علی شاکری: دیدار تیم‌های ملی والیبال ایران و چین در حالی فردا در شهر شانگهای برای تعیین نماینده آسیا در لیگ جهانی برگزار می‌شود که آخرین رویارویی دو تیم به 8ماه پیش بازمی‌گردد.

ورزش - والیبال

جدال آخر دو تیم یک پیروزی بزرگ تاریخی برای تیم ایران و تحقیر‌آمیزترین شکست حریف را در چند دهه گذشته در پی داشت. حالا دو تیم با گذشت چند ماه درست در شرایطی کاملا متفاوت با رویارویی قبلی مقابل هم قرار می‌گیرند چراکه این‌بار شرایط برای تیم ایران به دلایلی با بازی قبلی بسیار متفاوت خواهد بود. تغییرات اساسی در ارکان کادر فنی از یک‌سو و نبود چندین مهره تاثیرگذار و کلیدی از سوی دیگر و از همه مهم‌تر عدم آمادگی مطلوب برای برگزاری چنین دیدار حساس و سرنوشت‌سازی موجب شده تا دست‌‌اندرکاران والیبال با احتیاط از تکرار پیروزی در خانه حریف زخم‌خورده صحبت به میان آورند؛ به همین دلیل بود که پس از بازگشت تیم ملی از ایتالیا، خولیو ولاسکو ‌ و شاگردانش با برگزیدن تاکتیک سکوت هیچ‌کدام حاضر به گفت‌وگو در این زمینه با هیچ رسانه‌ای نشدند و ترجیح دادند که پس از این بازی حرف‌های خود را بزنند. این در حالی است که چینی‌ها به‌رغم ناکامی در بازی‌های آسیایی گوانجو و غیبت در لیگ جهانی بیست‌ودوم، حضور دوباره در لیگ جهانی و موفقیت در جام ملت‌های آسیا در تهران را پیش‌زمینه‌ای برای راهیابی مجدد به المپیک قرار داده‌اند.

سابقه رویارویی والیبال ایران و چین به بازی‌های آسیایی1974 تهران می‌رسد که در آن سال چینی‌ها با پادرمیانی و کمک ایران پس از سال‌ها دوری و قهر با عرصه‌های بین‌المللی به صحنه ورزش جهان بازگشتند.

در همین بازی‌ها، چینی‌ها پس از ژاپن و کره در جای سوم ایستادند و نخستین مدال برنز آنان با پیروزی در بازی رده‌بندی مقابل ایران به دست آمد. از آن به بعد با ورود چین به عرصه والیبال و دیگر رشته‌ها معادلات قبلی کاملا به هم ریخت تا جایی که چین بعدها نه‌تنها در والیبال بلکه در همه رشته‌ها به تدریج چه در بازی‌های آسیایی و چه در المپیک گوی سبقت را از همه قدرت‌های ورزش جهان ربود. چینی‌ها اگرچه در والیبال جهان در بخش زنان موفق به کسب چندین مدال المپیک و جهان شده‌اند، اما در بخش مردان با وجود حضور فعال در تمامی رویدادها موفق به کسب مدال نشده‌اند؛ با این همه در آسیا همواره در دهه‌های اخیر به عنوان یک قدرت بزرگ مطرح بوده‌اند تا جایی که ضمن دستیابی به مدال طلای بازی‌های آسیایی 1986‌سئول، 1990پکن و 1998‌بانکوک، 3 بار هم در مسابقات قهرمانی آسیا قهرمان شده‌اند.

چین پس از بازی‌های المپیک پکن که به مقام هفتم رسید با روی‌آوردن و سرمایه‌گذاری روی جوانان بلندقامت در اندیشه کسب موفقیت در المپیک لندن برآمد و به‌ همین دلیل به‌رغم ناکامی بزرگ تیم ملی والیبال چین در بازی‌های آسیایی گوانجو حاضر به کنار‌گذاشتن زو جیان، سرمربی جوانش که بازیساز سابق تیم ملی این کشور نیز بوده، نشد و پای او و برنامه‌هایش ایستاد.

تیمی جوان و باتجربه

تیم فعلی چین با وجود میانگین سنی 24سال، تیمی با‌تجربه است که اکثر بازیکنانش در همین چند سال گذشته حضور در لیگ جهانی و مسابقات قهرمانی جهان، رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و AVC کاپ را هم تجربه کرده‌اند.زو جیان که خود از سال2006 رسما سرمربی تیم ملی چین شده است در گفت‌وگو با سایت AVC (کنفدراسیون والیبال آسیا) در مورد آینده این تیم می‌گوید: «ما با تدوین برنامه‌ای چهارساله چشم به درخشش در المپیک 2012 لندن دوخته‌ایم و در این مسیر حضور دوباره در لیگ جهانی و کسب موفقیت برای ما در جام ملت‌های آسیا در تهران فوق‌العاده اهمیت دارد». نکته جالب در مورد تیم کنونی چین، میانگین قدی قابل توجه این تیم(حدود 2متر) است.

نقاط روشن تیم چین

از نقاط روشن تیم ملی والیبال چین باید به داشتن بازیکنانی هم‌طراز در پست‌های مختلف اشاره کرد. آنها در پست پاسور «شوای جیائو» و «لی ‌رومینگ» را دارند؛ دو پاسوری که اولی حتی جزو پدیده‌های دوره بیستم لیگ جهانی بوده است. در پست بازیکن سرعتی چینی‌ها 2بازیکن بلندقامت به نام‌های «بیانگ هونگ‌مین» و «گو پنگ» را دارند که هونگ‌مین با 2/10متر بلندترین بازیکن این تیم محسوب می‌شود. نقطه ضعف دفاع وسط‌های چین در دفاع روی ضربات در حال حرکت است.

«وی جون‌زونگ» و «جیان‌جون چوی» بازیکنان دریافت‌کننده این تیم هستند که با وجود عملکرد قابل توجه در حمله روی تور در دریافت‌ها (به خصوص زونگ) با مشکل روبه‌رو هستند. باتجربه‌ترین و کلیدی‌ترین بازیکن چین «چین‌ پینگ» است که در قطر پاسور بازی می‌کند و در تمامی دیدارهای گذشته ایران با چین کم‌فروغ بوده است.

مشکل بزرگ ولاسکو

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ولاسکو از روزی که تمرینات تیم ملی را کلید زد، مصدومیت ملی‌پوشان پس از پایان بازی‌های باشگاهی بود. مشکل دیگری هم که تا حدود زیادی دست و پای او را برای جایگزین کردن بازیکنان مصدوم بست، مشکل نظام وظیفه برخی از بازیکنان جایگزین بود. تعدادی هم با حضور در اردوی دو تیم منتخب نیروهای مسلح و دانشجویان از دسترس او به نوعی خارج شدند. با وجود این شرایط ولاسکو عقب‌نشینی نکرد و هیچ‌گاه- حداقل تا قبل از بازی با چین- لب به شکوه نگشود و با همین بازیکنان حاضر در اردوی دو تیم الف و ب، تیمی را آماده پیکار با چین ساخت. هنوز یادمان نرفته است که چگونه در آ‌ستانه بازی‌های قهرمانی جهان در ایتالیا هنگامی که نظری افشار از ناحیه پا مصدوم شد کادر فنی تیم ملی چگونه ابراز ناامیدی کردند. اما امروز نه‌تنها نظری‌افشار نیست بلکه از همان تیم اصلی نیز نفراتی چون سعید معروف، محمد موسوی، عادل‌ غلامی و مجتبی عطار غایب هستند و شاید حتی آرش کشاورزی هم نتواند خود را به بازی با چین برساند، با این حال هیچ مطلبی که حداقل نشانه هراس و باعث تزلزل روحی جایگزینان انتخاب‌شده شود از سوی این سرمربی با‌تجربه به بیرون درز نکرد تا فرق مربیان حرفه‌ای و آماتور را بهتر متوجه شویم.

شبیه‌سازی بازی با چین

به‌رغم همه کاستی‌ها و کمبود بازیکن، ولاسکو نسبت به کسب پیروزی در خاک چین ناامید نیست. او بارها ضمن آنالیز بازی‌های گذشته ایران با چین و سایر حریفان به‌خصوص در مسابقات جهانی ایتالیا اقدام به شبیه‌سازی بازی چین حین تمرینات کرد. شبیه‌سازی سیستم حملات و دفاعی بازیکنان حریف از سوی «پائولوگاردنری» و اجرای آن حین تمرینات در روزهای آخر قبل از اعزام موجب شد تا ملی‌پوشان ما حتی شماره بازیکنان چین را حفظ کنند. اگرچه ایده‌آل ولاسکو بازی با چین در تاریخی دیرتر از زمان تعیین‌شده بود، ولی او با همین تیم نیم‌بندش در جلسات خصوصی با دستیارانش پیروزی بر چین را با وجود دشواری‌های بسیار، دور از دسترس نخواند.

ترکیب احتمالی ایران

برای بازی فردا پاسور اول ولاسکو امیر حسینی است که به همراه سید مهدی بازارگرد پس از 4سال دوباره برای تیم ملی به میدان خواهند رفت. آخرین همراهی این دو با تیم ملی به مسابقات جهانی 2006 ژاپن و بازی‌های آسیایی دوحه بازمی‌گردد.
در پست پاسور و قطرپاسور مهدی ‌مهدوی همانند چندسال اخیر در کنار محسن عندلیب، بیشتر نقش جایگزین را بازی می‌کنند. آنها هم به طور قطع همانند دوره حضور معدنی در تیم ملی بیشتر به عنوان «بازیکنان دو تعویضه» به کار خواهند آمد و شاید هم شرایط به گونه‌ای پیش برود که در مقاطعی از بازی هرکدامشان بتوانند در پازل تاکتیکی ولاسکو نقش اصلی را ایفا کنند. در غیاب
محمد موسوی- بهترین بازیکن ایران - حسام بخششی یا جوادمحمدی‌نژاد در کنار علیرضا نادی کاپیتان پرتجربه تیم ملی قرار می‌گیرند که او نیز هنوز به طور کامل از بند مصدومیت‌ رهایی پیدا نکرده است. در پست دریافت‌کننده قدرتی خلأ نظری‌افشار به این آسانی‌ها پرنخواهد شد. باید دید از بین علی ‌مباشری کم‌تجربه، رحمان‌داوودی و آرش‌کشاورزی مصدوم کدام‌یک، زوج حمزه زینی خواهند بود. بزرگ‌ترین نقطه ضعف تیم ملی در این منطقه است و این در حالی است که تیم ملی با بردن 2لیبرو
به نام‌های احسن‌الله شیرکوند و علی‌حسینی قصد دارد با به کارگیری آنها در منطقه موردنظر، این نقطه ضعف را کم‌رنگ‌تر کند.

کد خبر 139836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز