یکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در تیراندازی نظامیان صهیونیستی به سوی صدها تظاهرات‌کننده طرفدار فلسطینیان در بلندی‌های جولان در خاک سوریه، دست کم 6 سوریه‌ای به شهادت رسیدند.

فلسطین

به گزارش خبرگزاری رویترز، در چهل و چهارمین سالگرد جنگ رژیم صهیونیستی علیه اعراب در سال 1967 که به اشغال بلندی‌های جولان منجر شد، هزاران سوریه‌ای در مرز جولان با فلسطین اشغالی تظاهرات کردند و قصد حرکت به سمت منطقه مرزی را داشتند که با تیراندازی صهیونیست‌ها متوقف شدند. شاهدان عینی گفته‌اند که در این تیراندازی بیش از 100نفر مجروح شدند. در پنجم ژوئن سال 1967 رژیم صهیونیستی با حمله به 3 کشور مصر، سوریه و اردن وارد جنگ شد و توانست نوارغزه، کرانه باختری، شبه جزیره سینا و بلندی‌های جولان را به اشغال خود درآورد.

این روز در میان فلسطینیان و اعراب به یوم‌النکسه ( روز شکست) معروف است. این درحالی است که ارتش رژیم صهیونیستی در اقدامی پیشگیرانه برای مقابله با هرگونه تظاهرات احتمالی، به حالت آماده‌باش درآمده و ضمن اعزام نیروهای پشتیبانی خود به بلندی‌های جولان، تعطیلی پایان هفته خود را لغو و یگان‌های خود را برای مقابله با هرگونه تحرکات اعتراض آمیز در این منطقه مستقر کرده بود. ماه گذشته و در شصت و سومین سالگرد روز نکبه (مصیبت عظیم فلسطینیان) که با تاسیس رژیم اشغالگر قدس همزمان است، هزاران فلسطینی در خاک این سرزمین و هزاران فلسطینی و عرب دیگر در مرزهای این سرزمین با کشورهای سوریه، لبنان، اردن و مصر دست به تظاهرات زدند و به سمت مرزهای این کشورها با فلسطین پیش رفتند.

نظامیان رژیم صهیونیستی که از این اتفاق غافلگیر شده‌بودند با تیراندازی به سوی مردم 23 نفر را شهید و صدها نفر را مجروح کردند. دیروز همچنین حرکت صدها لبنانی و فلسطینی به سمت مرز این کشور با سرزمین‌های اشغالی فلسطین با واکنش ارتش لبنان متوقف شد. روز جمعه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته بود که به افراط گرایان اجازه نخواهد داد تا به مرزهای اسرائیل نزدیک شوند. او گفت که از نیروهای امنیتی اسرائیل خواسته است تا برای محافظت از حق حاکمیت و مرزهای اسرائیل، با قاطعیت عمل کنند.

تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی

کرانه باختری نیز دیروز صحنه تظاهرات هزاران فلسطینی بود. دیروز همچنین 5هزار نفر از فلسطینیان و مهاجران ساکن اراضی اشغالی با برگزاری تظاهراتی خواستار موافقت مقام‌های اسرائیل با ایده تشکیل 2 دولت و پایان دادن به اشغال اراضی فلسطینیان شدند. این درحالی است که رئیس حکومت خودگردان فلسطین با ابتکار عمل فرانسه برای از سرگیری مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود عباس با ابتکار عمل فرانسه برای برگزاری نشستی میان دو طرف در پاریس به‌منظور از سرگیری مذاکرات تعلیق شده سازش موافقت کرد. آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه هفته گذشته آمادگی کشورش را برای عملی‌کردن ایده باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به‌منظور بررسی طرح‌های مربوط به تشکیل کشور مستقل، اعلام کرده بود. براساس این ابتکار عمل فرانسوی، مذاکرات میان دو طرف درباره مسائل امنیتی و مرزها پیش از آغاز ماه سپتامبر آینده و روی آوری فلسطینیان به سازمان ملل برگزار خواهد شد. مذاکرات میان دو طرف از 7 ماه پیش و در پی مخالفت رژیم صهیونیستی با توقف روند شهرک‌سازی‌‌ها در قدس شرقی به حالت تعلیق درآمده است. محمود عباس تصریح کرد که در ابتکار عمل یاد شده به موضوع خودداری از اقدامات یکجانبه از سوی هر دو طرف نیز اشاره شده است.

کد خبر 136846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز