی مبنی بر اینکه از سمت خود کناره گیری کند فرستاده می‌شود. امیدواریم که روند پیشرفت ما سرعت یافته اما ما در مسیر درستی در حال حرکت هستیم.

 وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: ما خواهان تغییر رژیم در لیبی و تشکیل دولتی دموکراتیک هستیم و گمان می‌کنیم باید فشارهای خود را تا حصول این نتیجه ادامه دهیم.

 وی در خصوص استعفای جورج میچل، نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه و جانشینی دیوید هیل اظهار کرد: آمریکا خواهان ایجاد تحولات و پیشرفت در مذاکرات میان اسرائیل و فلسطینیان است. آمریکا به ادامه روند صلح متعهد است و نمی‌تواند شاهد مسکوت ماندن مذاکرات باشد.می‌دانیم که بدون مذاکره درگیری‌ها میان این دو دولت خاتمه نخواهد یافت و به هیچ راه حلی نخواهند رسید.

 وی در پاسخ به این سوال که چرا فلسطین کشوری غیر مسلح باشد ولی اسرائیل می‌تواند تسلیحات داشته باشد؟ گفت: کشورهای بی‌شماری در اطراف جهان غیرمسلح هستند و گمان می‌کنم اولویت‌های مهمتری برای فلسطینیان وجود داشته باشد. از سوی دیگر گمان می‌کنم نه اسرائیل و نه همسایگان دیگر تهدیدی برای فلسطین محسوب نمی‌شوند و از سوی دیگر فلسطین می‌داند اسرائیل نگرانی‌های امنیتی مشروع خود را دارد.

 کلینتون در خصوص مرگ اسامه بن لادن، رهبر القاعده و احتمال انجام حملات یکجانبه در صورت یافتن سایر عناصر القاعده در پاکستان گفت: من پاسخی برای فرضیه‌های موجود ندارم و نمی‌خواهم در خصوص جزئیات عملیات‌های نظامی توضیحی دهم اما گمان می‌کنم آمریکا صراحتا اعلام کرده است هر آن کس که به ما حمله کند تحت پیگرد قرار می‌گیرد. بن لادن از اولویت‌های اول ما بود و ما خوشحال هستیم که عملیات علیه وی با موفقیت انجام شد.

 وی در خصوص گمانه زنی‌هایی درباره اینکه پاکستان تبدیل به مخفیگاه بن لادن شده بود گفت: من همانند رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا پاسخ می‌دهم هنوز هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد دولت و یا مقامات ارشد این کشور و یا حتی گروهی دست به حمایت از بن لادن زده باشند. باور این مساله بسیار سخت است که اشخاصی در دولت شما به دشمنانتان پناه دهد.

 ما گفتگوهای صادقانه‌ای با شرکای پاکستانی خود داشته‌ایم.

 وی تصریح کرد: من صراحتا اعلام می‌کنم که همکاری‌های خوبی در راستای منافع استراتژیک آمریکا با پاکستان داشته‌ایم و در جنگ علیه تروریسم آنها را حمایت کردیم اما انتظار ما از پاکستان بیش از این است و گفتگوهایی در این خصوص با اسلام آباد داشته‌ایم.

 کلینتون در خصوص سفر احتمالی خود به پاکستان گفت: باید دید نتیجه گفتگوهای مارک گراسمن، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان چه خواهد شد.

 وی در خصوص ترک پست خود در پایان دوره‌اش گفت: در هر کجا که باشم هدفم خدمت به کشورم خواهد بود اما دوست دارم کارهای دیگری را نیز انجام دهم.

کد خبر 135448
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز