گروه ادب و هنر: معاون فرهنگی سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران گفت: بسته‌های فرهنگی این سازمان رایگان بوده و برای خانواده‌های تهرانی، هیچ هزینه‌ای در بر ندارد.

امین متولیان افزود: دومین بسته فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری با نام «یک پرتقال آبدار» در تیراژ یک میلیون نسخه توزیع می‌شود.

وی درباره مناطق مورد نظر برای توزیع پرتقال آبدار گفت: تلاش ما قطعاً این است که توزیع متناسب و یکدستی در تمام تهران داشته باشیم، اما اولویت با آنهایی است که «یک قاچ هندوانه» را دریافت نکرده‌اند.

«یک قاچ هندوانه» نخستین بسته فرهنگی توزیع شده در بین مردم تهران بود که در تابستان گذشته، در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت. این بسته، شامل هشت محصول فرهنگی کاربردی و مورد نیاز شهروندان نظیر نقشه مراکز تفریحی و توریستی تهران، جزوه آشپزی برای تهیه شربت‌های مختلف پرطرفدار در تابستان، کاریکاتور و... بود.

معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری برای تهیه این بسته‌ها، به نیازها و ضرورت‌های فصلی توجه ویژه‌ای دارد و همان‌طور که از نام بسته‌ها روشن است، «یک پرتقال آبدار» به نیازهای فصل پاییز و زمستان، توجه بیشتری دارد.

به عنوان نمونه، همان‌طور که بسته تابستانی، حاوی نقشه مناطق توریستی و تفریحی بود، «یک پرتقال آبدار» حاوی نقشه اصناف است، چراکه با نزدیک شدن به ایام نوروز، شهروندان بیش از هر چیز به مراکز خرید نیاز دارند!

اما علاوه بر فصل، مناسبت‌های سال و نیازهای فرهنگی خانواده‌ها، مورد توجه مسئولان بوده است. به این شکل، «یک پرتقال آبدار»، علاوه بر نقشه اصناف تهران، شامل شش محصول فرهنگی دیگر است:

1 - جزوه «آن ابرمرد» درباره زندگی پیامبرص همراه با تصویرسازی، نوشته محمدرضا سرشار، به مناسبت سال پیامبرص.

2 - جزوه «داستان‌هایی از مثنوی» شامل داستان‌هایی از مثنوی معنوی با تصویرسازی، به مناسبت سال مولانا.

3 - جزوه «آشپزی در تهران» حاوی نحوه پخت‌ غذاهای زمستانی و نکات آموزشی مربوط به فواید برخی غذاها.

4 - کاریکاتور «ازدواج در تهران» کار ابوالفضل محترمی.

5 - کاریکاتور مرتبط با ترافیک و حمل‌ونقل و معضلات آن در تهران، کار علی درخشی.

6 - برچسب‌هایی ویژه دانش‌آموزان دبستانی که حاوی نکات بانمک و آموزشی گوناگون است؛ نظیر «خسته نباشید» که می‌تواند به پدر، مادر معلم تقدیم شود.

اما یک میلیون نسخه، چنان تعداد بالایی است که شیوه توزیع و هزینه تهیه‌اش، برای هر کسی می‌تواند مورد سؤال باشد.

رئیس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران توضیح می‌دهد: «این بسته‌ها از نظر هزینه باید ارزان بوده، کالاهای آن کاربردی و شرایط دسترسی به آنها آسان باشد تا مورد استفاده قرار گیرد. به همین خاطر، آنها را به صورت رایگان به منازل شهروندان تهرانی‌ می‌رسانیم».

علی عسگری علت تکرار تجربه تابستان را استقبال شهروندان تهرانی می‌داند و می‌گوید: «ترویج استفاده از کالاهای فرهنگی و قراردادن آنها در سبد مصرفی خانواده‌های شهری، از جمله رویکردهای سازمان است».

وی معتقد است خدمات رایگان شهرداری به مردم نباید به حوزه خدمات شهری و خدماتی چون مترو، اتوبوس و ایجاد فضای سبز منحصر شود.

او می‌گوید: بخشی از این‌گونه خدمات باید در حوزه‌های فرهنگی رخ دهد که در مراکزی نظیر فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ انجام می‌شود.

هدف از طراحی و توزیع این بسته‌ها، به گفته عسگری «شناساندن شهر تهران به مردم و آشناکردن آنها با اماکن فرهنگی شهر، آموزش شهروندی و بیان برخی معضلات اجتماعی به زبان طنز است».

کد خبر 13605

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز