گروه شهری: درحالی‌که کارشناسان شهرسازی و محیط‌زیست از طرح واگذاری زمین هزار متری به خانواده‌های ایرانی برای ساخت باغ‌ویلا ابراز نگرانی می‌کنند، رئیس‌جمهور بار دیگر از این طرح به‌عنوان الگوی جدید شهرسازی یاد کرد و اجرای آن‌را موجب حل مشکل مسکن در کشور دانست.

باغ ویلا

روز گذشته محمود احمدی‌نژاد در چهاردهمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: می‌توان شیوه شهرسازی در کشور را عوض کرد و به 20‌میلیون خانوار ایرانی هر کدام هزارمتر زمین بدهیم تا 10 درصد آن را زیر ساختمان برده و الباقی آن را به باغ تبدیل کنند.وی به ایراد مطرح شده در رابطه با کمبود آب برای طرح اشاره کرد و افزود: جمعیت که تغییری نمی‌کند و میزان مصرف آب نیز به میزان جمعیت خواهد بود و این در شرایطی است که اگر منابع آب کشور به‌طور صحیح با آبیاری تحت فشار یا کشاورزی گلخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد ظرفیت لازم وجود دارد.

رئیس‌جمهور گفت: اگر خانواده بخواهد 100 متر بنا در زمین اعطایی بسازد حدود 40 میلیون‌تومان هزینه ساخت دارد. وی افزود: اگر به این مبلغ هم 20 میلیون هزینه حصار و شبکه آبیاری و احداث باغ را اضافه کنیم یک خانه هزار‌متری برای خانواده‌ای 60 میلیون‌تومان تمام می‌شود. در همین ارتباط، ‌رئیس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات با اشاره به واگذاری زمین هزارمتری به خانواده‌های ایرانی گفت: مسلما توسعه شهرهای بزرگ به‌صورت افقی نیازمند تامین زیرساخت است. علاوه‌بر هزینه بالای احداث زیرساخت، تامین آب می‌تواند چالشی جدی برای این طرح باشد.

حمید ماجدی تصریح کرد: با توجه به کم آبی سال‌های اخیر و هزینه‌های تامین آب برای مصارف کشاورزی و باغی به‌نظر می‌رسد که این طرح خیلی نتواند موفق شود؛ به‌ویژه اینکه هنوز مکانیسمی خاص برای اجرای آن تعریف نشده است و مطالعات انجام‌شده نیز باید بسیار دقیق و همه جانبه باشد. عضو سابق هیأت‌مدیره جامعه مهندسان شهرساز در ادامه گفت: هنوز هیچ تعریف درستی از هزینه مصرفی آب یا نگهداری این باغات مطرح نشده است. ماجدی هزینه نگهداری باغ ویلاها را بسیار زیاد دانست. به گفته عضو سابق هیأت‌مدیره سازمان نظام مهندسی کشور، مشکلاتی نظیر زمین خواری و سوءاستفاده مالکان بزرگ از دیگر چالش‌های پیش روی این طرح است.

اسماعیل کهرم استاد محیط‌زیست نیز با اشاره به تجربه ناموفق باغشهر در اطراف شیراز گفت: طرح مشابهی به نام باغشهر در اطراف شیراز چندی پیش به اجرا گذاشته شده بود که پس از گذشت چند سال هم‌اکنون شاهد شکست این طرح هستیم.به گفته وی تجربه شیراز نشان داد که تنها افراد متمول که توانایی صرف هزینه گزاف برای نگهداری باغ ویلا را دارند می‌توانند در این طرح موفق باشند. این استاد محیط‌زیست اظهار داشت: به جرأت می‌توان گفت که مسئله استفاده از آب تا صد سال آینده در کشور حل نخواهد شد و تا آن زمان اجرای طرح باغ‌ویلا ممکن نخواهد بود. وی همچنین افزود: به گفته آقای یثربی نماینده مجلس شورای اسلامی هم‌اکنون 6‌میلیون نفر زیر خط فقر در کشور هستند.

2 میلیون نفر نیز زیر خط مطلق فقر زندگی می‌کنند. سؤال این است که آیا این گروه نیز که در محاسبات آقای رئیس‌جمهور گنجانده شده اند، توان اداره خانه‌باغ‌ها را خواهند داشت؟ به‌خصوص آنکه مشکل کم آبی در کشور بسیاری از نهادهای رسمی را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است؛ چه رسد به شهروندان کم درآمد جامعه. کهرم در ادامه یادآور شد: امکان حفظ پوشش گیاهی در بسیاری از مناطق کشور، با هزینه بسیار زیاد همراه است.

این در حالی است که طرح باغستان یا باغ‌ویلا برای اقشار کم درآمد در حال تهیه است. به گفته وی شعار واگذاری هزار متر زمین به خانواده‌های ایرانی می‌تواند شعاری تاثیر‌گذار باشد اما با توجه به تجربه طرح‌هایی مانند طوبی، می‌توان به این نتیجه رسید که این طرح نیز محلی برای سوءاستفاده بسیاری از سودجویان شود. کاظم نصرتی نصرآبادی، رئیس جامعه جنگلبانی ایران نیز پیش‌تر از اجرایی شدن این طرح ابراز نگرانی کرده و گفته بود: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، این طرح هیچ مبنا و پایه کارشناسی ندارد زیرا کشور با معضل کم آبی دست به گریبان است. این معضلی است که دولت بارها بر آن صحه گذاشته و تا آنجا که اعلام شده خشکسالی‌های مدام، 75 درصد از عرصه‌های کشور را تحت‌الشعاع قرار داده و تبعات ناگوار آن دامنگیر این عرصه‌ها شده است.

کد خبر 139907
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز