به گزارش ایسنا, دکتر جعفر مهراد با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: ایران با فاصله ای اندک از سوئد و بلژیک که در رتبه های نوزدهم و بیستم تولید علم دنیا هستند و پیش از کشورهایی چون لهستان، دانمارک، اتریش، یونان، نروژ، پرتغال، فنلاند، سنگاپور، مکزیک، ایرلند، جمهوری چک و نیوزیلند در رتبه بیست و یکم تولید علم جهانی در پنج ماه اول سال جاری میلادی قرار گرفته است.
تغییرات رشد بهرهوری در دانشگاهها و موسسات پژوهشی با ایجاد ظرفیتها و توانمندیهای جدید و بهبود کارایی را عامل اصلی این ارتقاء عنوان کرد و گفت: محققان ایرانی طی پنج ماه اول سال 2011 با تولید هفت هزار و 128 مقاله، 1.316 درصد از کل انتشارات جهان را به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: مشارکت به هنگام دانشگاهها و موسسات پژوهشی در تولید علم درجه بالایی از اجماع سیاستهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، کمیسون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی را نشان میدهد.
رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) تصریح کرد: بر این باورم که بین ورودیها (شامل بودجه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تدوین و اجرای سیاستهای مناسب آموزش عالی و تحقیقاتی) و خروجیهای دانشگاهها وموسسات پژوهشی رابطهای مستقیم وجود دارد. در این موقعیت، حضور و تاثیر استادان وپژوهشگران را در جریان خلق دانش و تولید علم به روشنی میتوان احساس کرد.
آمریکا و چین، پیشتازان تولید علم جهان
وی گفت: آمریکا با جمعیتی بالغ بر 270 میلیون نفر و با جذب نیروهای کارامد از نقاط مختلف جهان 169 هزار و 320 مستند علمی یعنی 31.27 درصد از کل انتشارات پنج ماه اول سال جاری میلادی و رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است. مقام دوم تولید علم جهان از آن جمهوری خلق چین است. دانشمندان این کشور در دانشگاههای دولتی وغیر دولتی 11.07 درصد از کل انتشارات سال 2011 یعنی 59 هزار و 970 مقاله را تولید کردهاند.
ژاپن و چین کشورهای آسیایی حاضر در جمع پنج کشور اول دنیا
مهراد ادامه داد: انگلستان، آلمان و ژاپن به ترتیب با تولید 41 هزار و 309(7.63 درصد)، 40 هزار و 587 (7.50 درصد) و 30 هزارو826 (5.7 درصد) در ردههای سوم تا پنجم جهان قرار دارند. فرانسه با توجه به این که بیشتر انتشارات خود را به زبان فرانسه به چاپ میرساند، با تولید 27 هزار و 816 مقاله (5.137 درصد) در جایگاه ششم جهان تکیه زده است. کشورهای کانادا، ایتالیا، اسپانیا و استرالیا نیز به ترتیب رتبه های هفتم تا دهم جهان را به خود اختصاص دادهاند.
به گفته وی این کشورها در همین محدوده زمانی یعنی در پنج ماه اول سال میلادی به ترتیب 25 هزار و 24، 23 هزار و 333، 20 هزار و 302، 19 هزار و 71 مقاله در نشریات معتبر بینالمللی چاپ کردهاند.
رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) افزود: کره جنوبی با کسب رتبه 11، هندوستان با کسب رتبه 12، تایوان با کسب رتبه 15 و ترکیه با کسب رتبه 17 جهان پس از چین و ژاپن بیشترین سهم را در تولید علم جهان در بین کشورهای آسیایی داشته اند.
وی ادامه داد: جالب است که کشوری مثل روسیه با تمام وسعت و عظمتی که دارد با تولید 8 هزار و900 مقاله یعنی 644/1 درصد از کل انتشارات پنج ماه اول سال 2011 در رتبه هجدهم جهان قرار گرفته است. رتبههای 19 و 20 جهان نیز به سوئد و بلژیک تعلق دارد.
مهراد خاطرنشان کرد: تفاوت تعداد تولیدات علمی ایران با روسیه هزار و 328 مدرک و با کشور بلژیک که در جایگاه بیستم ایستاده است تنها 213 مقاله است. کشورهای لهستان، دانمارک و اتریش بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. همچنین رژیم اشغالگر قدس، یونان، نروژ، پرتغال، فنلاند، سنگاپور، مکزیک، ایرلند، جمهوری چک و نیوزلند به ترتیب در جایگاه 26 تا 35 جهان نشستهاند.
رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با اشاره به این که از تلاش هوشمندانه دانشمندان و پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران میتوان دورنمای آینده علم و فناوری را در ایران ترسیم و در اختیار سیاستگذاران قرار داد خاطرنشان کرد: خدمات ارزنده دانشگاهها و موسسات پژوهشی در تولید علم اکنون باعث شده است تا منزلت ایران در بین کشورهای جهان به خوبی تعریف شود به طوری که بر اساس این منزلت، ایران توانسته است در عرض پنج ماه گذشته در جایگاه 21 جهان از نظر تولید علم بنشیند.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات توسعهیی و کاربردی در اولویت سیاستهای علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و با اندک حرکت دیگر، ایران میتواند در زمره کشورهای علمی نوظهور قرار گیرد. همچنین توسعه زیرساختها به این مقوله کمک شایانی خواهد کرد و این هدفی است که مجموعه دولت در تمامی ابعاد و جنبهها باید دنبال کنند چرا که توسعه علمی به تنهایی میسر نیست.