سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل فرابورس ایران از راه‌اندازی بازار پایه فرابورس خبر دادو در عین حال تاکید کرد مهم‌ترین برنامه فرابورس در سال90 توسعه بازار پایه است.

بورس

به گزارش همشهری، دیروز با دادوستد 5میلیون سهم شرکت پتروشیمی امیرکبیر بازار پایه فرابورس به‌طور رسمی افتتاح شد. بازار پایه فرابورس بازار یا محلی است برای شرکت‌هایی که هنوز شرایط ورود به بورس و فرابورس را پیدا نکرده‌اند، این بازار این امکان را به شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس و فرابورس دادو ستد نمی‌شود، می‌دهد که سهامشان در بازار سرمایه دادوستد شود. قرار است سهام بورس کالای ایران و بورس اوراق بهادار نیز در این بازار دادو ستد شود.

معاملات بازار پایه فرابورس بر 2نوع است؛ در روش اول که معاملات عادی تلق می‌شود دادو ستد سهام براساس روش حراج که روش رایج بورس تهران است، انجام می‌شود؛ و در روش دوم یک معامله توافقی انجام می‌شود به این معنا که طرفین برحسب توافقی که بر سر انجام معامله انجام داده‌اند مصوبه‌ای را از کمیته عرضه دریافت می‌کنند و سپس قیمت این معامله براساس این مصوبه و توافق طرفین در سیستم معاملات اعمال می‌شود.

همچنین سهام شرکت‌هایی که در بازار پایه فرابورس دادوستد می‌شوند قابل وثیقه‌گذاری نزد بانک‌ها هستند اما نمی‌توانند مبنای قیمت‌گذاری آن میزان وثیقه قرار گیرند؛ به عبارت دیگر قیمت‌شان قیمت بورس نیست و قابل استناد برای قیمت‌گذاری سهام کل بنگاه اقتصادی نیست.در قانون برنامه پنجم تاکید شده؛سهام همه شرکت‌های سهامی عام باید از طریق بازار سرمایه داد‌و‌ستد شود. بر همین اساس بازار پایه فرابورس به انجام مبادلات سهام شرکت‌هایی که در هیچ‌یک از بازار‌های بورس و فرابورس حضور ندارند، کمک خواهد کرد.

همچنین روز گذشته مصطفی امید قائمی، مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با همشهری از راه‌اندازی بازار پایه فرابورس خبر داد.وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین برنامه توسعه فرابورس در سال‌جاری چیست؟ گفت: مهم‌ترین برنامه فرابورس برای سال‌جاری توسعه بازار پایه است و تلاش خواهیم کرد این بازار را روز به روز گسترش دهیم.امید قائمی تاکید کرد: پس از ابلاغ برنامه پنجم توسعه انجام معاملات شرکت‌های سهامی عام خارج از بورس و فرابورس ممنوع شد، بنابراین برای سهولت در انجام معاملات سهام این گروه شرکت‌ها، بازار پایه فرابورس ایجاد شد تا سهام این قبیل شرکت‌ها در این بازار داد و ستد شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت فرابورس با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار بستر راه‌اندازی این بازار جدید را فراهم کردند، گفت: راه‌اندازی این بازار علاوه بر اینکه سبب توسعه بازار سرمایه می‌شود، به ساماندهی بازار اولیه کمک شایانی می‌کند و بسیاری از سرمایه‌گذاران را که هم‌اکنون برای داد و ستد سهام شرکت‌های سهامی عام خارج از فرابورس دچار مشکل هستند، از سرگردانی نجات می‌دهد.
مدیرعامل فرابورس تاکید کرد: هم‌اکنون شرکت‌های فرابورس، سرمایه‌گذاری چشم‌انداز توسعه شمال، پتروشیمی لردگان و فن‌آوا در بازار پایه درج شده‌اند و به‌زودی معاملات آنها در این بازار انجام می‌شود.
امید قائمی به صاحبان شرکت‌های سهامی عام خارج از فرابورس و بورس توصیه کرد که اقدامات لازم را برای ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و حداقل درخواست برای یکی از بازار‌های فرابورس انجام دهند تا پس از پایان مهلت 6ماهه سهامدارانشان برای نقل و انتقال سهام با مشکل روبه‌رو نشوند.

وی درخصوص معامله شرکت پتروشیمی امیر کبیر که به افتتاح رسمی بازار پایه فرابورس انجامید، خاطرنشان کرد: میزان 5 میلیون و 20هزار و 502 سهم از این شرکت به ارزش 22 میلیارد و 455 میلیون و 132هزار و 964 ریال داد و ستد شد.

کد خبر 137052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز