حفاری نخستین چاه در محلی به نام چیاسرخ یا چاه‌سرخ، در شمال غرب قصرشیرین آغاز شد. کار حفاری به علت نبود راه و ناامنی به کندی پیش می‌رفت.

ویلیام فاکس دارسی با ارزیابی نتایج دریافت که اگر در این ناحیه نفتی هم بیابد به علت دوری از دریا و نبود امکان حمل به بازار مصرف، سودی عاید او نخواهد شد. در نتیجه ناحیه را ترک کرد و به خوزستان روی آورد. در منطقه خوزستان نخستین و دومین چاه حفر شده شرکت، خشک بودند. در نیمه اول سال 1908 میلادی سرمایه شرکت روبه‌پایان بود و هنوز نفتی کشف نشده بود. روسای شرکت به مسئول عملیات که مهندسی به نام دینولدز بود، دستور توقف عملیات را دادند. ولی او که در محل، وضع را بهتر ارزیابی کرده بود چند روزی از اجرای دستور توقف خودداری کرد و به حفاری ادامه ‌داد. در روز 5خرداد 1287 شمسی مته حفاری به لایه نفت‌دار برخورد و نفت با فشار از چاه فوران کرد و وجود نفت به مقدار زیاد در ایران به اثبات رسید.

1384 شمسی: رحلت موذن مشهور ایران

استاد رحیم موذن‌ زاده که به‌خاطر اذان مشهور و تاریخی‌‌اش در حافظه ایرانیان و بسیاری از مسلمین جای دارد، در سال 1304 در استان اردبیل در خانواده‌ای متولد شد که شاید بیش از یک قرن به فعالیت‌های مذهبی می‌پرداختند. پدرش، زمانی که در مسجد امام تهران اذان می‌خواند، صدایش به‌طور زنده از رادیو پخش می‌شد. در خانواده مؤذن‌زاده که اغلب به فعالیت‌های مذهبی و اذان‌گویی پرداخته‌اند، رحیم مؤذن‌زاده، راه پدر را با جدیت بیشتر پی‌گرفت و عملا پس از درگذشت پدرش به جای او قرائت اذان را ادامه داد. اذان مشهور مؤذن‌زاده که در گوشه روح الارواح آواز بیات ترک(زند) خوانده شده است، اذانی است که رحیم مؤذن‌زاده در سال 1334 شمسی، با زبان روزه در میدان 15خرداد در استودیوی 6 خوانده است. این موذن سرشناس ایرانی، در روز پنجشنبه 5خرداد سال 1384 در تهران دعوت حق را لبیک گفت.

1830 میلادی: تصویب قانون جابه‌جایی سرخپوستان

جا به‌جایی سرخپوستان سیاست رسمی دولت آمریکا بود که با امضای رئیس جمهور، اندرو جکسون در تاریخ 26 مه سال 1830میلادی به قانون تبدیل شد . این جابه جایی شدیدا از جانب ایالت‌های جنوبی آمریکا حمایت می‌شد. این پشتیبانی به‌دلیل سود سرشاری بود که از محل دسترسی به سرزمین‌های محل سکونت 5 قبیله متمدن عاید ایالات جنوبی می‌شد. در آن هنگام، جورجیا به‌عنوان بزرگ‌ترین ایالت آن زمان، درگیر منازعات پیچیده حقوقی با قبیله چروکی بر سر این موضوع شد. رئیس‌جمهور فکر می‌کرد جابه‌جایی، باعث حل بحران جورجیا خواهد شد.

1940 میلادی: آغاز عملیات دینامو

سربازان آلمانی پس از اشغال خاک بلژیک، نیروهای فرانسوی و بریتانیایی را که به کمک بلژیک شتافته بودند مجبور کردند به سوی ساحل دریا در منطقه دانکرک واقع در شمال غرب فرانسه عقب‌نشینی کنند. آلمانی‌ها با عملیات سریع گازانبری حدود 370هزار سرباز فرانسوی و بریتانیایی را در یک باریکه کم‌عرض ساحلی به محاصره کامل درآوردند. بنابراین عملیاتی موسوم به دینامو برای تخلیه آنها از ساحل دانکرک در روز 26مه سال 1940 میلادی آغاز شد. نیروی دریایی بریتانیا از تمام ماهیگیران و سایر افرادی که دارای کشتی و قایق بودند درخواست کمک کرد. در عملیات نجات دینامو که در روز 4 ژوئن 1940 خاتمه یافت، 330هزار سرباز بریتانیایی و 26هزار سرباز فرانسوی به انگلستان انتقال یافته و از جهنم دانکرک جان سالم به دربردند.

1972 میلادی: انعقاد پیمان منع تولید موشک‌های ضدموشک بالستیک

پیمان منع تولید موشک ‌های ضد موشک بالستیک در 26مه‌‌سال ۱۹۷۲ میلادی میان آمریکا و شوروی امضا شد. بر اساس این پیمان هر دوکشور اجازه یافتند یک سامانه ضدموشکی برای مقابله با شلیک موشک‌های بالستیک احداث کنند. این سامانه شامل حداکثر ۱۰۰سیستم رهگیری ضدموشکی و تأسیسات راداری بود. آمریکایی‌ها این سامانه را در ایالت داکوتای جنوبی و روس‌ها در اطراف مسکو مستقر کردند. پیمان منع تولید موشک‌های ضد موشک سنگ‌بنای توازن استراتژیک میان 2ابرقدرت شرق و غرب تلقی می‌شد زیرا این پیمان طرفین را از دستیابی به توانایی ایمن‌سازی در مقابل حمله متقابل اتمی بازمی‌داشت.

کد خبر 135981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز